• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4116 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲ تير

در مراسم نكوداشت سالگرد شهيد بهشتي تاكيد شد

ضرورت بازگشت به نص قانون اساسي

آيين نكوداشت سي و هفتمين سالگرد شهداي هفتم تير، محمد بهشتي و مراسم رونمايي از كتاب «شناخت انديشه‌هاي سياسي شهيد بهشتي» با حضور عليرضا بهشتي، محمود صادقي و فرشاد مومني عصر روز پنجشنبه، 31 خرداد در «موسسه مطالعات دين و اقتصاد» برگزار شد. مراسمي كه فرصتي ايجاد كرد براي بيان انتقاداتي با محور بي‌توجهي به قانون اساسي كه اتفاقا بهشتي يكي از چهره‌هاي تاثيرگذار در تدوين و تنظيم آن و نايب‌رييس مجلس خبرگان قانون اساسي بود.

فرشاد مومني، استاد اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبايي و اعضاي سابق حزب جمهوري اسلامي: وقتي در حيطه‌اي به بحران بر مي‌خوريد بايد به بنيان‌هاي انديشه‌اي برگرديد و يكي از سوالات راهبردي كه بايد پاسخ داده شود اين است كه بحران‌هاي فعلي زاييده وفاداري به آن بنيان‌ها بوده يا به واسطه دور زدن و برخورد گزينشي با آنها به وجود آمده است؟!... ما از موازين و بنيان‌هاي اوليه انقلاب عدول كرده‌ايم و دچار اين بحران‌ها شده‌ايم. به ويژه در حيطه اقتصادي دور زدن قانون اساسي باعث گرفتاري به اين بحران‌ها شده است. اگر به همان موازين برگرديم مي‌توانيم يك جامعه باعزت بسازيم... . شهيد بهشتي مي‌فرمايند براي شكل‌گيري نظمي حكومتي كه به نام اسلام سر كار مي‌آيد بايد حداقل هفت دگم را به رسميت بشناسيم كه عبارتند از: آزادي انتقاد از رهبران حكومت، حرمت مجازات و حبس قبل از وقوع جرم، عدالت‌محوري در همه شوون حيات جمعي و فردي، ممنوعيت شكنجه، محاكمه علني جرايم سياسي و مطبوعاتي، مبارزه با هرگونه مريد بازي و مريدپروري و شخص محور شدن و آزادي است.

عليرضا بهشتي، ‌فرزند شهيد بهشتي: قانون اساسي يك قانون بشري است و هر وقت لازم باشد بايد تغيير كند. او در يكي دو دهه اخير برخي از اصول آن ناديده گرفته شد و در فصل سوم كه مربوط به حقوق مردم است از اين موارد فراوان پيدا مي‌كنيد... به نظر مي‌رسد ما امروز با دو پارادايم يا دو جنبش برداشته از دو پارادايم مواجه هستيم كه از سال 88 يا دي ماه 96 برجسته شده؛ يكي «آزاديخواهي» و ديگري «نان» است. يكي از سوال‌هاي اساسي اين است كه چطور مي‌توان بين اين دو را پيوند زد؟ آنچه مي‌تواند بين اين دو پيوند بزند يك جنبش عدالتخواهانه است. اگر اصلاح‌طلبي بخواهد خود را نجات دهد بايد نگاهش به عدالت اجتماعي باشد... از شهيد بهشتي سوال مي‌شود كه خانم‌ها مي‌توانند رييس‌جمهور شوند؟ ايشان مي‌گويد من از آيات و روايات اين را درك نمي‌كنم كه نمي‌توانند. در يكي از كتاب‌ها مي‌نويسند، به نظر من خانم‌ها هم مي‌توانند مرجعيت، هم قضا و هم حكومت را به دست بگيرند. به همين دليل «رجل» نوشته‌اند كه به لحاظ قانوني راه باز باشد كه خانم‌ها هم مي‌توانند رييس‌جمهور شوند.

محمود صادقي، نماينده مجلس: تنازل از قانون اساسي خدشه به سيستم وارد كرد. قانون اساسي در اصول مختلف به حقوق فرد و جامعه توجه ويژه دارد. يك انحراف اساسي اين است كه بعضي قيدهاي بزرگ و اصل‌ها فراموش و استثناها تبديل به قاعده شده‌اند... . اعتصاب‌هايي كه الان مي‌بينيد ثمره بلايي است كه بر سر اقتصاد آورده‌اند. به جاي خصوصي‌سازي، مال خود‌سازي كرده‌اند. قانون كار فعلي به هيچ‌وجه از حقوق كارگران حمايت نمي‌كند. شهيد بهشتي مي‌خواست ما به اينجا برسيم يا انحراف‌ها ما را به اينجا رساند؟ بعضي از اين موارد در نقص قانون اساسي و بعضي در تفسير و اجرا رخ داده است. يكي از مشكلات قانون اساسي ما استفاده از عبارات تفسيربردار است... ... اگر الان مي‌خواستيم قانون اساسي بنويسيم نمي‌دانم چه چيزي در مي‌آمد. من اصلاح‌طلبم، ولي از هر اصولگرايي اصولگراتر هستم. به همان اصول برگرديم و اگر مشكل داشتيم آن را اصلاح كنيم. اين نظام ارزان به دست نيامده است. پيرايه‌ها را كنار بزنيم تا اسلام ناب را ارايه دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون