• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4075 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۸ ارديبهشت

ثبت اولين ركوردهاي رسمي وزنه‌برداري براي يك دختر ايراني

طلسم ‌شكن

وحيد جعفري

بعدازظهر پنجشنبه 6 ارديبهشت ماه را بايد روزي مهم و تاريخ‌ساز در ورزش ايران به خصوص براي رشته افتخارآفرين وزنه‌برداري دانست؛ روزي كه اولين بانوي ايراني در مسابقات رسمي قهرماني آسيا به روي تخته رفت تا شاهد ثبت اولين ركوردهاي رسمي وزنه‌برداري زنان ايران در يك رويداد مهم بين‌المللي باشيم؛ روزي كه علاقه‌مندان به اين رشته اساطيري را به ياد اولين حضور مردان وزنه‌برداري در مسابقات جهان و المپيك انداخت كه موفق شدند اولين مدال تاريخ المپيك‌ را براي ورزش ايران به ارمغان آورند. جعفر محمد سلماسي، اولين مدال‌آور تاريخ ورزش ايران در بازي‌هاي المپيك بود كه موفق به كسب مدال برنز در مسابقات وزنه‌برداري المپيك ۱۹۴۸ لندن شد. نماينده زن ايران درگروه A دسته 58 كيلوگرم رده سني نوجوانان روي تخته رفت تا بعد از 70 سال شاهد حضور يك بانوي وزنه‌بردار از ايران روي تخته وزنه‌برداري در يك رويداد بين‌المللي باشيم.

اين اتفاق ويژه در اورگنج ازبكستان محل برگزاري مسابقات نوجوانان و جوانان آسيا رقم خورد، بدون اينكه هيچ اتفاق خاصي در هيچ كجاي دنيا بيفتد. پارميدا محموديان، ملي‌پوش گلستاني وزنه‌برداري ايران در يك روز گرم و آفتابي به روي تخته مسابقات وزنه‌برداري نوجوانان قاره كهن رفت و با دريافت سه چراغ سبز از هيات ژوري اولين ركوردهاي رسمي در حركات يك‌ضرب، دوضرب و مجموع وزنه‌برداري زنان ايران در تاريخ را به نام خود ثبت كرد. از آنجايي كه تيم ملي وزنه‌برداري دختران ايران براي نخستين‌بار در مسابقات اينچنيني شركت مي‌كند هيچ كس انتظار كسب مدال از اين تيم را ندارد اما با اين وجود نمايندگان كشورمان با اعتماد به نفس مناسبي راهي ميدان رقابت شدند.

 

چراغ‌هاي سبز براي محموديان

محموديان اولين نفري بود كه روي تخته مسابقات حركت يك ضرب رفت و در اولين حركت به راحتي وزنه ۴۰ كيلوگرم را بالاي سر برد. او در دومين حركت پشت وزنه ۴۵ كيلوگرم قرار گرفت و اين وزنه را بالاي سر برد كه يك چراغ قرمز براي او روشن شد اما دو چراغ سفيد ديگر كافي بود تا اين وزنه نيز به نام او ثبت شود. محموديان وزنه‌بردار نوجوان ايران در آخرين حركت يك ضرب خود وزنه ۴۸ كيلوگرم را مهار كرد و توانست هر سه حركت خود را در يك ضرب با موفقيت پشت سر بگذارد.

محموديان در دوضرب هم اولين ورزشكاري بود كه روي تخته مسابقات آمد و كارش را آغاز كرد. ملي پوش ايران در اولين حركت پشت وزنه ۴۸كيلوگرم قرار گرفت كه توانست آن را مهار كند. در دومين حركت وزنه ۵۳ كيلوگرم را بالاي سر برد اما دو چراغ قرمز و يك چراغ سفيد از داوران گرفت و اين حركت تاييد نشد. مربيان يك كيلوگرم به وزنه محموديان اضافه كردند و او در آخرين حركت خود ۵۴ كيلوگرم را مهار كرد و سه چراغ سفيد هم از داوران گرفت و در رده ششم دوضرب ايستاد. به اين ترتيب او با ركورد مجموع ۱۰۲ كيلوگرم و كسب مقام ششم به كار خود در مسابقات پايان داد.

 

نتايج دسته ۵۸ كيلوگرم دختران قهرماني نوجوانان آسيا:

۱-كيم گيونگ از كره شمالي با ركورد ۹۱ يك ضرب، ۱۱۷ دوضرب و مجموع ۲۰۸ كيلوگرم (۳ مدال طلا)

اين وزنه‌بردار در هر دو رده نوجوانان و جوانان شركت كرده بود و در هر دو رده قهرمان شد.

۲- شاخلوخان عبداالله اف از ازبكستان با ركورد ۷۳ يك ضرب، ۹۲ دوضرب و مجموع ۱۶۵ كيلوگرم (۳ مدال نقره)

۳- سانجاي ماني از هند با ركورد ۷۳ يك ضرب، ۹۱ دوضرب و مجموع ۱۶۴ كيلوگرم (۳ مدال برنز)

نفر ششم هم پارميدا محموديان از ايران با ركورد ۴۸ يك ضرب، ۵۴ دوضرب و مجموع ۱۰۲ كيلوگرم

 

طريقت: قدم اول را خوب برداشتيم

ريحانه طريقت، نايب‌رييس بانوان فدراسيون وزنه‌برداري در مورد عملكرد محموديان گفته است: براي همه باعث افتخار بود كه اين اتفاق بعد از سال‌ها رخ داد و براي اولين مرتبه دختران ايراني در مسابقات بين‌المللي وزنه‌برداري شركت كردند. براي اينكه اين اتفاق بيفتد زحمات زيادي كشيده شد. البته خود دختران وزنه‌بردار هم خيلي تلاش كردند و تنها سابقه وزنه‌برداري آنها همين چند ماه اردويي بود كه براي‌شان گذاشتيم. فكر مي‌كنم اين قدم اول را خوب برداشتيم. محموديان هيچ كدام از وزنه‌هاي خود را نينداخت و من بابت اين اتفاق خوشحالم و اميدوارم بقيه نمايندگان ايران هم موفق باشند.

محموديان: مي‌خواهم سال آينده قهرمان شوم

پارميدا محموديان پس از اينكه به عنوان اولين دختر وزنه‌بردار ايران كار خود را در مسابقات قهرماني نوجوانان آسيا با عنوان ششمي به پايان رساند در مورد عملكرد خود گفت: براي اولين مرتبه روي تخته مسابقات رفتم و عملكردم خيلي خوب بود و همه از نتيجه كار راضي بودند. حريفان خيلي خوب بودند و ان‌شاءالله سال آينده بتوانم بهتر از آنها كار كنم. محموديان در پاسخ به اين پرسش كه چه زماني او را روي سكو خواهيم ديد، تصريح كرد: سال آينده تلاش مي‌كنم اول شوم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون