• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4075 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۸ ارديبهشت

پرسپوليس قهرماني‌اش را جشن گرفت اما بحث داوري‌ها همچنان باقي است

سرود قهرماني در آزادي

روزبه مهدي‌خوش

فصل هفدهم فوتبال ايران با همه فرازو‌نشيب‌هايش به پايان رسيد. در حالي كه پرسپوليس قهرماني خود را تثبيت كرده بود و سپيدرود از ماندنش در ليگ اطمينان داشت، دو تيم در ديداري تشريفاتي به مصاف هم رفتند تا پس از اين بازي جام قهرماني در كنار برگزاري جشني باشكوه به كاپيتان پرسپوليس اهدا شود و سرخ‌پوشان پايتخت يك بار ديگر در ميان خيل عظيم تماشاگران خود، در ورزشگاه صدهزار نفري آزادي سرود پيروزي سر دهند و به موفقيت‌هاي بعدي به خصوص در ليگ قهرمانان آسيا بينديشند؛ اما به دور از اين مسائل و نتايج، نكته‌اي كه طي روزهاي اخير بسيار آزار‌دهنده بود مصاحبه برانكو ايوانكوويچ، سرمربي پرسپوليس عليه داوران بود. به راستي داوران چقدر در نتايج ليگ هفدهم فوتبال ايران
تاثير داشته‌اند؟

زماني كه هفته‌هاي نخست ليگ را پشت سر مي‌گذاشتيم كما بيش برخي مربيان نسبت به عملكرد داوران اعتراض مي‌كردند. البته اين اعتراض‌ها آنقدر ملموس نبود و در حد يك گلايه ساده بود كه كسي آنها را جدي نمي‌گرفت اما با گذشت زمان و همين طور رسيدن به اواخر ليگ جايي كه نتايج ديگر در جايگاه تيم‌ها در جدول بطور ملموسي تاثير گذاشته بود، مربيان ديگر تاب و توان اشتباهات داوري را نداشتند. هر يك به هر نحوي شكست يا عدم نتيجه‌گيري تيم‌شان را به گردن داور مي‌انداختند.

داوري كه گاهي با اشتباهاتش به سود يك تيم خاص سوت مي‌زد و در ادامه آن تيم هم از داوري متضرر مي‌شد. هدف ما از اشاره به اين نكته اين بود كه صريح بگوييم هيچ تيمي در ليگ امسال نمي‌تواند مدعي اين باشد كه صددرصد از داوري زيان ديده يا تيمي نمي‌توانيد پيدا كنيد كه از اشتباهات داوري بطور كامل فقط سود برده باشد اما به راستي اشتباهات داوري چقدر سهوي بوده است؟

در همه جاي دنيا داوران در قضاوت‌هاي بازي‌ها اشتباه مي‌كنند.

جمله معروفي در اين زمينه وجود دارد كه مي‌گويد اشتباه داوري جزيي از فوتبال است و تا زماني كه انسان بدون استفاده از تكنولوژي قضاوت كند هميشه اشتباه داوري وجود دارد اما مساله‌اي كه شايد برخي اوقات مورد توجه قرار گيرد و براي برخي از اهالي فوتبال سوال شود، اين است كه چقدر از اين اشتباهات سهوي بوده و چقدر از روي عمد انجام شده است؟

وقتي به بازي‌هاي معتبر اروپايي و آسيايي علي‌الخصوص ليگ قهرمانان آسيا، جام ملت‌هاي اروپا و همين طور جام جهاني نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم ديدارهاي زيادي هستند كه داوران نقش موثري در نتايج آنها دارند. با وجود اينكه روساي فوتبال دنيا پيشرفته‌ترين برنامه‌هاي آماده‌سازي را براي داوران طراحي مي‌كنند و آنها را از فيلترهاي متنوعي عبور مي‌دهند تا بهترين‌شان براي يك بازي انتخاب شود اما در بالاترين سطح مسابقات هم به يك باره يك داور يك پنالتي را به سود يك تيم نمي‌گيرد يا كمك داورش آفسايد واضح را اعلام نمي‌كند. گاهي اوقات هم كه داوران كنار تير دروازه توپ‌هاي عبوري از خط دروازه را نمي‌بينند و اين صحنه‌ها فقط توسط دوربين‌ها شكار مي‌شود. قطعا اگر روزي تكنولوژي به داوري وارد شود، شاهد كمتر شدن اشتباهات داوري خواهيم بود اما حالا چه بايد كرد؟

حالا كه هفته پاياني ليگ برگزار شد، پرسپوليسي‌ها مدعي‌اند هر زماني به اصفهان رفته‌اند بر اثر اشتباهات داوري بازي را واگذار كرده‌اند. كسي منكر اين قضيه نيست كه پرسپوليس در ديدار مقابل ذوب آهن از اشتباهات داوري زيان ديد چرا كه وقتي داوري اين بازي را آناليز مي‌كنيم مي‌بينيم يك پنالتي به سود پرسپوليس گرفته نشد و بازيكن گلساز ذوب آهن بايد خيلي زودتر از اينكه پاس گل بدهد اخراج مي‌شد اما آيا خيلي راحت مي‌توانيم بگوييم داور مسابقه عمدا اين اشتباهات را مرتكب شده است. قطعا بررسي اين مساله فقط و فقط كار فدراسيون فوتبال است.

دو حالت بيشتر ندارد يا داوران ما كاملا و به دور از حواشي موجود و فسادها قضاوت مي‌كنند و اشتباهات‌شان كاملا سهوي بوده كه اگر اين فرض را باور كنيم، بايد بپذيريم اشتباهات داوري جزيي از فوتبال است و نبايد بابت هر باخت داور را مقصر قلمداد كنيم اما در حالت دوم اگر لكه‌اي كوچك در كميته داوران وجود داشته باشد كه نتيجه برخي بازي‌ها را تعيين كند آن وقت ديگر نمي‌شود با اعتماد كامل نشست و يك فوتبال را تماشا كرد. ما مي‌دانيم هيچ سند و مدركي تا به حال از سوي هيچ كس براي اثبات فساد داوران ارايه نكرده است و هر وقت حرف و حديثي هم مطرح شده كاملا در حد همان حرف و حديث باقي مانده است به همين خاطر است كه مي‌گوييم اگر قرار است فوتبال تماشا كنيم اشتباهات داوري را هم مي‌پذيريم اما در اين ميان فدراسيون فوتبال بايد تلاش كند كه فصل آينده با تربيت داوران مجرب و آماده‌سازي بهتر آنها ليگ كم‌اشتباه‌تري از نظر داوري به فوتبال‌دوستان ايراني هديه دهد؛ كاري كه شايد بسيار سخت باشد اما كم كردن اشتباهات داوري حق مسلم همه دوستداران فوتبال است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون