• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4078 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت

خانه‌هاي ايراني و صنايع دستي استان‌ها

پويا محموديان

در طرح خانه ايراني برنامه ما اين است كه در هر استان يك خانه ايراني به عنوان مدل و الگويي براي جوانان و تجار و تمام كساني كه به اين حوزه علاقه‌مند هستند داشته باشيم. هدف‌مان هم اين است كه در هر استان صنايع دستي همان استان زينت‌بخش خانه باشد. در خانه‌هاي ايراني هر آنچه در فضاها از جمله اتاق خواب و نشيمن و پذيرايي استفاده مي‌شود از ميان محصولات صنايع دستي انتخاب مي‌شود و به اين ترتيب توان و ظرفيت 31 استان كشور در توليد صنايع دستي با اقتدار به نمايش گذاشته مي‌شود.

طرح ديگري كه همراستا با اين هدف در نظر گرفته‌ايم، طرح صنايع دستي و جهيزيه است. طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، قرار بر اين است كه اين طرح از سوي آقاي دكتر مونسان در هيات دولت مطرح شود. بر اساس اين طرح مبلغ دوميليون تومان از وامي كه به هر يك از زوجين تعلق مي‌گيرد، به خريد صنايع دستي اختصاص پيدا مي‌كند. به اين ترتيب بازار بزرگي در حوزه صنايع دستي ايجاد مي‌شود. در عين حال كساني كه مي‌خواهند زندگي جديدي را آغاز كنند مي‌توانند خانه‌هاي ايراني را الگو قرار دهند و الگويي آماده داشته باشند تا ببينند صنايع دستي را كجا مي‌توانند استفاده كنند. از طرفي ممكن است كساني كه شايد چندان به استفاده از صنايع دستي در چيدمان منزل خود توجه نداشته‌اند، يا به قدر كافي توجه‌شان جلب نشده باشد، با استفاده از صنايع دستي در چيدمان منزل، فضاي زيبا و آرام‌بخشي را در محل زند گي خود ايجاد مي‌كنند. ما در اين طرح‌ها هدفي چندوجهي را دنبال مي‌كنيم، هم موضوع اقتصادي را مدنظر داريم، هم به ترويج فرهنگ ايراني و حمايت از صنايع دستي به عنوان يك برند كالاي ايراني توجه داريم. از طرفي بحث تاثيري كه اين محصولات مي‌تواند در اشتغال و اقتصاد خانوار داشته باشد مورد تاكيد است. كاملا به اين مدل اعتقاد داريم و تلاش زيادي براي به نتيجه رسيدن آن انجام مي‌دهيم.

بناهايي را كه طرح خانه ايراني در آن اجرا مي‌شود، در تعاملي كه با صندوق احيا داريم از ميان خانه‌هاي تاريخي هر شهر انتخاب مي‌كنيم. معماراني كه با اين طرح همكاري مي‌كنند، كارهاي مربوط به طراحي داخلي خانه را انجام مي‌دهند. اين امكان هم وجود دارد كه معاونت صنايع دستي، سرمايه‌گذاران علاقه‌مند به اين حوزه را براي بازسازي و بهره‌برداري از خانه‌هاي ايراني جذب كند. توجه بسياري به اين حوزه جلب شده و طرح‌هاي توسعه‌اي خوبي در بحث خانه ايراني داريم.

سرپرست معاونت صنايع‌دستي كشور

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون