چشمانداز صنعت خودروي ايران پس از خروج دوباره پژو- سيتروئن
بازگشت به برند ملي
چرا پژو-سيتروئن ميخواهد ايران را ترك كند؟
مريم نبيپور
شركت خودروسازي پژو- سيتروئن دوشنبه گذشته در حالي از توقف فعاليتهاي مربوط به سرمايهگذاريهاي مشترك خود در ايران خبرداد كه دليل اين اقدام را پيروي از تحريمهاي امريكا بر ضد ايران مطرح كرد. پانزدهم مرداد ماه سال جاري نيز نهايت زماني است كه از طرف اين شركت خودروساز فرانسوي براي خروج از ايران اعلام شده است. برخي در اين ميان مدعي هستند كه اروپا قانون مسدودسازي تحريمهاي امريكا را به اين دليل به جريان انداخته است تا درحمايت از اجراي توافق هستهاي با ايران، قانون مسدودسازي تحريمهاي امريكا را بهروزرساني كند تا از اين پس، كليه تحريمهاي ثانويه اين كشور عليه ايران را شامل شود.
در حالي كه اين شركت از اولين متقاضياني بود ك ه بعد از برجام و به تبع آن اعلام رفع محدوديتها، براي همكاري تجاري با ايران اعلام آمادگي كرد اما نبايد قطع همكاريها از سوي اين شركت در سال ۲۰۱۲ را ناديده گرفت، خروجي كه به پرداخت غرامت از طرف اين خودروساز اروپايي و البته ادامه فعاليتها و انعقاد قراردادهاي جديد منتهي شد. حال دو سناريو پيش روي كشور ما خواهد بود؛ سناريوي اول اينكه امريكا با درخواست برائتي كه گفته ميشود از سوي مقامات اين شركت عنوان شده است موافقت كند، با توجه به اظهارات اين افراد در روزهاي ابتدايي خروج ترامپ از برجام مبني بر وفاداري و پايبندي به قراردادهاي منعقد شده و از طرفي عملكرد خلاف واقع آنها در اين زمينه جاي تامل بيشتري دارد. دوم اينكه در صورت موافقت نكردن امريكا با اين درخواست با وجود پرداخت غرامتي كه در اين خصوص لحاظ شده است آيا ميتوان در اين زمينه به دريافت همين هزينه بسنده كرد؟ صنعت خودروسازي كشور چگونه ميتواند به بقاي خود ادامه بدهد؟ سوال اصلي اين است كه خروج اين شركت فرانسوي و تبعات اين خروج چه بر سر اقتصاد كلان و رشد اقتصادي كشورخواهد آورد؟