• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3197 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۴ اسفند

«اعتماد» از آخرين تحولات تيم‌هاي حاضر در مسابقات فرمول يك 2015 گزارش مي‌دهد

لوتوس هم يك بانوي راننده استخدام كرد

  رومينا تيموري  / تيم‌هاي فرمول يك، سه دوره مسابقات آزمايشي فصل 2015 را پشت سر گذاشتند و حالا منتظر آغاز اين فصل رقابت‌هاي فرمول يك هستند. البته در حالي كه كمتر از يك ماه به آغاز اين رقابت‌ها باقي نمانده، تيم‌هاي حاضر همچنان در حال ايجاد تغيير و تحول در گروه‌شان هستند تا بتوانند عملكردي بهتر از گذشته داشته باشند. در همين بين از تيم انگليسي لوتوس خبر مي‌رسد كه آنها يك راننده زن استخدام كرده‌اند. موضوع وقتي جالب‌تر مي‌شود كه بدانيد پيش از آغاز مسابقات تست بارسلون، تيم ويليامز با به خدمت گرفتن سوزي وولف، تنها تيم حاضر در اين رقابت‌ها بود كه در تيمش راننده خانم داشت اما حالا تيم لوتوس هم به اين سياهه كوچك اضافه شده است. ظاهرا لوتوسي‌ها با كارمن يوردا، راننده زن اسپانيايي به توافق رسيده‌اند و حالا طرفداران ورزش اتوممبيل‌سواري به دنبال پيدا كردن پيشينه اين راننده جوان اسپانيولي زبان‌هستند.

كارمن يوردا كيست؟

تيم لوتوس به تازگي با كارمن يوردا، راننده اسپانيايي قرارداد بسته است. اين راننده 26 ساله به عنوان كارآموز، تنها با يك بار سابقه در مسابقات فرمول يك آن هم در رقابت‌هاي آزمايشي سال گذشته به اين تيم پيوسته است.
يوردا در شهر الكوني اسپانيا در سال 1988 متولد شد. ميگوئل يوردا، پدر كارمن، راننده سابق فرمول يك از سنين نوجواني دخترش را به اين ورزش علاقه‌مند كرد تا او كارش را با شركت در مسابقات فرمول يك نوجوانان، فرمول يك اسپانيا و مسابقات اوپن اروپا آغاز كند.
او در سال 2010 به مسابقات بزرگسالان راه يافت و در دوره‌هاي آزمايشي متعددي شركت كرده است.
نخستين حضور يوردا در رقابت‌هاي فايراستون ايندي در فلوريدا بود كه توانست به مقام يازدهمي دست يابد. پس از يك دوره عملكردهاي ضعيف، نتوانست در ادامه رقابت‌هاي فصل شركت كند اما در سال 2012، كارش را با خودروهاي GP3 با تين اوشن ريستينگ تكنولوژي شروع كرد و در پايان فصل توانست در رتبه 28 بايستند. در سال‌هاي بعد به ترتيب در رده سي‌ام و بيست و نهم قرار گرفت.
حالا يوردا با عضويت در تيم لوتوس، رسما نقش راننده كارآموز اين تيم را دارد. او مستقيما با برنامه شبيه‌سازي تيم تمرين مي‌كند. به نظر مي‌رسد براي آنكه اين راننده جوان اسپانيايي آمادگي بيشتر پيدا كند تا خودرو هايبرد E23 را كنترل كند، بايد در مسابقات جايزه بزرگ و آزمايشي با تيم لوتوس شركت كند.
كارمن يوردا پس از عقد قراردادش، عضويت در فرمول يك را روياي كودكي‌اش مي‌دانسته و اميدوار است كه با تيم لوتوس به دستاوردهاي بزرگي دست يابد: «من از 10 سالگي در مسابقات فرمول يك نوجوانان شركت داشتم و حضور در رقابت‌هاي فرمول يك حرفه‌اي از همان زمان آرزوي من بوده است. پيوستن به تيم لوتوس، گامي بزرگ براي من است. تمريناتم را ادامه مي‌دهم تا به عنوان يك راننده عملكردم بهتر شود و همچنين به تيم‌ خود كمك كنم، اين يك فرصت فوق‌العاده براي من است. مي‌دانم كه اين فقط شروع كار است و چالش بزرگ‌تر من هنوز فرا نرسيده ولي عضويت در تيمي با چنين تاريخچه‌اي دستاورد بزرگي است.»
گفتني است او در كنار سوزي وولف، دومين زني است كه امسال در رقابت‌هاي فرمول يك حضور دارد.

لوتوس به دنبال آينده

شايد براي‌تان جالب باشد كه بدانيد تيم لوتوس در ابتدا وابسته به شركت انگليسي موتور‌سازي لوتوس كارز بود كه در رده‌هاي مختلف از جمله فرمول يك، فرمول دو، فرمول فورد، فرمول جونيور، ايندي‌كار و ديگر رقابت‌هاي ماشين سواري حضور داشت و جام‌هاي زيادي را به ارمغان آورده بود اما در سال 1994 ديويد هانت نام تجاري اين تيم را خريد.
اين تيم در فصل 2015 رومان گروسخان و پاستور مالدونادو را به عنوان راننده‌هاي اصلي تيم در اختيار دارد. دو راننده‌اي كه بهترين عملكرد آنها مكان پنجمي در مسابقات جايزه بزرگ اسپانيا در سال گذشته بود. كمي بعد، جوليون پالمر به عنوان راننده سوم به اين تيم اضافه شد.
دو هفته پيش، تيم لوتوس در مسابقات تست توانست در رده ششم بايستد و شايد همين موضوع آنها را به فكر آوردن راننده‌اي جوان انداخته تا با پرورش او، در آينده‌اي نه چندان دور بتوانند وضعيت خود را در مسابقات فرمول يك بهبود بخشند.

صداي غرش موتور ماشين‌ها نزديك مي‌شود

 از همين حالا شمارش معكوس هواداران فرمول يك براي آغاز مسابقات شروع شده است. تيم‌هاي حاضر هم در تكاپو هستند تا مشكلاتي را كه در رقابت‌هاي آزمايشي براي‌شان به وجود آمده بود هرچه زودتر حل و با تمام قوا، اين فصل را آغاز كنند. نخستين رقابت‌هاي رسمي فرمول يك در شهر ملبورن در تاريخ 13 تا 15 مارس (22 تا 24 اسفندماه) برگزار مي‌شود كه به نام مسابقات «جايزه بزرگ فرمول يك رولكس استراليا» مشهور است. اواخر ماه مارس يعني 27 تا 29 مارس (هفتم تا 9 فروردين) دومين مرحله رقابت‌ها به نام جايزه بزرگ پتروناس مالزي در شهر كوالالامپور برگزار مي‌شود. مسابقات چيزي به حدود 9 ماه طول مي‌كشد و آخرين مرحله‌اش هم در شهر ابوظبي امارات برگزار مي‌شود.

مرسدس پيشتاز مسابقات آزمايشي 2015

هفته گذشته دومين مرحله مسابقات آزمايشي بارسلون پيگيري شد و تيم مرسدس يك بار ديگر توانست قدرتش را به رخ حريفانش بكشد. البته اين مسابقات با تصادف فرناندو آلونسو و بستري شدنش هم همراه بود.
با اين همه مرسدس در مسابقات آزمايشي اخير خيره‌كننده ظاهر شده است. مرسدس با وجود قهرماني در فصل 2014، در دو دوره مسابقات آزمايشي گذشته عملكرد مناسبي نداشت و براي رتبه اول خودش را به زحمت نينداخت. اما در آخرين دور آزمايشي، اين تيم آلماتي ترجيح داد كه توانايي‌هايش را به نمايش بگذارد تا به قول معروف براي رقيبانش خط و نشان بكشد. تيم مرسدس با رانندگي نيكو رازبرگ با 106 دور در رتبه نخست ايستاد و پس از آن به ترتيب تيم ويليامز، سوبر، فراري و مك‌لارن قرار گرفتند.
البته همان طور كه گفته شد يكي ديگر از اتفاقاتي كه در اين مسابقات به تيتر اول رسانه‌هاي جهان تبديل شد و همه را شوكه كرد تصادف وخيم فرناندو آلونسو، راننده تيم مك‌لارن بود. به عقيده كارشناسان تيم مقصر اصلي تصادف آلونسو وزش شديد باد بوده است. آلونسو در برخوردي كه با ديواره پيست داشت، راهي بيمارستان شد و هوادارانش را حسابي نگران كرد. البته اين راننده اسپانيايي پس از انجام آزمايشات و عكسبرداري، در سلامت كامل از بيمارستان مرخص شد. با اين همه تيم مك‌لارن اعلام كرده كه تا مسابقات ملبورن به او استراحت اجباري مي‌دهد و اصلا دوست ندارد ذره‌اي مشكل براي راننده معروفش به وجود بيايد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون