• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4098 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۶ خرداد

توليد محصول و سلامتي دندان هموطنان

بايودنت، سفير سلامتي دندان

يكي از صدها نوستالوژي‌ قديمي ايراني‌ها، آدامس‌هاي خروس نشاني است كه در غياب آدامس‌هاي متنوع خارجي در دست ايراني‌ها مي‌چرخيد؛ آدامس‌هايي كه يكه تاز بازار بودند و نام آن در كنار همه برندهاي مطرح در بين ايرانيان خواهان زيادي داشت. خروش نشان‌ها اگر چه با ورود برندهاي خارجي در هياهوي تنوع بازار كم رنگ‌تر شد اما جايگاه خود را همچنان حفظ كرده است. اگرچه در آن زمان ايراني‌ها كيفيت را دليل اصلي انتخاب برندهاي خارجي مي‌دانستند اما با ورود برندهاي ايراني با كيفيت چند سالي است كه ديگر كيفيت عامل انتخاب در بين آدامس‌هاي ايراني و خارجي نيست و شايد تنها عامل انتخاب بين نوع خريد آدامس در دسترس بودن آنهاست.

رويكردي كه با توجه به برنامه‌هاي دولت در سال حمايت از توليد كالاي ايراني توجه بيشتري را به خود جلب كرده است. طي سال‌هاي گذشته توليد‌كنندگان ايراني در بخش آدامس وارد شده و توانسته‌اند با اتكا به توليد داخل، با همكاري شركت‌هاي صاحب نام به توليد آدامس‌هايي بپردازند كه مي‌تواند نام ايراني را در اين بخش بدرخشاند.

برند بايودنت يكي از برندهاي توليد داخلي در صنعت آدامس است كه سابقه فعاليتي حدودا دو ساله در بازار آدامس كشور دارد ولي در همين زمان كوتاه موفق شده است تا با خلق فرمولي منحصربفرد براي توليد آدامس و با به‌كارگيري بهترين مواد اوليه از شاخص‌ترين شركت‌هاي دنيا، محصولي را خلق كند كه نه‌تنها از نظر اسانس و طعم نمونه مشابه ندارد؛ بلكه باعث از بين بردن باكتري‌هاي دهان، مراقب و جلوگيري از پوسيدگي دندان‌ها مي‌شود. تمام آدامس‌هاي بايودنت بدون شكر بوده و در فرمول آنها به جاي استفاده از آسپارتام (كه در همه برندهاي آدامس وجود دارد)، از شيرين‌كننده‌هاي سلامت محور زايليتول استفاده شده است. اين برند ماموريت خود را ارايه محصولات حامي بهداشت دهان و دندان و كمك در انتخاب گزينه بهتر به مصرف‌كنندگان مي‌داند. اين برند توانسته است از سوي انجمن دندانپزشكي به عنوان نهادي كه دغدغه سلامتي دهان و دندان آحاد جامعه يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي آن است، بعد از انجام آزمايش‌هاي كيفي متعدد و انطباق تركيبات آدامس بايودنت با استانداردهاي پزشكي در يك بازه زماني يك ساله نشان سلامت را دريافت كند. در بحث‌هاي توليدي و بهداشتي نيز اين برند از استانداردهاي سازمان‌هاي نظارتي پا را فراتر گذاشته و در مسير پياده‌سازي قوانين سختگيرانه بين‌المللي حركت كرده است. در حال حاضر در كارخانه تمام خودكار و كاملا ايزوله بايودنت بيش از 150نوع آدامس با طعم‌هاي مختلف توليد مي‌شود.

 

توليدداخلي مقابل واردات رسمي و قاچاق

محمد كريمي، مديرعامل شركت ماسترفوده در جريان بازديد خبرنگاران از خط توليد بايودنت در پاسخ به سوالي در خصوص چگونگي تغيير ذهنيت منفي مردم ايران نسبت به پايين بودن كيفيت توليدات داخلي و تغيير اين فرهنگ و لزوم استفاده مردم از كالاي با كيفيت داخلي در بازاري كه با واردات بالايي مواجه هستيم، گفت: آمارهاي موجود از واردات آدامس اگر با كم اظهاري روبه رو نشوند، عدد بسيار بزرگي است. به اعتقاد من خبرنگاران مي‌توانند با تفحص بيشتر نه فقط در صنعت آدامس بلكه در هر صنعتي، توليدات باكيفيت داخلي را شناسايي كرده و با معرفي آنها به مردم اعتماد به نفس استفاده از كالاي داخلي را به آنها بازگردانند. در سال حمايت از كالاي ايراني يكي از مهم‌ترين نقش‌ها را رسانه‌ها خواهند داشت؛ وظيفه ما به عنوان توليد‌كننده اين است كه كالاي بسيار با كيفيت توليد كنيم ودر اختيار ايرانيان قرار دهيم مردم اگركالاي باكيفيت مصرف كنند در طول زمان متوجه خواهند شد كه بسياري از كالاهايي كه از مصرف آنها رضايت دارند داراي منشأ داخلي هستند درحالي كه به نظر مي‌رسد اين كالاها خارجي هستند. همان‌طور كه عده‌اي فكر مي‌كردند بايودنت خارجي است. اميدوارم با آگاهي از كيفيت و ايراني بودن اين محصول اعتمادبه‌نفس لازم در مصرف‌كنندگان ايجاد شده و به كالاي ايراني اعتماد پيدا كنند.

وي در پاسخ به سوال ديگري درخصوص لزوم خريداري و تجربه استفاده از يك كالاي باكيفيت داخلي افزود: وظيفه ما به عنوان توليد‌كننده، عرضه و تبليغ و وظيفه شما اصحاب رسانه نشر اين موضوع است ودر نهايت اين مصرف‌كننده است كه مي‌تواند با تجربه مصرف محصول به اين اعتقاد برسد. من فكر مي‌كنم اگر مردم به اين باور برسند كه كالاهاي باكيفيت داخلي قابل رقابت با خارجي‌هاي مشابه هستند اين حمايت را ادامه خواهند داد؛ اما اگر به اين اعتقاد نرسند هرچه قدر هم ما در رسانه‌ها درباره اين موضوع صحبت كنيم موثر واقع نخواهد شد.

كريمي، مديرعامل ماسترفوده همچنين در خصوص اينكه به عنوان يك توليد‌كننده داخلي به چه حمايت‌هايي نياز داريد كه فعاليت‌هاي‌تان را توسعه دهيد، گفت: اول بايد بپرسم منظور شما حمايت از جانب چه نهاد يا ارگاني است؟ اگر بخواهيم در مورد هموطنان عزيزمان صحبت كنيم من تنها درخواستي كه از هموطنان عزيز دارم اين است كه بررسي كنند و هر كالاي ايراني كه با كيفيت بود خريداري كنند و مشابه خارجي را نخرند اين كاري است كه ما در قبال برادران و خواهر خود در صنعت مي‌توانيم انجام دهيم به هر حال صنعت نيازمند كمك مردم است. اما اين را نيز باور دارم كه حمايت از كالاهاي ضعيف در توان مردم ما نيست اين را بايد صنعت ايجاد كند. و در نهايت تنها كار و موثر‌ترين كاري كه دولت مي‌تواند در قالب حمايت از صنعتكاران انجام دهد اين است كه جلوي قاچاق كالا را بگيرند اگر جلوي قاچاق كالا گرفته شود مي‌توانيم با حداقل تسهيلات و امكانات محصولات باكيفيت توليد كنيم. او همچنين در مورد پوشش صادراتي بايودنت و حاشيه سود آن نيز گفت: براي صادرات اول بايد كالاي با كيفيت و با قيمت مناسب توليد شود. روزي كه كلنگ اين مجموعه زده شد ما با اين تفكر مجموعه را احداث كرديم كه شركت ماستر فوده بايد جهاني شود شايد در ابتدا براي رسيدن به اين هدف اميدواري كمتري داشتيم اما امروز خدا را شاكرم كه اين مهم محقق شده و ما به كشورهايي مثل انگلستان، استراليا و روسيه صادرات داريم و با كشورهايي مثل آلمان و فرانسه در حال مذاكره هستيم و حتي به ايتاليا در مقطعي يك محموله صادراتي داشته‌ايم.

كريمي ادامه داد: اين كشورها به كالاهايي كه كيفيت نداشته باشد يا كالاهايي كه با استانداردهاي آنها مطابقت نداشته باشد اجازه ورود نمي‌دهند. قاچاق به كشورهاي اروپايي هم كه معنا ندارد به اين جهت كاملا رسمي وارد بازار صادراتي اين كشورها شده‌ايم. به كشورهاي ديگري هم مثل بحرين، قطر، ارمنستان، افغانستان، پاكستان و... . هم صادرات داريم. در برخي از اين كشورها آدامس بايودنت اولين آدامسي بود كه در تاريخ آن كشور تبليغات تلويزيوني داشته است. اين مجموعه به صادرات با اين رويكرد نگاه مي‌كند كه صادرات در كوتاه‌مدت منافع مالي موردانتظار را نخواهد داشت ولي بايد صبر كرد و كار را گسترش داد.

مديرعامل ماسترفوده همچنين ادامه مي‌دهد: در برنامه پنج ساله هدف‌مان اين است كه ان‌شاءالله به بيش از 50كشور صادرات داشته باشيم نه به اين منظور كه بخواهيم يك محموله صادرات داشته باشيم بلكه تلاش مي‌كنيم تا هويت و ماهيت برندمان را به كشورها صادر كنيم. تمام تلاش‌مان را داريم تا به اين مهم دست پيدا كنيم و فكر مي‌كنم در طول 2 سال گذشته براي اين برند جوان به موفقيت‌هاي قابل توجهي دست پيدا كرده‌ايم.

كريمي تعداد كارشناسان تحقيق و توسعه بايودنت را بيش از 15 نفر اعلام كرد و افزود: بيش از 40درصد از همكاران ما از تحصيلات بالا بهره‌مند هستند و در حوزه‌هاي مختلف به پيشرفت اين برند، كمر همت بسته‌اند. بايودنت با دانشگاه‌هاي بسيار خوبي نظير دانشگاه شريف، دانشگاه شهيد بهشتي، مركز علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد و ‌ارگان‌ها و موسساتي مثل انجمن طب سنتي ايران پروژه‌هاي خيلي سنگين و مستقيمي دارد كه به غناي محصولات توليدي ما قطعا كمك خواهد كرد.

او گفت: بيش از 15درصد از توليداتمان در سال گذشته صادر شده و اميدواريم اين عدد امسال به بيش از 25 درصد برسد يعني از لحاظ حجمي حداقل 25درصد از توليدات را صادر كرده باشيم. در خصوص حجم بازار آدامس ايران گزارش‌هاي مختلفي وجود دارد مثلا به گزارش يورومانيتور نزديك به 900ميليارد تومان اندازه حجم بازار ايران است اما موسساتي نظير يورو مانتيور آمارهايي نظير قاچاق كالا را در محاسبات خود درنظر نمي‌گيرند. آن چيزي كه ما در تحقيقات بازار به آن دست يافته‌ايم نشان مي‌دهد حجم بازار آدامس ايران در حدود 1200 الي 1500ميليارد تومان است.

كريمي درباره تعداد اندك پرسنل و اصرار به استفاده از دستگاه‌هاي خودكار كه با شعار امسال همخواني ندارد؛ هم تاكيد كرد: روزي كه دستگاه‌هاي كارخانه را خريديم خط كامل را خريداري نكرديم يعني اگر خط كامل خريداري مي‌شد تعداد كارگران به يك چهارم يا يك پنجم تعداد امروز مي‌رسيد. دنيا به سمتي رفته است كه رقابت در بازارهاي بين‌المللي پس از كيفيت، به بهاي تمام شده وابسته شده است لذا ما نيز ناچاريم براي كاهش بهاي تمام شده و البته خطاي انساني از تكنولوژي‌هاي روز دنيا استفاده كنيم. هر چقدر خطاي انساني در خط توليد بيشتر باشد از كيفيت كالا و يكنواختي كيفيت نيز كاسته مي‌شود.

كريمي ادامه داد: ماشين‌آلات قديمي و با راندمان پايين چيزي براي عرضه ندارند. آرزوي‌ ما اين است كه تمام اين ماشين‌آلات در ايران توليد مي‌شد. ماشين‌آلات به روز دنيا را وارد كرده‌ايم تجهيزات از تكنولوژي بالايي برخوردار هستند و به نيروي انساني نياز ندارند اما در اكثر تجهيزات آن بخشي كه مي‌شد كار را به صورت دستي انجام داد، ما خريداري نكرديم و از نيروي انساني داخلي كمك گرفتيم. اشتغال‌زايي فقط محدود به اين موارد نيست. بخش عمده‌ ارزش‌آفريني توليد در زنجيره تامين كالا تا رسيدن به آن به نقطه فروش است.

مسوولان اين كارخانه همچنين طرح بايودنتيست را نيز در حال اجرا دارند كه كريمي در مورد دليل اجراي اين طرح معتقد است: در كنار ارزش‌آفريني براي سهامداران، توليد محصول با كيفيت و تلاش براي رساندن كالا به افرادي كه به صورت مستقيم يا غيرمستقيم مشتري محصولات ما هستند؛ به ارايه خدمات رفاهي در قالب طرح‌هاي مسووليت اجتماعي نيز فكر كرديم. برند بايودنت با هدف ارتقاي سلامت بهداشت دهان و دندان؛ طرح دندان‌يار يا بايودنتيست را در دست اجرا قرار داد. در اين طرح درابتدا يك خودرو را به امكانات دندانپزشكي تجهيز كرديم و بعد متناسب با افزايش فروش تعداد اين خودروها را افزايش داده و خواهيم داد.

او افزود: اين خودرو كلينيك سيار دندانپزشكي است. به كمك اين طرح به نقاط مختلف كشور مراجعه كرده و 3 اقدام كليدي را به مردم هر منطقه ارايه مي‌دهيم: اول آموزش، چراكه اعتقاد داريم عميق‌ترين كاري كه بايد براي آينده‌سازان اين مملكت و براي كساني كه زير سن بلوغ هستند، انجام دهيم آموزش است. اين افراد اگر درست آموزش ببينند نسل آينده ما نسل ديگري خواهد بود. بحث ديگري كه انجام مي‌دهيم تهيه و تحويل پك‌هاي بهداشتي است كه بعد از آموزش، در مسير ارتقاي سلامت دهان و دندان به افراد تحت پوشش هديه مي‌شود؛ محتواي اين پك‌ها شامل خميردندان، مسواك، دهانشويه و آدامس‌هاي بايودنت است؛ آدامسي كه به سلامت دهان و دندان كمك مي‌كند. بخش ديگري كه براي ما بسيار هزينه‌ بر است بحث درمان است ما روزي كه شروع كرديم نمي‌دانستيم حجم كار اينقدر سنگين خواهد بود. در بخشي از مناطق دندانپزشكان دوست‌داشتني ما حاضر نيستند به آن نقاط سفر كنند و يك هفته آنجا بمانند و به افرادي كه به هر دليلي به خاطر محروميت يا دوري از مراكز درماني نياز به دريافت درمان‌هاي خاص دارند، خدمت‌رساني كنند.

مديرعامل ماسترفوده همچنين با رايگان اعلام كردن كليه هزينه‌هاي درماني طرح بايودنتيست گفت: كل هزينه‌ خدمات اين طرح رايگان است، نه هزينه‌اي براي دريافت آموزش دارد و نه هزينه‌اي براي دريافت پك‌هايي كه مي‌دهيم و نه هزينه درمان.

بنا به گفته محمد كريمي؛ ظرفيت توليد كارخانه 35 تن در روز است كه تا امروز40 تا 45درصد از ظرفيت را پر كرده‌ايم و اگر كل ظرفيت كارخانه بايودنت به كار گرفته شود موفق خواهيم شد بين 25 تا 35درصد از بازار را پوشش دهيم.

وي همچنين در مورد توزيع آدامس نيچردنت يكي از برندهاي آدامس تمام طبيعي اين شركت نيز گفت: متاسفانه هنوز در داخل كشور توزيع‌كننده قدري كه بتواند حق مطلب را درباره اين محصول ادا كند پيدا نكرده‌ايم، ما به محصول خود به‌شدت اعتقاد داريم و خيلي برايش تلاش كرده‌ايم. اين محصول منحصربفرد در بازارهاي جهاني هم موفقيت‌هاي بسياري به دست آورده و نمي‌خواهيم به هر شكلي اين برند را هزينه كنيم. بنا داريم با تامل بيشتري اين محصول را در داخل عرضه كنيم تا جايگاه درخور شأن خود را كسب كند. در خصوص خانم‌ها نيز اكثر مديران ما خانم هستند و در دفتر مركزي حضور دارند و آقايان در كارخانه. حضور هر دو گروه در بايودنت باعث موفقيت امروز و فرداي‌مان خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون