• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4088 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت

مشاور وزير آموزش و پرورش در امور تشكل‌ها در گفت‌وگو با «اعتماد»:

هنوز از دليل برخورد با معلمان بي‌اطلاعيم

زهرا چوپانكاره

روز پنجشنبه گذشته تجمع فرهنگيان شاغل و بازنشسته‌اي كه مقابل سازمان برنامه و بودجه حاضر شده بودند با دخالت نيروهايي از نهادي نامشخص به ناآرامي كشيده شد، خبر از ضرب و شتم حاضران رسيد و عده‌اي از معلمان هم در جريان اين اتفاقات بازداشت شدند. چهار روز پس از ماجرا بازداشتي‌هاي آخرين روز از هفته معلم آزاد شدند اما «محمد حبيبي»، از اعضاي هيات‌مديره كانون صنفي معلمان تهران همچنان در بازداشت است. «عادل عبدي»، مشاور وزير آموزش و پرورش در امور تشكل‌ها به «اعتماد» مي‌گويد كه همچنان از دليل اين برخورد با معلمان، دليل بازداشت آنها و هويت نيروهايي كه تجمع را به ناآرامي كشيدند اطلاعي ندارند.

پس از درگيري تجمع روز پنجشنبه هفته گذشته فرهنگيان در تهران، برخي حاضران و شاهدان ماجرا گفتند كه ضرب و شتم و بازداشت‌ها از سوي نيروهاي لباس شخصي بود، از سوي كساني كه مشخص نبود به چه نهادي وابسته‌اند. حالا كه چند روز از ماجرا گذشته سرانجام مشخص شد كه اين نيروها چه كساني بودند ؟

از اين موضوع ما اطلاعي نداريم. فقط بعد از اينكه خبر بازداشت را شنيديم با مراجع قضايي، انتظامي و امنيتي صحبت كرديم كه منجر به آزاد شدن تعدادي از دستگيرشدگان در روز اول شد. عده‌اي باقي ماندند كه بازپرس برايشان وثيقه 50 ميليون توماني صادر كرده بود كه پس از رايزني‌ها تبديل به قرار كفالت شد و روز يكشنبه بقيه هم آزاد شدند به جز يك نفر.

آقاي محمد حبيبي همچنان در بازداشت هستند؟

بله.

مذاكره براي آزادي ايشان هم ادامه دارد؟

بله حتما. هر وقت اتفاقي براي يكي از همكاران رخ دهد و ما اطلاع پيدا كنيم، از طريق مجاري ذي‌ربط وارد مي‌شويم تا بتوانيم مشكل را در چارچوب قانون حل كنيم.

مشخص هم نشد كه فرهنگيان توسط چه نهادي بازداشت شده بودند؟

غير مقام قضايي كه كسي حق بازداشت ندارد. قانون اساسي هم مي‌گويد هر ضابط قضايي اگر كسي را بازداشت كند تنها تا 24 ساعت مي‌تواند نگه دارد و پس از آن مقام قضايي بايد تعيين تكليف كند.

مشابه اين تجمع بارها برگزار شده و در همان روز در شهرهاي ديگر هم در حال برگزاري بود. چرا در تهران بايد چنين برخوردي با اين تجمع شود؟

والا دليلش را من نمي‌دانم. يك سري از مسائل را با تحليل‌هاي خودشان امنيتي مي‌دانند كه من درست و غلطش را نمي‌دانم. اما بحث تجمع معمولا در استان‌ها و شهرهاي ديگر مقابل ادارات آموزش و پرورش برگزار مي‌شود و از وزارتخانه هم مي‌گويند كه درها به روي فرهنگيان باز شود، براي همين معمولا اتفاقات اينچنيني كمتر رخ مي‌دهد. شايد اين تجمع به دليل اينكه در فضاي بيرون بوده، يا به سبب شرايطي كه در آن قرار داريم حساس بوده اين گونه به پايان رسيده، از دليل اين اتفاق بي‌اطلاعيم. اينكه چرا اين افراد بازداشت شدند را بايد از آنهايي كه بازداشت كردند پرسيد ما فقط علاقه‌منديم كه اگر همكاران‌مان اعتراضي هم دارند با آنها با احترام برخورد شود.

پس در جريان مذاكراتي كه گفتيد با منابع قضايي و امنيتي و انتظامي داشتيد دليلي براي بازداشت‌هاي روز پنجشنبه ذكر نكردند؟

نه، از پرونده‌ها و اتهامات اطلاعي نداريم. معمولا در اين مواقع اتهام، «اجتماع و تباني» است اما اين تنها در حد حدس است. ما فقط به خاطر اينكه افكار عمومي معلمان علاقه‌مند است كه در زمان پيش آمدن اينگونه مسائل آموزش و پرورش وارد عمل شود و از آنجايي كه اين كار را وظيفه خود مي‌دانيم تنها در حد رفع مشكل و از اين زاويه وارد ماجرا مي‌شويم و خيلي اجازه ورود به جزييات را نداريم.

آيا وزارت آموزش و پرورش با ساير نهادها وارد تعامل مي‌شود كه وقتي تشكل‌ها مي‌خواهند درخواست‌ها و اعتراضات صنفي‌شان را بيان كنند، با حفظ شأن و منزلت و البته حقوق شهروندي با آنها برخورد شود؟

ببينيد ما مرجع صدور مجوز نيستيم و نمي‌توانيم تعيين كنيم كه اين يا آن تجمع قانوني يا غيرقانوني است. مراجع مربوط هم هيچ‌وقت از ما استعلام نمي‌كنند. ما به صورت كلي به برخورد فيزيكي و دور از شأن با معلمان معترضيم و معتقديم كه با حرمت و احترام بيشتري با آنها رفتار شود.

دايره اختيارات‌تان در حد همين اعتراض است؟ غير از آن چقدر قدرت چانه‌زني داريد؟

به هر حال وقتي مشكلي پيش مي‌آيد بر اساس همين چانه‌زني‌ها است كه گاهي موارد تا حدودي حل مي‌شوند اما در آغاز ماجرا نقشي براي آموزش و پرورش ديده نشده كه آيا مي‌تواند موافق يا مخالف تجمعي باشد يا خير.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون