• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4101 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۹ خرداد

مروري بر توليدات سينماي ايران در فصل بهار

چرخ سينما مي‌چرخد

تينا جلالي

 

 

درحالي كه مرسوم است شش ماه دوم سال و از مهرماه چرخ توليدات سينمايي به چرخش درمي‌آيد و فيلم‌ها با سرعت بسيار تلاش مي‌كنند مراحل فيلمبرداري و ساخت را به پايان برسانند تا خود را براي نمايش در مهم‌ترين رويداد سينمايي كشور يعني فجر آغاز كنند اما اين روزها اخبار منتشرشده حكايت ديگري دارد.

هرچقدر كه اين روزها مي‌شنويم تصميمات مربوط به برجام موج نگراني و اضطراب را در مردم به وجود آورده و اين مساله باعث ريزش مخاطبان سينمارو شده حتي عنوان مي‌شود كه سهم گيشه از سبد خانواده‌ها كاهش پيداكرده اما آمار گيشه و خبرهاي توليد فيلم‌هاي سينمايي بيش از هر چيز نشان از چرخش فعاليت در سينما دارد.

حرفه‌اي‌ها در صدر قرار دارند

اين روزها كمال تبريزي، كارگردان پيشكسوت سينما مشغول فيلمبرداري فيلم جديد خود است. او سال گذشته فيلم بحث‌برانگيز «مارموز» را ساخت كه هنوز به نمايش عمومي درنيامده اما چند نمايش در جشنواره جهاني داشت. اما فيلم پربازيگر كمال تبريزي با نام «ما همه با هم هستيم» به تهيه‌كنندگي رضا ميركريمي ساخته مي‌شود. مهران مديري، رضا گلزار، مهناز افشار، پژمان جمشيدي و ليلا حاتمي در اين فيلم بازي دارند.

و ناگهان خبري منتشر شد كه مهدي فخيم‌زاده بعد از 14 سال از كارگرداني فيلم «هم‌نفس» دوباره بر صندلي كارگرداني تكيه زده و فيلم «مشت آخر» را مي‌سازد. عليرضا زرين‌دست فيلمبرداري فيلم جديد فخيم‌زاده را برعهده دارد. اين كارگردان در فيلم جديد خود به ايفاي نقش مي‌پردازد و گوهر خيرانديش و رامين راستاد و احمد نجفي هم در اين فيلم با او همبازي هستند. فيلم جديد مهدي فخيم‌زاده به مسائل اجتماعي و خانوادگي مي‌پردازد و در قالب طنز موقعيت روايت مي‌شود.

تازه نفس‌ها وارد مي‌شوند

افشين رضايي يكي از كارگرداناني است كه پروانه ساخت فيلمنامه «كوچه برلن» را به تهيه‌كنندگي علي مصفا دارد. رضايي از دستياران كارگردانان قديمي سينماست كه نزديك به دو دهه فعاليت مستمر در كارنامه‌اش ديده مي‌شود؛ او در تلاش است امسال بتواند اولين فيلم سينمايي خود را مقابل دوربين ببرد. «كوچه برلن» براساس فيلمنامه‌اي از محمدصادق گلچين عارفي ساخته مي‌شود و تم اجتماعي كمدي موقعيت دارد كليه لوكيشن‌هاي اين فيلم در تهران قرار دارد. ترجيح رضايي اين است كه اولين تجربه سينمايي خود را با همكاري بازيگران چهره به اشتراك بگذارد.

عادل تبريزي هم از كارگردانان جوان سينماي ايران است كه در تلاش است فيلمنامه «گيجگاه» را كه به‌واسطه خودش و ارسلان اميري نوشته‌شده مقابل دوربين ببرد. «گيجگاه» يك درام اجتماعي است كه در تهران فيلمبرداري مي‌شود و به‌احتمال فراوان بازيگران سرشناس در آن حضور دارند.

اين روزها فيلمبرداري فيلم سينمايي «سونامي» نخستين ساخته سينمايي ميلاد صدر عاملي در تهران پيگيري مي‌شود. ميلاد صدر عاملي، فرزند رسول صدر عاملي يكي از فيلم اولي‌هاي سينماي ايران به‌حساب مي‌آيد. بهرام رادان، مهرداد صديقيان، عليرضا شجاع نوري، رعنا آزادي‌ور، فرشته حسيني، عليرضا ورزنده، امير شريعت، اميرمهدي ژوله و محمدرضا غفاري در اين فيلم به ايفاي نقش مي‌پردازند. «سونامي» به نويسندگي علي‌اصغري و ميلاد صدر عاملي يك درام ورزشي است و به موضوع چالش‌هاي رقابتي ورزشكاران مي‌پردازد.

سيد علي هاشمي كه سابقه بالاي يك دهه دستياري كارگرداني در كارنامه‌اش ديده مي‌شود در سال‌هاي گذشته تلاش زيادي كرد كه اولين فيلم خود را مقابل دوربين ببرد اما هر بار موفق نمي‌شد تااينكه اواخر فروردين خبر ساخت فيلم اول او منتشر شد. او كه از كارگردانان خوب و موفق تئاتر به شمار مي‌رود اين روزها گروه اولين فيلمش بانام «بازي آخر» را مي‌چيند. مهدي هاشمي و نازنين بياتي در اين فيلم نقش‌آفريني مي‌كنند.

گام‌هاي قوي فيلمسازان نگاه نو

امسال موج حضور كارگرداناني كه فيلم دوم خود را مقابل دوربين مي‌برند رونق گرفته است. نيما جاويدي دومين فيلم خود را مقابل دوربين برد. سرخ‌پوست به كارگرداني او و تهيه‌كنندگي مجيد مطلبي مراحل فيلمبرداري آن هفته گذشته به پايان رسيده است. «سرخ‌پوست» دومين فيلم كارنامه نيما جاويدي بعد از تجربه موفق «ملبورن» به‌حساب مي‌آيد. «ملبورن» در جشنواره‌هاي متعددي درخشيد و جوايز متعددي همچون جايزه بهترين فيلمنامه از آكادمي جوايز سينمايي آسيا پاسيفيك، جايزه بهترين فيلمنامه از فستيوال فيلم استكهلم و... را دريافت كرد. جمعي از بازيگران چهره همچون نويد محمدزاده، پري‌ناز ايزديار، نويد محمد‌زاده ماني حقيقي با نيما جاويدي همكاري كردند.

«بي‌وزني» دومين فيلم مهدي فردقادري به تهيه‌كنندگي مرتضي شايسته اين روزها مراحل فيلمبرداري خود را آغاز كرده است. آنا نعمتي و ليلا اوتادي در فيلم جديد فرد قادري بازي دارند. «بي‌وزني» قصه‌اي زنانه دارد كه ازنظر فرمي در فضايي متفاوت از جاودانگي ساخته مي‌شود.

«ناگهان درخت» به كارگرداني صفي يزدانيان و تهيه‌كنندگي پيمان معادي اين روزها خبر توليد آن در رسانه‌ها بازتاب داده مي‌شود. در اين فيلم كه مدتي است از فيلمبرداري آن مي‌گذرد پيمان معادي در كنار مهناز افشار بازي دارند. فيلم اول صفي يزدانيان بانام «در دنياي تو ساعت چند است» جوايز متعددي را از جشنواره‌هاي داخلي و خارجي به دست آورد.

كاوه صباغ‌زاده از كارگردانان جوان سينماي ايران به‌تازگي نگارش فيلمنامه رمانتيسم عماد و طوبا را به پايان رسانده است. فيلمنامه جديد صباغ‌زاده در ژانر كمدي، رمانتيك، فانتزي قرار مي‌گيرد كه به سياق فيلم قبلش بر اساس اقتباس نوشته‌شده. رمانتيسم عماد و طوبا اقتباسي آزاد از داستاني اثر آلن دو باتن است. فيلم گذشته كاوه صباغ‌زاده بانام «ايتاليا ايتاليا» مورد تحسين منتقدان قرار گرفت و گيشه خوبي هم به دست آورد.

اما در اين ميان، پروانه ساخت فيلم جديد مهدي كرم پور تحت عنوان «پاييز» هم صادرشده كه اين فيملساز در گروه بخش نگاه نو قرار نمي‌گيرد و آن‌طور كه خودش مي‌گويد اين فيلمنامه را ١٥ سال پيش مي‌خواسته بسازد كه شرايطش فراهم نشده. فيلمنامه پاييز اقتباسي ادبي است از يك قصه كوتاه از گابريل گارسيا ماركز كه همراه با مهسا محب‌علي بارها و سال‌ها نوشته و بازنويسي كرديم. اين كارگردان به دليل فشردگي وضعيت اكران فيلم‌ها سال گذشته از نمايش فيلمش انصراف داد و حالا اواخر تابستان سوفي و ديوانه را مي‌خواهد نمايش دهد.

خوشفكرها هم هستند

بهرام توكلي بهترين كارگردان سي وششمين جشنواره فيلم فجر امسال قرار است فيلمي با موضوع «زندگي جهان‌پهلوان تختي» را بسازد.

بعد از تجربه موفق فيلم «تنگه ابوقريب» حالا سعيد ملكان و بهرام توكلي «زندگي جهان‌پهلوان تختي» را مقابل دوربين خواهند برد. امير جديدي نخستين بازيگري است كه حضورش در اين فيلم سينمايي قطعي شده و نقش «غلامرضا تختي» را ايفا خواهد كرد و ديگر بازيگران نيز بزودي معرفي خواهند شد.

«تنگه ابوقريب» هنوز به اكران عمومي درنيامده اما سال گذشته اين فيلم با تحسين بالاي منتقدان و مخاطبان عام همراه بود. حالا بايد ببينيم فيلم جديد بهرام توكلي چقدر توجه‌ها را به خود جلب مي‌كند.

اما فيلم «طلا» به نويسندگي و كارگرداني پرويز شهبازي و تهيه‌كنندگي رامبد جوان يكي از فيلم‌هايي است كه اين روزها مراحل پيش‌توليد را سپري مي‌كند و بزودي مراحل فيلمبرداري آن آغاز مي‌شود. تاكنون حضور نگار جواهريان، هومن سيدي، طناز طباطبايي در اين فيلم قطعي شده و قرار است بازيگران چهره ديگري در فهرست بازيگران اين فيلم قرار گيرند. فيلم‌هاي «نفس عميق»، «عيار 14» و «دربند» از ساخته‌هاي قابل‌تحسين پرويز شهبازي است. شهبازي براي كارگرداني دربند سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني را از سي يكمين دوره جشنواره فيلم فجر دريافت كرد.

فيلمسازان زن در تلاشند

در بين خبرهاي توليدات امسال تنها نام يك زن به چشم مي‌آيد. البته اين مدت پوران درخشنده اعلام كرده است كه درصدد ساخت فيلم «هيس پسرها هم فرياد نمي‌زنند» است.

آزيتا موگويي كه از سال‌هاي دور در سمت‌هاي گوناگون فعاليت داشته اين روزها در تلاش است دومين فيلم خود را مقابل دوربين ببرد. ساره بيات نخستين بازيگري است كه حضورش براي بازي در اين فيلم قطعي شده. شهرهاي مالاگا و بارسلون در اسپانيا، جزيره كيش در ايران و شهر كلن در آلمان تاكنون به عنوان لوكيشن‌هاي اصلي اين فيلم انتخاب و گروه سازنده مشغول مذاكره با چند بازيگر مطرح ايراني و اسپانيايي هستند كه پس از قطعي شدن قرارداد اسامي آنها اعلام خواهد شد.

تهيه‌كننده و كارگردان «ايده اصلي» موگويي است. اين كارگردان سال ۱۳۹۲ با ساخت فيلم «تراژدي» بر اساس فيلمنامه‌اي به قلم رضا كريمي نخستين تجربه كارگرداني خود را در كارنامه فعاليت‌هايش هنري‌اش ثبت كرد.

حامد محمدي كه سال گذشته فيلم پرحاشيه «اكسيدان» را روي پرده داشت؛ اين روزها به همراه تيم فيلمبرداري خود در كامبوج به سر مي‌برد. فيلم جديد او «چهار انگشت» نام دارد و با بازي امير جعفري و جواد عزتي ساخته مي‌شود به انضمام اينكه صحنه‌هاي از اين فيلم در تايلند و ايران هم فيلمبرداري مي‌شود. در تمام ساخته‌هاي حامد محمدي چه فيلم و سريال، رگه‌هاي كمدي ديده مي‌شود حتي فيلم خانوادگي «فرشته‌ها باهم مي‌آيند» هم كاراكترها در موقعيت طنازي زيادي قرار مي‌گيرند؛ اما گويا بعد از موفقيت مالي كه فيلم كمدي «اكسيدان» داشته تمايلش به ساخت اين نوع فيلم‌ها بيشتر شده.

اما خبري هم از فيلم پر بازيگر دو كارگردان منتشرشده با عنوان «جان‌دار» به كارگرداني مشترك حسين اميري دوماري و پدرام اميري كه بزودي مقابل دوربين مي‌رود. گويا حامد بهداد، باران كوثري، فاطمه معتمدآريا و جواد عزتي در اين فيلم به ايفاي نقش مي‌پردازند.

اين آمار بيش از هر چيز گوياي اين مطلب است كه سينماي ايران نسبت به سال‌هاي گذشته دور توليدات خود را سريع‌تر آغاز كرده اما در سال‌هاي قبل خصوصا نيمه دوم سال ساخت توليد فيلم‌ها آغاز مي‌شدند يا حداقل از فصل تابستان شاهد شكل‌گيري اين روند بوديم. اگر از كيفيت فيلم‌هاي در حال توليد عبور كنيم سينما به لحاظ كميت روزهاي خوبي را پشت سر مي‌گذارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون