• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4078 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت

دستور كلانتري براي بازنگري ضوابط استقرار صنايع پر‌آب‌بر در مناطق خشك كشور

«صنايع پر‌آب‌بر» از سر دشت‌هاي بي‌جان دست مي‌كشند؟

گروه اجتماعي| استقرار صنايع پر‌آب‌بر در مناطق خشك كشور ممنوع مي‌شود. عيسي كلانتري، معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست از مسعود تجريشي، معاون محيط زيست انساني اين سازمان خواست با توجه به استمرار خشكسالي و شرايط آبي كشور بازنگري و اصلاح سريع «ضوابط و معيارهاي استقرار صنايع در كشور» را در دستور كار قرار دهد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني محيط زيست، كلانتري با يادآوري شرايط دشوار بسياري از تالاب‌ها، درياچه‌ها، هورها و رودخانه‌هاي دايمي كشور كه خشك و نيمه‌خشك شده‌اند، افزايش دشت‌هاي داراي كسري ذخيره مخزن و در معرض كويري شدن بر اثر تخليه غيراصولي بيلان آب‌هاي زيرزميني، افزايش گرد‌و‌غبار از كانون‌هاي مختلف كه غالبا منشا تالابي و درياچه‌اي دارند، خواستار ممنوعيت صدور مجوز براي صنايع بزرگ و پر‌آب‌بر در مناطق خشك و مواجه با بحران كمبود آب شد.

مدت‌هاست كه تبعات منفي استقرار صنايع پر‌آب‌بر در مناطق خشك و نيمه‌خشك كشور عيان شده است. كم‌‌آبي موجب شده تامين آب اين صنايع در استان‌هايي مانند يزد و كرمان با دشواري روبه‌رو شود و حتي طرح پر‌هزينه انتقال آب از خليج‌فارس براي تامين آب صنايع مس، سنگ آهن و فولاد براي جبران اين كمبود در حال اجراست. اين در حالي است كه مديران و كارشناسان حوزه مديريت منابع آب پيش از اين هم بارها درباره لزوم استقرار صنايع پر‌آب‌بر تاكيد كرده بودند اما اين تاكيدها تاكنون نتيجه‌بخش نبوده است.

دو سال قبل رحيم ميداني، معاون وقت وزير نيرو در حوزه آب و آبفا، با تاكيد بر اينكه طبق مصوبه شوراي عالي آب استقرار بدون دليل صنايع در مناطق فاقد منابع آب كافي امكان‌پذير نيست، گفته بود: «طبق اين مصوبه به صنايعي كه در مناطق كم‌آب مستقر شوند آبي تحويل داده نمي‌شود اما با توجه به نياز به ايجاد اشتغال بايد در نظر داشت كه اجبارا بايد صنايع كم‌مصرف را در تمام كشور پخش كرده و تمام صنايع را كنار آب استقرار داد.»

حالا قرار است با دستور عيسي كلانتري ضوابط سفت و سخت‌تري براي استقرار صنايع پر‌آب‌بر تدوين شود، بايد ديد سرنوشت اجرايي اين دستورالعمل به كجا مي‌انجامد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون