• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4114 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۰ خرداد

انتقادها از كمك‌ داور ويديويي ادامه دارد

VAR لذت لحظه را مي كشد

جيمز گيل مترجم: بهار سرلك

 

 

 

جام جهاني 2018 نخستين تورنمنت بين‌المللي مهم فوتبال است كه در آن از كمك‌داور ويديويي يا VAR استفاده مي‌شود. نخستين‌بار در فصل گذشته بازي‌هاي جام حذفي انگلستان اين تكنولوژي مورد آزمايش قرار گرفت اما اين تكنولوژي هنوز هم جديد است و نوع استفاده از آن هم بازيكنان و هم بينندگان بازي‌ها را گيج كرده است. برخلاف راگبي كه صداي مكالمات داور به گوش بازيكنان مي‌رسد در فوتبال متوجه نمي‌شويم چه زماني داوران مشغول بررسي يك تصميم بوده‌اند و اين موضوع يكي از معضلات استفاده از اين سيستم شمرده مي‌شود.

قرار است نمايشگرهاي بزرگ تصاوير VAR را در جام جهاني نمايش دهند اما مارك كلاتنبرگ، داور سابق ليگ برتر انگلستان مي‌گويد به منظور شفاف‌سازي تمام اتفاقاتي كه در بازي مي‌افتد در قدم بعدي قصد داريم تماشاگران خانگي را قادر به شنيدن صداي داور ويديويي كنيم: «داور ويديويي بايد قادر به صحبت كردن باشد تا بدين صورت به مردم در فهم روند تصميم‌گيري كمك كند. نبايد مخفي‌كاري در كار باشد. همه‌چيز بايد شفاف و روشن باشد.»همچنين مردم نظرات متفاوتي درباره «اشتباه فاحش» دارند. اگر كارشناسان فوتبال درباره خطايي كه بايد پنالتي گرفته مي‌شد يا نه، يا گلي كه آفسايد بود يا نه، ساعت‌ها بحث مي‌كنند آيا چهار داوري كه در اتاق كنترل نشسته‌اند مي‌توانند اين مسائل را شفاف‌تر كنند؟

كلاتنبرگ مي‌گويد چندين و چندبار از اين سيستم به صورت آزمايشي در انگلستان و براي تصميم‌هاي بحث‌برانگيز استفاده كرده‌ايم و حالا در جام جهاني اميد مي‌رود كاربرد اين سيستم منحصر به اشتباهات فاحش باشد. هرچند وقتي داوران در بازي‌هاي جام جهاني تحت فشار قرار مي‌گيرند خطر مراجعه آنها پس از هر فريادي بيشتر و بيشتر مي‌شود و اين تكرر در مراجعات، جريان بازي را مختل مي‌كند كه در نهايت به توقف بيشتر زمان بازي منجر مي‌شود. كلاتنبرگ مي‌گويد دغدغه اصلي او اين است كه سيستم VAR چه تاثيراتي بر بازيكنان دارد و آنها چطور پس از گلزني شادي مي‌كنند كه البته اين دغدغه‌ با وجود داوري بهتر هم درست نمي‌شود. او مي‌گويد: «در مقام يك فوتبالدوست تنها نگراني‌ام اين است كه وقتي بازيكني گل مي‌زند، نمي‌خواهيم او نگران VAR باشد. بايد شادي آنها را ببيني، بايد ببيني از لحظه لذت مي‌برند. چيزي كه من را مي‌ترساند اين است كه بازيكنان نگران شادي كردن مي‌شوند چون فكر و ذهن‌شان مشغول VAR است.»

آيا اين سيستم آماده حضور در جام جهاني است؟ كلاتنبرگ مي‌گويد: «اين تكنولوژي آماده است. چگونگي كاربرد و اجراي آن نكته اصلي است. فيفا هزينه هنگفتي را براي آموزش به داوران پرداخته است؛ دوره‌ها و سمينارهايي پيش از جام جهاني برگزار كرد.»اما كارشناس‌هاي فوتبال نسبت به استفاده از اين تكنولوژي مطمئن نيستند. ريو فرديناند، بازيكن سابق منچستريونايتد و كارشناس فعلي بي‌بي‌سي، مي‌گويد: «هميشه طرفدار اين ايده بودم كه چشم غيرمسلح باعث تصميم‌گيري آني مي‌شود و همين بحث‌هايي را به بار مي‌آورد. اما حالا تكنولوژي‌اي در اختيار داريم كه سرچشمه بحث‌ها و منازعه‌هاست.»

فرانك لمپارد، سرمربي تيم دربي‌كانتي با فرديناند موافق است و مي‌گويد: «از نظر من VAR بديمن است چون هنوز آماده نيست. نظرات داوران سراسر جهان درباره اين سيستم و زمان استفاده از آن كمي با يكديگر متفاوت است. فهميده‌ام مي‌خواهند خطاهاي واضح داوران را حذف كنند؛ خطاهايي كه من خودم يكي از قربانيان آن بودم [گل او به آلمان در جام جهاني 2010 به اشتباه مردود اعلام شد] و با اين نوع كاربرد موافقم. اما انگار قرار است پاي اين تكنولوژي را براي هر تصميمي وسط بكشند. خيلي دردناك است كه آخر بازي به جاي حرف زدن درباره بزرگ‌ترين بازيكنان جهان درباره سيستم VAR بحث كنيم.»

radiotimes.com


فرانك لمپارد مي‌گويد: «از نظر من VAR بديمن است چون هنوز آماده نيست. نظرات داوران سراسر جهان درباره اين سيستم و زمان استفاده از آن كمي با يكديگر متفاوت است. فهميده‌ام مي‌خواهند خطاهاي واضح داوران را حذف كنند؛ خطاهايي كه من خودم يكي از قربانيان آن بودم [گل او به آلمان در جام جهاني 2010 به اشتباه مردود اعلام شد] و با اين نوع كاربرد موافقم. اما انگار قرار است پاي اين تكنولوژي را براي هر تصميمي وسط بكشند. خيلي دردناك است كه آخر بازي به جاي حرف زدن درباره بزرگ‌ترين بازيكنان جهان درباره سيستم VAR بحث كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون