• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4093 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت

نايب‌رييس مجلس و سخنگوي هيات رييسه جزييات حضور ظريف، شمخاني، كرباسيان و عراقچي در مجلس را تشريح كردند

يكشنبه غيرعلني پارلمان

مجلس اين هفته هم كار خود را به‌صورت غيرعلني آغاز كرد؛ جلسه‌اي كه بيش از آنچه انتظار مي‌رفت طولاني شد و به ‌گفته بهروز نعمتي، سخنگوي هيات رييسه مجلس، تعداد سخنرانان متعدد علت اصلي اين مساله بوده است. نكته‌اي كه اگرچه ازسوي علي مطهري، نايب‌رييس مجلس تكرار شد اما مخالفت عده‌اي از نمايندگان با مباحث مطرح شده درمورد برجام، FATF و لوايح چهارگانه نيز به عنوان علت ديگر طولاني شدن جلسه عنوان شد. مطهري به‌خصوص به اختلاف‌نظرهاي نمايندگان در بحث FATF اشاره كرده و گفته است: تقابل شديدي بود، حتي در ابتداي جلسه داد و بيداد زيادي كردند اما درنهايت منطق يك طرف قوي‌تر بود و تا حدي مخالفان قانع شدند ولي به هرحال برخي از آنها هيچگاه قانع نمي‌شوند.

فارغ از حال و هواي حاكم بر جلسه اما موضوع و ميهمانان جلسه نيز در اهميت آن موثر بود؛ جلسه‌اي كه در دو بخش و با حضور دو گروه از ميهمانان دولتي برگزار شد و درحالي محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه و عباس عراقچي، معاون وزير امور خارجه در نيمه نخست اين نشست غيرعلني به ارايه گزارشي درمورد سفر اخيرشان به چين، روسيه و كشورهاي اروپايي پرداخته و اوضاع برجام پس از خروج ايالات متحده را تشريح كردند كه گروه دوم ميهمانان اين نشست يعني علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي، مسعود كرباسيان وزير امور اقتصادي و دارايي و همچنين حسينعلي اميري معاون پارلماني رييس‌جمهور به بهانه ارايه توضيحاتي درمورد لايحه بحث‌برانگيز الحاق دولت جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون مقابله با تامين منابع مالي تروريسم در جمع نمايندگان حاضر شده و پشت درهاي بسته، توضيحاتي در اين خصوص ارايه كردند.

بهروز نعمتي در تشريح جزييات اين جلسه غيرعلني و درباره مباحثي كه ازسوي ظريف و عراقچي درجلسه عنوان شده، به «اعتماد» مي‌گويد: آقايان ظريف و عراقچي گزارشي از مذاكرات خود در سفرهاي اخير ارايه كرده و توضيح دادند كه اروپايي‌ها همچنان بر لزوم حفظ برجام پافشاري مي‌كنند. اين نماينده مجلس نيز به اختلاف‌نظر نمايندگان اشاره كرد و برخلاف مطهري كه عمده اختلافات را در مباحث مربوط به FATF مي‌دانست، به اين اختلافات درخصوص برجام اشاره كرد و گفت: مخالفت‌هايي جدي ازسوي طيفي از نمايندگان مطرح شد و البته درنهايت هر سه فراكسيون بر لزوم اتحاد و همبستگي ملي تاكيد كردند اما طيفي از نمايندگان نيز بر غيرقابل‌اعتماد بودن امريكا پافشاري كرده و مي‌گفتند وقتي نتوانستيم از امريكا تعهد بگيريم، چگونه مي‌خواهيم از اروپايي‌ها ضمانت دريافت كنيم. سخنگوي هيات رييس مجلس همچنين درباره نحوه دريافت تضامين ازسوي ايران، گفت: بنابر گزارشي كه وزير خارجه ارايه كرد، 9 موضوع جهت دريافت ضمانت مطرح شده كه ازجمله بحث ضمانت‌هايي كه بايد از جانب بيمه‌ها، بانك‌ها، شركت‌هاي مختلف اروپايي طرف قرارداد با ايران دريافت شود، به بحث گذاشته شد. آقاي ظريف همچنين درمورد اينكه چگونه دولت‌هاي اروپايي، شركت‌ها را مقيد به تعهد به ايران كنند، توضيحاتي ارايه كرد.

علي مطهري نيز در اين رابطه به خبرنگاران گفته است: اروپايي‌ها به خاطر اقدام امريكا و نشان دادن استقلال خودشان و ثابت كردن اينكه تابع حرف امريكا نيستند، دچار شكاف با امريكا شده‌اند و درنتيجه ممكن است اتفاقي شبيه سال ۹۶ درمورد ارتباط اروپا و كوبا، براي ايران هم تكرار شود. نايب‌رييس مجلس در اظهارات مهمي ديگر نيز درواكنش به ادعاي برخي نمايندگان مبني بر مخالفت ضمني شمخاني با FATF اعلام كرد: اتفاقا چنين چيزي نبوده است. نظر شمخاني كاملا مثبت بود. صرفا گفته شد اين لوايح ايراداتي داشته كه با همكاري مركز پژوهش‌هاي مجلس، شوراي عالي امنيت ملي و حتي ارتباط با دفتر رهبري رفع شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون