• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4078 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت

ژورنال

آنفلوآنزا كجا كمين كرده؟

قبل از اينكه از خانه بيرون بزنيد، آيا اخبار هواشناسي را گوش مي‌دهيد تا سرماخوردگي چند روزي خانه‌نشين‌تان نكند؟ شايد بهتر باشد نگاهي هم به نقشه بيماري‌ها بيندازيد. از ماه آينده مردم امريكا قادرند از نرم‌افزاري جديد و وبسايتي به نام «گزارش دكترها» (Doctors Report) استفاده كنند كه ردپاي 15 بيماري مختلف- از جمله سرماخوردگي، آنفلوآنزا، بيماري لايم، مونونوكلئوز عفوني و عفونت‌ها- را در سطح كشور پيگيري مي‌كند. با دانستن پيش‌بيني هواشناسي چترتان را برمي‌داريد و با چك كردن اين نقشه حداقل ژل ضدعفوني‌كننده دست‌ را. اطلاعات اين نرم‌افزار از 900 هزار درمانگاه گرفته مي‌شود كه از گزارش‌هايي كه بيمارستان‌ها از بيماران ناشناس براي مراكز بيمه مي‌فرستند، تهيه شده است. اين نرم‌افزار همكاري دكترها با مسوول برنامه را فراهم كرده و از طرفي كاربر مي‌تواند با وارد كردن كدپستي‌ تصويري روزانه از بيماري‌هاي منطقه به دست آورد؛ همچنين گزينه نمايش نتايج گروه سني مستعد اين بيماري هم موجود است. شدت وخامت هر بيماري نيز وابسته به تعداد بيماران هر منطقه، در جدولي كه از يك تا 10 درجه‌بندي شده، نمايش داده مي‌شود. دان شاو، خالق نرم‌افزار «گزارش دكترها» مي‌گويد: «5 روز بيماري مساوي است با رويدادي فاجعه‌بار. دانستن اتفاقات جاري محيط زندگي‌تان ارزشمند است.» شاو معتقد است با استفاده از اين ابزار مي‌توان اقدامات پيشگيرانه را انجام داد و در سلامت كامل به سر برد. ارتقاي بهداشت شخصي و به حداقل رساندن دست دادن‌ها كاري دشوار به نظر مي‌آيد اما اگر براي مدتي كوتاه باشد، مخصوصا زماني كه عفونتي در شهر شيوع پيدا كرده است، اهالي شهر از اين شرايط پيروي خواهند كرد. علاوه بر اين، والدين از بردن فرزندان‌شان به مكان‌هاي خاص اجتناب مي‌كنند و همچنين افرادي كه سيستم ايمني ضعيفي دارند از وجود چنين محيط‌هايي باخبر مي‌شوند.

ليديا درام‌رايت از دانشگاه كمبريج مي‌گويد: «براي بسياري اين نرم‌افزار مفيد است و حتي ممكن است مشوق مردم براي بر عهده گرفتن مسووليت سلامتي‌شان بشود. » اگرچه «گزارش دكترها» توصيه‌هايي به كاربرانش مي‌كند اما درام‌رايت معتقد است ارتقاي اين نرم‌افزار ضروري است: «وقتي ديدم در اين برنامه اطلاعاتي در مورد چگونگي حفظ سلامتي، مثلا خواب منظم، ورزش و رژيم غذايي سالم نيست، شوكه شدم.» از طرفي برخي عفونت‌هايي كه ردگيري مي‌شوند، غيرعادي هستند. معمولا انسان‌ها ناقل «مرسا» MRSA (استافيلوكوك اورئوس مقاوم به متي سيلين، يكي از عمده‌ترين زيرگونه‌هاي استافيلوكوك است و تفاوت آن با ساير زير گونه‌ها، موثر نبودن آنتي بيوتيك‌هاي معمولي در درمان آن است) نيستند؛ بنابراين ردگيري‌ آنها فقط «براي بيمارستان‌ها و مراكز درماني مفيد است نه عموم مردم.»

همچنين اين سيستم محدوديت‌هايي هم دارد. به گفته درام‌رايت: «فقرا از بيماري‌هاي بيشتري رنج مي‌برند اما بيماري‌هاي آنها ثبت نمي‌شود چراكه از خدمات درماني بيمه برخوردار نيستند.» تا به حال «مراكز كنترل و پيشگيري از بيماري» گزارش‌هاي هفتگي برخي بيماري‌ها را ارايه كرده‌اند و به مدارك بيمه متكي نبوده‌اند. هرچند اين گزارش‌ها بيماري‌هاي كمتري نسبت به نرم‌افزار پوشش مي‌دهند و كمتر رسانه‌اي مي‌شوند.

شاو قصد دارد ابتدا «گزارش دكترها» را در كانادا و سپس در نقاط ديگر دنيا توسعه دهد. همچنين او درصدد است زنگ خطري را به برنامه بيفزايد تا در صورتي كه تغيير خاصي در شدت وخامت بيماري‌اي در منطقه فرد مشاهده شد، او باخبر شود.

New Scientist International

 

خطرات كار زياد

كارشناسان با مرور بر 8 تحقيقي كه در سرتاسر اروپا انجام شده بود، به اين نتيجه رسيدند افرادي كه بطور منظم بيش از 55 ساعت در هفته كار مي‌كنند در مقايسه با افرادي كه نزديك به 40 ساعت كار مي‌كنند، بيش از 40 درصد مستعد فيبريلاسيون دهليزي طي 10 سال هستند.

اي فيب، گونه‌اي از تپش قلب نامنظم، گاهي ممكن است منجر به سكته شود. مشخص نيست اين رابطه را مي‌توان با شغل‌هاي استرس‌زا، سبك زندگي، هر دو يا هيچ‌كدام از اين فعاليت‌ها، توضيح داد يا نه؛ افرادي كه ساعات كاري بيشتري دارند به عادت‌هاي ناسالم مانند عدم فعاليت فيزيكي و سوءمصرف الكل تمايل بيشتري دارند.

 

مبارزه داروهاي ديابت با پوكي استخوان

ابتلا به دو بيماري ديابت و پوكي استخوان غيرعادي نيست؛ چرا كه ديابت بر متابوليسم استخوان‌ها تاثيرگذار است و از طرفي برخي از داروهاي ديابت جلوي اين تاثيرگذاري را مي‌گيرد. گروهي از متخصصان انگليسي و يوناني بهترين گزينه‌هاي دارويي را براي افرادي كه از اين دو بيماري رنج مي‌برند، تهيه كرده‌اند.
آنـها متـفــورمــين، سـولــفــونــيــل‌اوره،
‌DPP-4‌inhibitor‌و‌GLP-1‌receptor agonistرا تجويز كرد‌ه‌اند چرا كه اين داروها همزمان با درمان استخوان‌ها، ديابت را كنترل مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون