• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4075 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۸ ارديبهشت

والرشتاين مكمل وبر

«نظم جهاني مدرن» كتابي است از ايمانوئل والرشتاين كه ما را به مقايسه‎اي با كار وبر درباره خاستگاه‎هاي روح سرمايه‎داري فرامي‌خواند و در بيشتر بخش‎هاي اين مقايسه، وبر جايگاهي بسيار فروتر دارد. اثر والرشتاين مبتني بر داده‎هاي تاريخي و در چارچوب زماني كاملا تعريف‎شده‎اي تنظيم شده است درحالي كه اثر وبر چنين نيست. افزون بر اين، والرشتاين از پژوهش‎هاي تاريخي مدرني بهره‎مند است كه در اختيار وبر نبودند.

گرهارد لنسكي، جامعه‌شناس بزرگ امريكايي (۲۰۱۵-1924) است كه از وي كتاب جامعه‌هاي انساني به فارسي ترجمه شده است و با نگارش يادداشتي در مورد كتاب والراشتاين به بررسي و تحليل اين اثر والراشتاين پرداخت. بخش‌هايي از اين يادداشت در مورد كتاب «نظم جهاني مدرن» را با ترجمه محمد غفوري مي‌توانيد در زير بخوانيد.

اثر حاضر كه نخستين جلد از مجموعه‎اي چهارجلدي درباره ظهور نظام جهاني مدرن است به بررسي سرآغاز اين روند از سال ۱۴۵۰ تا ۱۶۴۰ ميلادي مي‎پردازد. تز بنيادين والرشتاين آن است كه طي ۵۰۰ سال گذشته، نظام اجتماعي مهم و جديدي به‌تدريج شكل گرفته است، در نتيجه اين امر، نوعي تقسيم كار در سطح جهان پديد آمده و به همراه آن نظامي از قشربندي در گستره جهان شكل گرفته است. به عقيده والرشتاين، نتيجه منطقي اين امر آن است كه اخذ رويكردي موردي در مطالعه تحول اجتماعي-اقتصادي و تلاش براي تبيين علت موفقيت (و يا شكست) يك كشور در صنعتي‎سازي و مدرن‎سازي معنايي ندارد. در اين ميان، روش تطبيقي متعارف، با مقايسه‎هاي آماري‎اش در ميان شاخص‎هاي گوناگون وضعيت چندان بهتري ندارد؛ در عوض، اقتصاد جهاني را بايد همچون نظامي روزبه‎روز منسجم‎شونده‎تر در نظر گرفت و رفتار اجزاي آن را از چشم‎اندازي نظام‎محور تفسير كرد.

اثر حاضر شرح نظري مختصري به دست مي‎دهد، اما تا حد بسيار زيادي به رويدادهاي عصر سفرهاي اكتشافي و اصلاح ديني و ضداصلاح مي‎پردازد و سخت متكي به گنجينه عظيم اطلاعاتي است كه مورخان مدرن گردآوري كرده‎اند. والرشتاين همانند مورخاني كه از آثارشان بهره مي‎گيرد، بسيار بيش از آنكه به تاثير اصلاح ديني (كه آن را پديداري ثانوي مي‎داند) توجه كند، مجذوب تاثير اكتشافات و ديگر تحولات سياسي و اقتصادي اين دوره است (چيزي شبيه چشم‎انداز تاوني و ماركس).

والرشتاين مي‎گويد كه طي دوره مورد نظر، سرمايه‎داري برخي از بزرگ‎ترين پيشرفت‎هايش را در حوزه كشاورزي رقم زد؛ براي نمونه، لهستان تبديل به يكي از مهم‎ترين توليدكنندگان غله براي اروپاي غربي شد. تحولاتي ازاين‌دست، بنياد نوعي تقسيم كار روزبه‎روز مهم‎شونده را در سطح ملي گذاشت و به همراه آن برخي از كشورها تدريجا به مركز صنعت و تجارت و برخي ديگر به مناطق توليد مواد خام بدل شدند. وي گروه نخست را دولت‎هاي مركزي و گروه دوم را مناطق پيراموني مي‎نامد. اين تفاوت فزاينده نه تنها دامن انواع كالاهاي توليدشده را گرفت، بلكه گريبان‌گير سياست (دولت‎هاي قوي در برابر دولت‎هاي ضعيف)، مذهب (پروتستان در برابر كاتوليك) و نظام‎هاي تقسيم كار (كار ماهرانه و آزاد در برابر كار ناماهرانه و ناآزاد) شد.

مهم‎ترين جنبه اين بحث آن است كه نتيجه منطقي پيشرفت‎هاي دولت‎هاي مركزي پسروي مناطق پيراموني بوده است، زيرا اقتصاد جهاني نوظهور ويژگي‎هاي يك نظام را داشته است. ازاين‌قرار، درحالي كه صنعت و تجارت كم‌وبيش در اوايل سده پانزدهم در سراسر اروپا پخش شده بود، در اواسط سده هفدهم در دولت‎هاي مركزي شمال غرب اروپا فوق‌‎العاده متمركز شده بود؛ في‎المثل، شهرهاي بزرگ و كوچك شرق اروپا در سده هفدهم اغلب از حيث صنعتي و تجاري نسبت به قرن پانزدهم كوچك‎تر و كمتر پيشرفته بودند.

پژوهش والرشتاين ما را به مقايسه‎اي با كار وبر درباره خاستگاه‎هاي روح سرمايه‎داري فرامي‌خواند و در بيشتر بخش‎هاي اين مقايسه، وبر جايگاهي بسيار فروتر دارد. اثر والرشتاين مبتني بر داده‎هاي تاريخي و در چارچوب زماني كاملا تعريف‎شده‎اي تنظيم شده، درحالي كه اثر وبر چنين نيست. افزون بر اين، والرشتاين از پژوهش‎هاي تاريخي مدرني بهره‎مند است كه در اختيار وبر نبودند. مي‎شود اميد داشت جامعه‎شناسان كه مدت‎هاست بيش از حد بر كار وبر تكيه كرده‎اند، فرصتي را به خواندن كار والرشتاين اختصاص دهند و پس از آن شايد به مدد وي به خواندن آثار مورخاني نظير فرنان برودل (كه وي بسيار متكي به اوست) روي آورند؛ تنها چنين كاري است كه مي‎تواند تحليل جامعه‎شناختي تغيير اجتماعي را تقويت كند.

همچنين مي‎توان اميد داشت كه اين كتاب و مشاجراتي كه به دنبال خواهد آورد، علاقه جامعه‎شناختي عظيم‎تري را به پديده‎هاي كلان‎زماني و كلان‎سطحي برانگيزد. مي‎توان پنداشت آن محققاني كه مطالعه نظام‎هاي اجتماعي را تبديل به دغدغه اصلي خود مي‎كنند به‎گونه‎اي ژرف دلمشغول مطالعه برآمدن نظام جهاني مدرن شوند؛ يعني مهم‎ترين و انقلابي‎ترين تحول در نظام‎هاي اجتماعي در ۸ ‎هزار سال اخير كه هنوز آشكارا موضوع مطالعه قرار نگرفته است.

(وب‌سايت فرهنگ امروز)

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون