• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4114 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۰ خرداد

رييس دادگستري تهران در مورد پرونده محمد ثلاث توضيح داد

كفايت «اقرار مكرر»

غلامحسين اسماعيلي، رييس دادگستري تهران بعد از ظهر ديروز در نشست خبري با اصحاب رسانه در رابطه با ابهامات اجراي حكم قصاص محمد ثلاث گفت: «جنايت خيابان پاسداران در تهران، در پايتخت، در خيابان و در حضور جمع كثيري از شهروندان اتفاق افتاد و در شب و بيابان نبود كه شناسايي آن براي ضابطين سخت باشد و در اسرع وقت مورد شناسايي قرار گرفت.»

اسماعيلي همچنين توضيح داد: «به محض اطلاع دادسرا، بازپرس به بيمارستان مراجعه و از متهم تحقيق كرده است و متهم به صراحت به سبق تصميم اعتراف و اقرار كرده است و همچنين به شهادت رساندن جمعي از مامورين و مصدوميت تعدادي ديگر نيز در همان بيمارستان اقرار و اعتراف كرده است كه با وجود ثبت و ضبط اين موارد، فيلمبرداري توسط دوربين‌ها در بيمارستان نيز به صورت صريح موجود است. هم در دادسرا و هم در دادگاه اين فرد مكرر به جرم خود اقرار و اعتراف كرده است، همچنين صحنه جرم با حضور مقام قضايي و مامورين توسط متهم بازسازي شده و متهم در فرآيند بازسازي ضمن تبيين جزييات، نحوه اقدام را بار ديگر اقرار و اعتراف كرده است كه اين مراحل نيز فيلمبرداري و مستندسازي شده است.»

رييس كل دادگستري استان تهران گفت: «جلسات رسيدگي دادگاه با رعايت تمامي موازين به صورت علني و با حضور خبرنگاران و مشاركت بيش از 100 نفر از شهروندان برگزار شده است كه فيلم كامل به صورت ضبط شده موجود است و متهم در آن جلسه نيز صراحتا به جرم خود اعتراف كرده است. شهود نيز در جمع هيات قضايي شعبه به انجام عمل مجرمانه توسط شخص گواهي و شهادت دادند.»

اسماعيلي همچنين در مورد وكيل تسخيري محمد ثلاث توضيح داد: «همچنين براي متهم پرونده شخصيت تشكيل شد و اوضاع و احوال فرد به سلامت روحي و رواني او دلالت داشت اما از باب احتياط براي بررسي تعادل روحي و رواني به پزشكي قانوني معرفي شد و سلامت روحي و رواني او مورد تاييد پزشكي قانوني قرار گرفت. خانم وكيلي كه اين روزها با ادعاي وكالت از محكوم‌ عليه، داد بي‌گناهي سر داده است اصلا در مراحل دادسرا، دادگاه، فرجام‌خواهي و قطعيت فرجام‌خواهي وكالت نداشته و اصلا پرونده را مطالعه نكرده است و از جزييات اطلاع ندارد بلكه پس از قطعيت حكم از متهم وكالت‌نامه اخذ كرده و از ديوان تقاضاي اعاده دادرسي كرده است كه ديوان اين تقاضا را بررسي كرده و قرار رد اعاده دادرسي صادر شده است.» اسماعيلي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه چرا از فرمان و سوئيچ ماشين اثر انگشت گرفته نشده است و همچنين چرا هيچ يك از مامورين حاضر نشدند به اين موضوع شهادت دهند، گفت: «از نظر موازين قضايي گاهي گفته مي‌شود كه اقرار، شاه دليل است. در اين پرونده اقرار مكرر متهم را داشتيم و به لحاظ اهميت، نقش و جايگاه اقرار اگر سراغ دليل ديگر نمي‌رفتيم نيز اقرار كفايت مي‌كرد. در جلسه دادگاه علني در حضور خبرنگاران شهود به اين حادثه شهادت دادند كه هم در فيلم و هم در صورت جلسه دادگاه ثبت و ضبط شده است. در ادامه بازسازي صحنه را داشتيم كه هيچگاه متهم انكار نكرد كه پشت اتومبيل بوده و اين جنايت را خلق كرده است تا نيازمند انگشت‌نگاري باشيم. ادله به قدري قوي بود كه احساس نيازي در اين زمينه نشده است.» وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري در مورد اينكه قرار بود فيلم‌هايي از صحنه جرم در جلسات دادگاه به نمايش گذاشته شود اما قاضي كشكولي دليل عدم پخش را، دلخراش بودن صحنه‌هاي موجود در فيلم اعلام كرده‌اند، مطرح كرد: «رياست دادگاه گفتند فيلم از خود صحنه حادثه وجود دارد و البته مردم در همان روزهاي اول وقوع حادثه آن را مشاهده كردند و قابليت انكار ندارد اما صحنه‌هايي از فيلم به دليل دلخراش و هولناك بودن مانند اينكه مامورين بين دو اتومبيل قرار مي‌گيرند يا زير چرخ‌هاي اتومبيل سنگين مي‌روند و بدن آسيب جدي مي‌بيند و افراد متعدد مجروح مي‌شوند و همچنين خون زيادي ريخته مي‌شود. با تشخيص رياست دادگاه و همچنين به دليل حضور خانواده‌هاي داغ ديده، پدر، مادر و همه منجر به افزايش داغ و تحميل غم ديگري به اين عزيزان مي‌شد و همچنين ممكن بود موجب آزردگي خاطر، عصبانيت و حتي تعرض به متهم شود.

رييس كل دادگستري استان تهران در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با اينكه ادعاهايي وجود دارد مبني بر تحت تاثير و شكنجه قرار گرفتن محمد ثلاث در آگاهي و اينكه وكيل ايشان مدعي شده ثلاث ساعت دو بعدازظهر بازداشت شده در حالي كه اتوبوس غروب حمله مي‌كند، آيا اين ادعاها را تاييد مي‌كنيد يا نه؟ بيان كرد: «اين ادعا كه ايشان ساعت دو بعدازظهر بازداشت بوده‌اند صحت ندارد، خود ايشان هم چنين ادعايي ندارد و در هيچ يك از دفاعيات خود ادعا نكرده است كه راننده اتوبوس نبوده و در تمام مراحل تحقيق اقرار كرده است، اينها نمونه‌هايي از اكاذيب است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون