• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3197 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۴ اسفند

رقباي سنتي تنيس به اوج بازگشتند

هفته خوب فدرر و نادال

  مينا عيوض‌زاده /  راجر فدرر دوباره قهرمان جام تنيس دوبي شد. او شنبه اين هفته با پيروزي مقابل رقيب قدرت‌مند و مرد شماره يك تنيس جهان يعني نواك جوكوويچ به اين افتخار دست يافت. حالا فدرر پرافتخارترين تنيسور اين جام محسوب مي‌شود. البته در حالي بيست و دومين دوره رقابت‌هاي تنيس دوبي به پايان رسيد كه در بخش زنان نيز سيمونا هالپ، تنيسور شماره سه جهان به مقام قهرماني اين رقابت‌ها دست يافت.

سلطه فدرر و تسليم جوكوويچ

ديدار فينال مردان ميان فدرر و نواك جوكويچ، تنيسور شماره يك جهان، يكي از هيجان‌انگيز‌ترين رقابت‌هاي اين جام بود كه در نهايت فدرر توانست با نتيجه دو بر صفر شكست دهد تا براي هفتمين بار جام دوبي را بالاي سر ببرد.
فدرر در مرحله يك چهارم نهايي با نتيجه دو بر صفر، ريشار گستكه فرانسوي را شكست داد و در نيمه نهايي به مصاف برنا چوريچ كرواتي رفت. در اين ديدار تنيسور شماره دو جهان باز هم مقتدرانه با نتيجه دو بر صفر حريفش را شكست داد تا در بازي فينال به مصاف نواك جوكوويچ قدرتمند برود. در آن طرف جدول جوكوويچ، دو بر صفر مارسل ايلهان ترك را شكست داد تا در نيمه نهايي به مصاف توماس برديچ، تنيسور شماره پنج جهان برود. در اين بازي پاياپاي در نهايت تنيسور صربستاني توانست با نتيجه دو بر يك پيروز ديدار شود تا به فينال اين رقابت‌ها راه يابد.
جوكوويچ در مسابقات اوپن استراليا به مقام نخست دست يافته بود و اميد اول قهرماني اين رقابت‌ها به حساب مي‌آمد. اما قهرمان استراليا در برابر راجر فدرر در دو ست با نتيجه 6 بر 3 و 7 بر 5 تن به شكست داد تا نتواند پنجاهمين عنوان قهرماني‌اش را جشن بگيرد. نواك اگر به اين عنوان دست مي‌يافت، ركورد بوريس بكر، مربي خودش را مي‌شكست.
در سوي ديگر، راجر فدرر در مسابقات اوپن استراليا عملكرد بسيار بدي داشت و در حالي كه از او انتظار مي‌رفت حداقل تا نيمه نهايي راه يابد در دور سوم بازي‌ها حذف شد. به خاطر همين شكست زود هنگام، فدرر چند هفته را به دور از توپ و راكت سپري كرد و پس از پايان دوران استراحتش به بازي‌هاي دوبي پا گذاشت رقابت‌هايي كه تنيسور شماره دو جهان توانست به مقام نخست دست يابد و هشتاد و چهارمين عنوان قهرماني‌اش را جشن بگيرد. فدرر با به دست آوردن دومين عنوان خود در سال جاري ميلادي يك گام ديگر به ايوان لندل و ركورد 94 قهرماني او نزديك شد. گفتني است، بيشترين قهرماني دنياي تنيس حرفه‌اي به نام جيمي كانرز با 109 عنوان قهرماني ثبت شده است.
يكي از نكات جالب تقابل فدرر و جوكوويچ اين است كه اين دو تا به حال 37 بار با هم به رقابت پرداخته‌اند كه در 20 بازي، تنيسور سوييسي پيروز از زمين بيرون رفته است.

غايبين بزرگ در بخش زنان

در اين دوره از مسابقات قهرماني تنيس دوبي، نامي از دو تنيسور برتر جهان يعني سرنا ويليامز و ماريا شاراپووا ديده نمي‌شد و سيمونا هالپ، تنها چهره برتر جهان توانست به مقام نخست اين رقابت‌ها دست يابد. تنيسور شماره سه جهان در نيمه نهايي توانست با نتيجه دو بر يك كارولين ووزنياكي، تنيسور شماره پنج جهان را شكست دهد و به فينال مسابقات راه يابد. در طرف ديگر كارولينا پليشكووا، تنيسور نه چندان مطرح جمهوري چك توانست گاربينيه موگرونزا، تنيسور شماره 10 جهان را شكست دهد و علاوه بر شگفتي‌سازي‌اش به فينال رقابت‌ها برسد. در بازي نهايي هالپ توانست دو دو ست با نتيجه 6 بر 4 و 7 بر 4 تنيسور جوان چك را شكست دهد و به نخستين مقام قهرماني‌اش در رقابت‌هاي تنيس حرفه‌اي دست يابد.

فدرر، پرافتخارترين در جام دوبي

در بيست و دومين دوره بازي‌هاي قهرماني جام دوبي، راجر فدرر براي هفتمين بار به مقام قهرماني اين رقابت‌ها دست يافت تا يكه و تنها به عنوان پرافتخارترين تنيسور تاريخ جام شناخته شود. پس از تنيسور شماره دو جهان، نواك جوكوويج صربستاني با چهار قهرماني ايستاده است. يكي از نكات جالب در اين جام عدم حضور رافائل نادال در اين دوره از مسابقات و كسب يك عنوان قهرماني در سال 2006 است. نادال چند هفته پيش در مسابقات تنيس ريو شركت كرد و در اين رقابت‌ها نتوانست به فينال راه يابد و بازنده بزرگ جام نام گرفت.
 در بخش زنان، ويترين افتخارات كمي متفاوت است، ژوستين انه تنيسور سابق بلژيكي با چهار قهرماني، پرافتخارترين بخش زنان در جام دوبي است و پس از او، ونوس ويليامز امريكايي با سه قهرماني در رده دوم ايستاده است.

تنيس دوبي، رقابتي 22 ساله

مسابقات قهرماني تنيس دوبي دوره‌ مسابقات تنيس دوبي در سال 1993 ميلادي برگزار شد. اين مسابقات تحت حمايت و وابسته به شركت ديوتي فري دوبي (Dubai Duty Free) است. اين رقابت‌ها هر ساله در اواخر ماه فوريه در زمين‌هاي سفت و روباز در دو بخش زنان و مردان برگزار مي‌شود. سرپرستي اين مسابقات بر عهده محمد بن رشيد ال مكتوم، نخست وزير و نايب‌رييس امارات متحده و همچنين حاكم دوبي است. گفتني است اين بازي‌ها در مركز تنيس اوييشن (Aviation Club Tennis Center) انجام مي‌شود. مجموع جوايز اين رقابت‌ها در اين دوره دو ميليون و 503 هزار و 810 دلار (تقريبا معادل هشت ميليارد و 763 ميليون و 335 هزار تومان) است كه قهرمان در بخش مردان 505 هزار دلار (حدود يك ميليارد و 767 ميليون و 500 هزار تومان) و قهرمان زنان 456 هزار دلار (حدود يك ميليارد و 596 ميليون تومان) دريافت مي‌كند.

 

نادال فاتح تنيس بوينس‌آيرس

رافائل نادال، تنيسور شماره چهار جهان با پيروزي 2 بر صفر در برابر خوآن موناكوي آرژانتيني به مقام قهرماني در رقابت‌هاي تنيس اوپن آرژانتين دست يافت. تنيسور اسپانيايي با اين قهرماني به سريال 9 ماهه ناكامي‌هايش پايان داد و نخستين جامش در سال 2015 را به خانه برد. البته اين نخستين قهرماني تنيسور 28 ساله در خاك آرژانتين هم محسوب مي‌شد. جالب اينجاست كه ديدار فينال به خاطر بارش باران با تاخيري دو  ساعته برگزار شد اما در نهايت اين رافائل نادال بود كه توانست در ماراتني يك ساعت و 27 دقيقه‌اي و در دو ست با نتيجه 6 بر 4 و 6 بر 1 مقتدرانه موناكو را شكست دهد.

طلسم‌شكني پسر اسپانيايي

نادال در حالي پا به اين رقابت‌ها گذاشت كه چند هفته پيش در مسابقات تنيس ريو در مرحله نيمه ‌نهايي شكست خورد و نتوانست به فينال راه يابد. او اوايل سال ميلادي هم با شكست در دور يك چهارم نهايي در برابر توماس برديچ، از ادامه مسابقات اوپن استراليا حذف شد تا هوادارانش را حسابي نگران كند. اين ناكامي‌هاي پياپي قهرمان 9 دوره رقابت‌هاي اوپن فرانسه را به تلاش بيشتر وا داشت تا آنجا كه چهل و ششمين قهرماني‌اش در خاك رس را به دست آورد و با ركورد گيلرمو ويلاس موناكويي برابر شد. حالا با اين قهرماني، رافا 65 عنوان نخست در كارنامه‌اش به ثبت رسانده و پنجمين تنيسور پرافتخار تاريخ ورزش تنيس به حساب مي‌آيد. ذكر اين نكته هم خالي از لطف نيست كه آخرين باري كه نادال به ديدار فينال راه يافته بود، مربوط به ژوئن سال گذشته مي‌شد. در مسابقات رولان گروس. او پس از آن يك دوره بلندمدت را با مصدوميت مچ سپري كرد. حالا با اين قهرماني نادال به هوادارانش اطمينان داد كه مصدوميتش كاملا برطرف شده و در حال بازگشت به روزهاي خوش قهرماني است.

بوينس‌آيرس چگونه تورنمنتي است؟

مسابقات اوپن آرژانتين در شهر بونس آيرس در استاديوم لاون تنيس (Lawun Tennis) از چهارم اسفندماه آغاز شد و روز گذشته به پايان رسيد. اين رقابت‌هاي كه 250 امتيازي است، در زمين‌هاي خاك رس و فقط در بخش مردان برگزار مي‌شود. گفتني است كل مبلغ جايزه آن 573750 دلار (تقريبا معادل دو ميليارد) است.

بازگشت رقبا به اوج

شنبه؛ فدرر و يكشنبه؛ نادال. به نظر مي‌رسد دو رقيب سنتي دهه اخير دنياي تنيس دوباره به اوج بازگشته‌اند. حالا هردو در اين هفته يك جام طلايي كسب كرده‌اند. راجر فدرر در مسابقات دوبي و رافائل نادال در رقابت‌هاي اوپن آرژانتين. انگار هر چه به مسابقات اوپن فرانسه نزديك مي‌شويم، رقابت ميان غول‌هاي تنيس عميق‌ و شديد‌تر مي‌شود. هر دو اين تنيسور‌هاي كه شروع خوبي در سال جديد ميلادي نداشتند و در مسابقات اوپن استراليا بسيار زود از گردونه رقابت‌ها حذف شدند، حالا بآ اين قهرماني‌ها نه تنها ويترين افتخارات‌شان را تكميل مي‌كنند بلكه براي رقيبان‌شان هم خط و نشان مي‌كشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون