• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3197 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۴ اسفند

مذاكرات دوجانبه ميان ايران و امريكا در اين دور پايان يافت

جزر و مد پيشرفت در مذاكرات مونترو

مديران سياسي ايران و 1+5 امروز ديدار مي‌كنند

گروه ديپلماسي|تنها چند ساعت پس از سخنراني پرهياهوي بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي، علي‌اكبر صالحي رييس سازمان انرژي اتمي و ارنست مونيز وزير انرژي ايالات متحده در هتل رويال پلازا در مونترو ديدار صبحگاهي خود را براي چندمين بار در اين دور از مذاكرات هسته‌اي ايران با 1+5 آغاز كردند. دقايقي پيش از 9 صبح هم به وقت محلي وزراي امور خارجه ايران و امريكا به همراه معاونان خود آخرين دور از مذاكرات دوجانبه ميان ايران و امريكا را در اتاق كنفرانسي در هتل محل اقامت در حالي آغاز كردند كه پرچم‌هاي دو كشور در كنار هم قرار گرفته بودند. در شرايطي كه واشنگتن و تل‌آويو غرق در تحليل سخنان نخست‌وزير رژيم صهيونيستي بود، ديدارها ميان تيم‌هاي مذاكره‌كننده ايران و امريكا بدون اندك تاثيرپذيري از اظهارنظرهاي نخست‌وزير رژيم صهيونيستي ادامه يافت. در شرايطي كه تيم مذاكره‌كننده ايراني امروز نيز در مونترو به مذاكرات هسته‌اي ادامه خواهند داد، ديدارهاي دوجانبه ميان وزراي امور خارجه ايران و امريكا به پايان رسيد. بر‌اساس برنامه كاري اعلام‌شده، بزنگاه تاريخي آتي براي تجديد ديدار ميان جواد ظريف و جان كري 15 مارس برابر با 24 اسفند خواهد بود. در اين ديدارها علاوه بر جواد ظريف و جان كري و معاون‌هاي دو تيم، هلگا اشميت، معاون فدريكا موگريني مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا هم حضور خواهد داشت. گفته مي‌شود كه دو تيم ايران و امريكا براي مذاكرات دور بعد كه مكان آن هنوز مشخص نشده است مدت‌زمان چهار روز در نظر گرفته‌اند و اين مذاكرات احتمالا تا روز 29 اسفند ادامه پيدا خواهد كرد. در شرايطي كه سه روز نخست مذاكرات در مونترو به ديدارهاي دوجانبه ميان ايران و امريكا گذشت، ديشب ساعت نه و نيم به وقت ايران نشست چهارجانبه عراقچي و روانچي با نمايندگان سه كشور اروپايي در گروه 1+5 در مونترو برگزار شد. براساس برنامه اعلام‌شده امروز نيز چهاردهمين نشست ايران و گروه 1+5 برگزار مي‌شود. وزير امور خارجه امريكا پس از پايان اين دور از مذاكرات دوجانبه درخصوص دستاوردهاي سه‌روز مذاكرات فشرده فني و سياسي ميان دو كشور از پيشرفت در مذاكرات هسته‌اي با ايران خبر داد، اما گفت در عين حال همچنان شكاف‌هاي قابل توجهي باقي مانده است. كري كه در پايان دور تازه مذاكراتش با محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران در شهر مونترو سوييس، صحبت مي‌كرد، همچنين در اظهاراتي كه به نظر مي‌رسد پاسخي به سخنراني ديروز بنيامين نتانياهو،  نخست‌وزير رژيم‌ صهيونيستي در كنگره است، گفت «عوامل بيروني» يا موضوعات سياسي، حواس مذاكره‌كنندگان را از گفت‌وگوها پرت نمي‌كند. در حالي كه نتانياهو در سخنراني روز گذشته خود مدعي شد «جايگزيني عملي» براي توافق مدنظر امريكا با ايران ارايه كرد، جان كري گفت تاكنون هيچ‌كس گزينه‌اي پايدارتر از اين توافق، براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي ارايه نكرده است. وزير خارجه امريكا وجود بازرسي‌هاي سرزده و فرآيندهاي راستي‌آزمايي را يكي از شروط اصلي رسيدن به توافق خواند، اما گفت امريكا به دنبال تسليم كردن ايران نيست.
در شرايطي كه وزراي امور خارجه كشورهاي اروپايي در اين دور از حضور ظريف در ژنو و مونترو ديداري با وي نداشتند، رويترز به نقل از يك مقام امريكايي اعلام كرد كه جان كري روز شنبه با وزراي خارجه انگليس، فرانسه و آلمان در زمينه مذاكرات هسته‌اي ديدار و گفت‌وگو خواهد كرد. اين مقام ناشناس ضمن اعلام اين خبر تاكيد كرد كه مذاكرات ايران پيشرفت‌هايي داشته اما هنوز چالش‌هاي زيادي وجود دارد. با وجود آنكه خبر ملموس چنداني از نتيجه اين دور از مذاكرات ميان ايران و امريكا در اختيار رسانه‌ها قرار نگرفته است خبرنگار آسوشيتدپرس به نقل از يك مقام ارشد امريكايي خبر داد كه هدف واشنگتن رسيدن به فهم و تفاهم مشترك با ايران تا پايان مارس است و نه توافق اوليه هسته‌اي.
سخنگوي وزارت خارجه چين نيز همزمان با ادامه مذاكرات هسته‌اي ايران با 1+5 در مونترو اعلام كرد كه كشورش خواستار توافق جامع در مساله هسته‌اي ايران است. وي با بيان اينكه مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه موسوم به 1+5 به مرحله سرنوشت‌سازي رسيده است تاكيد كرد كه چين از همه شركت‌كنندگان در مذاكرات هسته‌اي ايران خواست به دنبال فرصتي براي حصول توافق منصفانه، متوازن و پاياپاي باشند. هوآ چونينگ در ادامه كنفرانس خبري خود با اهالي رسانه در پكن گفت: مذاكرات اخير پيرامون توافق هسته‌اي ايران به مرحله سرنوشت‌سازي وارد شده است. ايران و شش كشور علاقه سياسي بسياري را براي حصول هرچه سريع‌تر توافق نشان دادند. به نتيجه رساندن مذاكرات و مساله هسته‌اي ايران به‌طور مناسب، براي حفظ مكانيسم ان‌پي‌تي و صلح و ثبات خاورميانه مهم است. فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا كه عمدتا معاون خود را براي شركت در جلسات مذاكره ميان ايران و امريكا راهي محل مذاكرات در چند هفته اخير كرده است در تماس تلفني با وزراي خارجه ايران و امريكا و همچنين در نشست شوراي حقوق بشر سازمان ملل، گفت نبايد «فرصت تاريخي» رسيدن به توافق را از دست داد. وي در تماس تلفني با دو وزير ايراني و امريكايي تاكيد كرده است كه در اين مرحله حساس از مذاكرات، اتحاديه اروپا كاملا به تسهيل مذاكرات براي رسيدن به يك توافق جامع، متعهد است. مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا همچنين بخشي از سخنراني روز سه‌شنبه خود در نشست شوراي حقوق بشر سازمان ملل در شهر ژنو را نيز به مذاكرات هسته‌اي با ايران اختصاص داد. وي در اين رابطه گفت: «بگذاريد چند كلمه‌اي هم در مورد مذاكرات بسيار مهمي كه كمي دورتر از اينجا، يعني در مونترو، همين چند ساعت آن‌طرف‌تر، در جريان است، صحبت كنم. همانطور كه قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل مشخص كرده، اتحاديه اروپا نقش تسهيل‌كننده مذاكرات را برعهده دارد. بگذاريد بگويم كه مذاكرات دارد خوب پيش مي‌رود. ما كاملا به تسهيل توافقي كه يك توافق خوب است، متعهد هستيم. ما مي‌گوييم، خطاب به همه آنهايي كه ممكن است ترديدهايي داشته باشند، ما توافقي نمي‌كنيم كه توافق خوبي نباشد، يعني نسبت به اينكه برنامه هسته‌اي ايراني‌ها كاملا صلح‌آميز است، اطمينان ندهد. همه تلاش‌هاي ما در اين راستاست.

سرنوشت قطعنامه‌ها، جزييات تحقيق و توسعه و داستان تحريم
نشانه‌ها حاكي از آن است كه ايران و امريكا به رسيدن به توافق هسته‌اي نزديك شده‌اند اما به نظر مي‌رسد كه همچنان زمان مهم‌ترين دشمن تلاش‌ها براي رسيدن به توافق است. پنجمين روز از ماه مارس فرا رسيده است و دو طرف كمتر از 30 روز فرصت دارند تا حداقل رسيدن به يك چارچوب مشترك براي ادامه كار و رسيدن به توافق جامع هسته‌اي را اعلام كنند. به گزارش سي‌ان‌ان برخي خبرهاي رسيده از محتواي مذاكرات حاكي از اين است كه ايران و امريكا بر سر راهي براي به يك سال رساندن زمان گريز هسته‌اي به توافق رسيده‌اند اما دو طرف در اين دور تمركز خود را روي دو بحث تحقيق و توسعه و از ميان برداشته شدن تحريم‌ها قرار دادند كه ظاهر امر حاكي از آن است كه در اين خصوص ديدگاه‌هاي دوطرف به حل نهايي اختلاف‌ها منتهي نشده است. يك منبع آگاه در اين خصوص به سي‌ان‌ان مي‌گويد: «ايران خواهان كان لم يكن اعلام شدن تمام قطعنامه‌هاي شوراي امنيت پس از رسيدن به توافق جامع هسته‌اي است. اين در حالي است كه مذاكره‌كنندگان امريكايي اعتقاد دارند كه قطعنامه‌هايي كه مرتبط با فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران نيستند نبايد ملغي اعلام شوند.» ايران همچنين به دنبال توسعه سانتريفيوژهاي پيشرفته‌تر است.

كري از مونترو به رياض رفت
وزير امور خارجه ايالات متحده از مونترو سوييس راهي رياض پايتخت عربستان سعودي شد. اتفاقي كه خاطره حضور ناگهاني وزير امور خارجه عربستان در وين در نوامبر 2014 و پيش از اعلام تمديد برنامه مشترك اقدام براي دومين بار را در اذهان زنده كرد. در آن زمان سعود الفيصل با هواپيماي شخصي خود به وين رفت و جان كري كه ديدارهاي فشرده هسته‌اي با همتاي ايراني را براي رسيدن به توافق جامع هسته‌اي پيش مي‌برد راهي فرودگاه شد تا در هوايپما به متحد عرب امريكا در همسايگي ايران در خصوص اين توافق اطمينان خاطر يا شايد هم گزارش بدهد. اين‌بار نيز آقاي وزير پس از آخرين ديدار با جواد ظريف در مونترو راهي عربستان شد تا به آل‌سعود يادآوري كند كه واشنگتن متوجه نگراني متحدان عرب خود در منطقه از توافق احتمالي هسته‌اي 1+5 با ايران است. البته گفته مي‌شود كه پرونده هسته‌اي ايران تنها دليل اين سفر نيست و رييس دستگاه ديپلماسي امريكا براي بحث در خصوص پرونده‌هاي متفاوت منطقه‌اي نظير يمن و سوريه و همچنين مبارزه با داعش به ديدار سلمان بن‌عبدالعزيز ،پادشاه تازه منصوب شده عربستان مي‌رود. جان كري در اين سفر علاوه بر ديدار با ملك سلمان ديدارهاي جداگانه‌اي هم با وزراي امور خارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس يعني بحرين، كويت، عمان، قطر، عربستان و امارات متحده عربي خواهد داشت. از زمان آغاز دور جديد مذاكرات هسته‌اي ميان ايران و 1+5 در دولت اعتدال با توجه به تنش زدايي از رابطه ميان ايران و كشورهاي اروپايي، متحدان عرب امريكا به‌شدت نگران نزديكي ايران و امريكا شده‌اند. اين نگراني زماني افزايش يافت كه ديدار ميان وزراي امور خارجه ايران و امريكا كه زماني تابويي سياسي به حساب مي‌آمد به امري عادي در جريان مذاكرات هسته‌اي تبديل شد. كري در اين سفر به اعراب نگران اطمينان خاطر مي‌دهد كه امريكا در قالب توافق جامع هسته‌اي از صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران اطمينان پيدا خواهد كرد و علاوه بر اين توافق خوب بر ساير پرونده‌هاي مورد اختلاف ايران و امريكا در منطقه تاثيري نخواهد گذاشت. يك مقام ارشد امريكايي در گفت‌وگو با آسوشيتدپرس تاكيد كرد كه امريكا حتي با وجود توافق هسته‌اي با ايران به مخالفت خود با گسترش نفوذ ايران در منطقه ادامه خواهد داد و بر حجم همكاري‌هاي امنيتي ميان واشنگتن و متحدان عرب آن در منطقه افزوده خواهد شد.

نتيجه گيري معكوس نتانياهو در كنگره
نتانياهو حرف تازه‌اي نداشت، اين جمله نخستين عكس‌العمل باراك اوباما رييس‌جمهور ايالات متحده به سخنان نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در كنگره بود. باراك اوباما با تاكيد بر تكراري بودن سخنان وي ادعا كرد كه نتانياهو در سخنراني خود در كنگره هيچ طرح جايگزيني ارايه نكرد. باراك اوباما كه پيش از ايراد سخنراني نتانياهو هم انتقادهايي به روش وي براي حضور در كنگره وارد دانسته بود، در جمع خبرنگاران در كاخ سفيد گفت: فرصت ديدن سخنراني نتانياهو را نداشتم اما متن اظهارات وي را خواندم. در اظهارات وي «چيز تازه‌اي» وجود نداشته است. رييس‌جمهور امريكا اضافه كرد كه نتانياهو تقريبا همين اظهارات را در زمان حصول توافق موقت هم ابراز كرد. به گفته اوباما، اين در حالي است كه آن توافقنامه به توقف برنامه هسته‌اي ايران و به عقب راندن آن منجر شده است. وي تصريح كرد: گزينه جايگزين نتانياهو براي مذاكرات اين است كه هيچ توافقي صورت نگيرد. باراك اوباما در واكنش به بخشي از اظهارات نتانياهو كه خواستار ادامه فشار بر ايران شد، گفت: 10 سال گذشته نشان داده تحريم‌ها نتوانسته‌اند جلوي برنامه هسته‌اي ايران را بگيرند. طرح اين مسائل از زبان اوباما واكنش نخست‌وزير رژِيم صهيونيستي را به دنبال داشت. نخست‌وزير رژيم صهيونيستي مدعي شد در كنگره جايگزيني عملي براي توافق بدي كه با ايران در حال شكل‌گيري است، ارايه كرده است. وي در پاسخ به اين سوال كه واكنش‌ها به سخنراني او چه بوده است، گفت: «پاسخي كه من از دموكرات‌ها و جمهوريخواهان گرفتم دلگرم‌كننده بود. من احساس مي‌كنم آنها بهتر درك مي‌كنند كه چرا توافق در حال شكل‌گيري با ايران بد است و جايگزين صحيح براي اين توافق چيست. نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در حالي واشنگتن را ترك كرد كه سخنراني 45 دقيقه‌اي وي در كنگره با واكنش مثبتي نه در رسانه‌هاي امريكايي نه از سوي تحليلگران و سياستمداران اين كشور روبه‌رو نشده است. بسياري از رسانه‌هاي حتي مايل به لابي صهيونيستي در امريكا هم از سخنراني نتانياهو با عنوان تئاتر سياسي يا يك شوآف ياد كردند. روزنامه نيويورك‌تايمز به عنوان نمونه در شماره روز گذشته خود تاكيد كرد كه اظهارات بي‌بي كسي را متقاعد نمي‌كند. اين روزنامه در اين خصوص نوشت: اين اقدام براي به چالش كشيدن سياست خارجي باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا صورت گرفت. او هيچ ديد جديدي از ايران به دست نداد و دليلي هم براي رد توافقي كه ايالات متحده و پنج قدرت بزرگ ديگر براي محدود كردن برنامه هسته‌اي ايران، در حال مذاكره آن با اين كشور هستند، ارايه نكرد. در شرايطي كه نخست‌وزير رژِيم صهيونيستي در سخنان خود تلاش كرد اين‌گونه القا كند كه مخالف ذات توافق هسته‌اي با ايران نيست اما خواهان توافق خوب است، ويژگي‌هاي تكراري كه از زبان وي در خصوص توافق خوب شنيده شد عملا به دستمايه تمسخر وي بدل شد. نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در اين سخنراني به زبان بي‌زباني مخالفت خود با هرگونه مذاكره با ايران را علني كرد.
روزنامه نيويورك تايمز با اشاره به اينكه نتانياهو خواستار برچيده شدن كامل برنامه هسته‌اي ايران است، نوشته: «حتي بمباران‌هاي مكرر كارخانه‌هاي هسته‌اي ايران هم ظرفيت اين كشور را نابود نمي‌كند چراكه ايران و دانشمندانش طي شش دهه گذشته دانش هسته‌اي را فراگرفته‌اند و مي‌دانند چطور ظرف چند سال برنامه هسته‌اي را بازسازي كنند.»
پس از ايراد سخنراني نتانياهو در فضاي مجازي مانند توييتر موج حملاتي عليه وي آغاز شده و بسياري از چهره‌هاي رسانه‌اي و تحليلي سياست خارجي امريكا با به يادآوري اين مساله كه اين اسراييل بود كه با اطلاعات اشتباه خود در خصوص تسليحات كشتار جمعي در عراق، امريكا را به گرداب اين جنگ كشاند، تذكر دادند كه بي‌بي تنها به دنبال به راه انداختن يك جنگ ديگر در خاورميانه است. نيويورك تايمز نيز در يادداشت اخير خود سقوط دولت صدام در عراق در پي حمله امريكا به عراق به دستور جورج بوش را مقدمه گسترش نفوذ ايران در منطقه دانسته و نوشته است كه نتانياهو خود از حاميان آن حمله بود. نيويورك‌تايمز با بيان اينكه «خطرناك‌ترين پيام» سخنراني نتانياهو، بي‌اعتمادي به رييس‌جمهور امريكا بود، نوشته است كه بسياري از نمايندگان كنگره هم نشان‌ داده‌اند كه مخالف توافق هستند. با اين حال نظرسنجي‌اي كه اخيرا صورت گرفته نشان مي‌دهد 61درصد مردم جمهوريخواه و 66 درصد امريكايي‌هاي دموكرات، موافق توافق با ايران هستند. سخنراني نخست‌وزير رژيم صهيونيستي نه تنها از سوي موافقان فرصت دادن به ديپلماسي در پرونده هسته‌اي ايران به دليل موضع‌گيري‌هاي تكراري مورد انتقاد قرار گرفت بلكه بسياري از دموكرات‌هاي امريكايي با انتقاد از هموطنان خود در حزب جمهوريخواه تاكيد كردند كه بي‌بي با رفتار خود انسجام ملي و وحدت سياسي در امريكا را نشانه رفته و اين‌گونه وانمود كرد كه براي درس دادن به امريكا به كنگره آمده است. در همين راستا، جان يارموث، نماينده دموكرات مجلس نمايندگان نيز اظهارات نتانياهو را «تنفرآميز»، «بچه‌گانه» و با هدف جلب راي در انتخابات خواند. از لحن ترحم‌آميزي كه وي استفاده كرد، منزجر شدم، لحني كه نشان داد او تصور مي‌كند هيچ‌كس در كنگره يا كشور، تهديدي را كه يك ايران مجهز به سلاح هسته‌اي مي‌تواند براي كشور، براي منطقه و جهان داشته باشد، درك نمي‌كند. در شرايطي كه نخست‌وزير رژيم صهونيستي پيش از حضور در كنگره براي خود رسالتي در راستاي هشدار دادن به جهان در خصوص توافق هسته‌اي با ايران تعريف كرده بود، با گذشت 48 ساعت از اين سخنراني تمام نشانه‌ها حاكي از آن است كه اين اظهارات از سوي هيچ‌كدام از حاضران در مذاكرات هسته‌اي ايران با 1+5 جدي گرفته نشده است و همگان از ادامه مذاكرات بدون تاثيرپذيري از اين موضع‌گيري‌ها سخن مي‌گويند.

 

مذاكرات از نگاه مذاكره كنندگان و كارشناسان

 محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران: غرب بايد بين تحريم و توافق هسته‌اي يكي را انتخاب كند. در صورتي كه غرب واقعا به دنبال دستيابي به توافق با ايران بر سر برنامه هسته‌اي اين كشور است، نيازي به ادامه تحريم‌ها نيست. مشكل جدي بر سر راه توافق، فشار بيش از اندازه افرادي است كه ايجاد هراس كرده و سعي مي‌كنند در مسير مذاكرات موانعي ايجاد كنند. طرف‌هاي مذاكره‌كننده در اين دور از گفت‌وگوها به پيشرفت‌هاي چشمگيري دست يافتند. با وجود وجود اختلاف بين طرف‌هاي مذاكره‌كننده «تا توافق [نهايي] فاصله‌اي نداريم.» ما اعمال فشار و ضايع شدن حقوق مردم خود را نمي‌پذيريم و چيزي بيشتر از حق قانوني خود كه همان پيشرفت برنامه صلح آميز هسته‌اي و رفع فشارهاي بين‌المللي عليه ايران است، نمي‌خواهيم.»
 سيدعباس‌عراقچي، معاون وزير خارجه ايران: هدف امريكا و ايران حصول به پيشرفتي بزرگ‌تر از آنچه در آخرين دور مذاكرات در مورد برنامه هسته‌اي ايران حاصل شده بود، است. آخرين‌بار (در ژنو) ما به يك پيشرفت رسيديم. ما تلاش مي‌كنيم پيشرفت‌هاي بيشتري حاصل شود، اما اكنون براي گفتن اين حرف خيلي زود است.
 غلامعلي خوشرو، سفير و نماينده دايم ايران نزد سازمان ملل متحد: از نظر ما به‌كارگيري شگرد دروغ‌افكني از سوي نتانياهو با هدف بهره‌برداري سياسي داخلي و مهم‌تر از آن به حاشيه كشاندن مساله فلسطين صورت مي‌پذيرد. ما همواره شاهد بوده‌ايم كه رجزخواني‌هاي وي به تناسب افزايش فشارهاي بين‌المللي بر اين رژيم براي توقف شهرك‌سازي‌ها و پايان دادن به اشغال اراضي فلسطين شدت مي‌گيرد. طنز تلخ روزگار اين است كه رژيمي كه به انباشت سلاح هسته‌اي مبادرت كرده، درخواست‌ها براي ايجاد منطقه عاري از سلاح هسته‌اي در خاورميانه را رد مي‌كند، همسايگان را مورد تجاوز نظامي قرار مي‌دهد و با تحت اشغال نگه داشتن سرزمين ساير كشورها به نقض حقوق بين‌الملل مبادرت مي‌كند، هم‌اكنون منتقد كشوري همچون ايران است كه از زمان تشكيل ايالات متحده امريكا به عنوان يك كشور مستقل هيچ سرزميني را مورد حمله قرار نداده است.
  مرضيه افخم، سخنگوي دستگاه ديپلماسي ايران: هنوز براي قضاوت درباره مذاكرات و ميزان پيشرفت مذاكرات زود است.نخست‌وزير رژيم صهيونيستي هيچ حرف تازه‌اي نداشت و در گرداب اشتباهات و افراط‌گري خودش گرفتار شده است.
 فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا: ما در پرونده هسته‌اي ايران به توافق نزديك مي‌شويم. گسترش نگراني درباره توافق هسته‌اي، كمكي به گفت‌وگوها نمي‌كند.
 محمد البرادعي، رييس پيشين آژانس انرژي اتمي: توافق هسته‌اي امريكا با ايران زمينه ساز ثبات در منطقه خواهد شد. ايران طرف تاثيرگذار در اين مذاكرات است و اين ثبات تنها از طريق ايران امكان وجود پيدا مي‌كند.
 جاش ارنست، سخنگوي كاخ سفيد: حرف‌هاي نتانياهو رويكرد اوباما به مذاكرات هسته‌اي را تغيير نخواهد داد. هيچ‌كدام از حرف‌هايي كه نتانياهو در نطق خود گفت ذهنيت باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا درباره نحوه پيشبرد مذاكرات هسته‌اي ايران را تغيير نخواهد داد. نتانياهو از توافقي انتقاد مي‌كند كه هنوز به سرانجام نرسيده است.
 ماري هارف، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا: ما هميشه گفته‌ايم كه ايران مي‌تواند از يك برنامه غني‌سازي بومي با ماهيت صلح‌آميز برخوردار باشد. بسياري از مردم درباره برنامه موشكي مي‌پرسند. اين يك توافق موشكي نيست بلكه يك توافق هسته‌اي است و واضح است كه ما راه‌هاي مختلف ديگري براي برخورد و مقابله با برنامه موشك بالستيك ايران داريم. همان‌طور كه رييس‌جمهور و وزير خارجه گفته‌اند ما تا ابد به مذاكرات ادامه نمي‌دهيم. اكنون زمان آن است كه ايران كه اين تصميمات را اتخاذ كند و ما بايد به‌سختي روي مسائل فني و سياسي كار كنيم تا ببينيم مي‌توانيم به توافقي برسيم كه خواسته‌هاي ما را برآورده مي‌كند يا نه.
  استفان والت، تحليلگر امريكايي: نتانياهو روابط ويژه اسراييل و امريكا را نابود مي‌كند. جنجال برسر سخنراني نتانياهو آنچه از مدت‌ها قبل مشخص بوده را به وضوح نشان داد و آن اين است كه منافع امريكا و اسراييل در برخي موضوعات با هم اصطكاك دارد. جهت‌گيري و موضع استراتژيك امريكا در صورتي تقويت خواهد شد كه يك توافق ديپلماتيك با ايران حاصل شود. دولت باراك اوباما «سطوح بي‌سابقه‌ كمك نظامي، ديپلماتيك و اطلاعاتي» به رژيم صهيوينستي داد اما آنها در پاسخ چه دريافت كردند؟ نخست‌وزيري كه به‌شدت به حمايت و حفاظت امريكا وابسته است، دعوت حزب رقيب براي سخنراني در كنگره براي تقبيح تلاش‌هاي دولت در قبال ايران را پذيرفت.
 گري سيك، مشاور كاخ سفيد در امور ايران و خليج‌فارس: نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در سخنراني خود واقعياتي را ناديده گرفت تا بتواند پيام خود را القا كند و تئاتر سياسي او توهيني به تمامي آنهايي بود كه از بحث هسته‌اي آگاه بودند. نتانياهو در سخنراني خود تصريح كرد كه ايران قابل اعتماد نيست اما وقتي شما با دشمن توافق مي‌كنيد مساله اعتماد نيست، راستي‌آزمايي است و اين چيزي است كه مذاكرات كنوني هسته‌اي با ايران به دنبال آن است. سخنراني نتانياهو يك تئاتر سياسي بزرگ بود اما به اطلاعات تمامي آنهايي كه به اين موضوع توجه دارند، توهين كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون