• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4088 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت

عبدالله ناصري در گفت‌وگو با «اعتماد»:

نياز كشور افزايش ضريب انسجام ملي است

عبدالله ناصري، عضو بنياد باران در مورد ملامت‌كردن دولت پس از خروج امريكا از برجام مي‌گويد امضاي اين توافقنامه با جمع‌بندي كلي نظام صورت گرفته و البته مذاكره‌كنندگان و دولت هيچ نقشي در تصميم امريكا مبني بر خروج از برجام نداشته‌اند بنابراين به همين دليل هر نوع فشار و انتقاد و ملامت‌گري دولت و تيم مذاكره‌كننده،است. او همچنين معتقد است كه تضعيف دولت در شرايط كنوني نه به نفع نظام و نه به نفع مردم است و در شرايط كنوني كه ديپلمات‌ها مشغول مذاكره با اروپاييان هستند بايد صداي واحدي از كشور شنيده شود.

 

تاثير ملامت‌ كردن دولت كه نمونه آن را در بيانيه مجلس خبرگان ديده شد و تكرار كنش‌هاي پيش از تصويب برجام چه تاثيري خواهد داشت؟

بايد بپذيريم برجام با اجماع مسئولان كشور و بررسي هاي عميق به ثمر رسيد. همان زمان بحث‌ها و نظرات مختلفي مبادله شده و در يك جمع‌بندي كلي، تصميم گرفته شد كه اين توافقنامه امضا شود. حتما برجام براي توسعه كشور گام بزرگي بود‌ه است كه بايد از هر كس كه در اين توافقنامه نقشي داشته تشكر كرد. اينكه ترامپ امروز زير برجام زده، چيزي نبوده كه طرف ايراني بخواهد. به همين دليل هر نوع فشار و انتقاد و ملامت‌گري دولت و تيم مذاكره‌كننده،اقدام خيرخواهانه اي نيست. دولت و آقاي روحاني بر اساس وعده اي كه براي تعامل با دنيا داده بودند با قدرت هاي جهاني وارد مذاكره شدند و حالا هم بر اساس خطوط قرمز نظام و منطبق با چارچوب تعيين شده براي گرفتن امتياز از اروپا ،دور جديد مذاكرات با اروپايي ها را آغاز كرده اند.كساني كه خواسته يا ناخواسته در شيپور تضعيف رحاني مي دمند بايد متوجه اين موضوع باشند كه تضعيف دولتي كه در مذاكرات جديد به دنبال احقاق حقوق ملت ايران است يقينا به نفع منافع ملي نيست.

بحث عذرخواهي رييس‌جمهوري كه اين روزها از سوي برخي جريان هاي سياسي مدام مطرح مي شود به نظر شما چقدر مطالبه امروز مردم است؟

عذرخواهي رييس‌جمهوري از مردم در حال حاضر اهميتي براي مردم ندارد.در حال حاضر مردم منتظرند تا مجموعه مديريتي كشور براي حل مشكلات و گرفتاري هايشان اقدامات عاجل و ضروري را انجام دهند.چرا كه بعيد نيست شرايط ايران بعد از خروج امريكا از برجام سخت‌تر شود و به همين دليل بايد برنامه‌ريزي دقيقي صورت گيرد. به هر حال برجام ماحصل تلاش ديپلمات هاي مورد حمايت مقامات ارشد كشور بوده است و علي رغم همه ايرادهايي كه به آن وارد مي كنند ثمراتي هم براي كشور داشته است كه ناديده گرفتن آنها بي انصافي نطلق است

خط بي‌حيثيت كردن دولت در افكار عمومي چقدر در مذاكرات دستگاه ديپلماسي با ساير كشورها تاثيرگذار است؟

ما اگر در حين مذاكرات و باز گشودن فصل جديدي در موافقتنامه برجام صداي واحدي نداشته‌باشيم حتما موقعيت ديپلمات‌هاي‌مان خارج از كشور تضعيف خواهدشد. بعد از خروج ترامپ، رييس‌جمهوري و ساير كانون‌هاي اصلي تصميم‌گيرنده سياسي و سياست‌خارجي نظر واحدي داشتند كه برجام بايد با حضور كشورهاي اروپايي ادامه پيدا كند و ايران نبايد عجولانه و هيجان‌زده مثل ترامپ برجام را پاره كند. در شرايط كنوني بايد صداي واحدي از كشور شنيده شود. اگر قدرت هاي جهاني صداهاي متكثر و متضاد از درون ايران بشنوند ،راهبردهايشان در قبال ايران را تغيير خواهند داد. امروز نياز كشور به تعويق انداختن اختلافات سياسي،افزايش ضريب انسجام ملي،وحدت رويه،توجه به منافع مردم،شناخت راهكارهاي مناسب براي جلوگيري از افزايش نارضايتي هاي عمومي و تجميع توان ملي براي عبور از بحران هاي موجود ي است كه منجر به وارد شدن فشار هاي زياد به زندگي و معيشت مردم شده است. البته برخي جريان هاي سياسي بدون توجه به موقعيت موجود تنها به دنبال منافع سياسي و گروهي خود هستند كه ضرورت دارد تا بزرگان و خواص دلسوز كشور براي جلوگيري از ورود صدمات بيشتر ناشي از اين رفتارهاي باندي وارد ميدان شوند تا دولت به همراه ديگر نهادهاي ملي جهت تامين منافع كشور اقدامات لازم را انجام دهند.

 


اگر قدرت هاي جهاني صداهاي متكثر و متضاد از درون ايران بشنوند ،راهبردهايشان در قبال ايران را تغيير خواهند داد.

اگر در حين مذاكرات صداي واحدي نداشته‌باشيم حتما موقعيت ديپلمات‌هاي‌مان خارج از كشور تضعيف خواهدشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون