• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3197 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۴ اسفند

وزير علوم در جمع خبرنگاران:

تعيين رييس دانشگاه تهران در دستور كار بود اما فرصت نشد

«بررسي پرونده سرپرست دانشگاه تهران در دستور كار امشب شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار دارد» اين يكي از تيترهايي بود كه روز سه‌شنبه در خصوص تعيين تكليف وضعيت دانشگاه تهران روز سه‌شنبه در ميان اخبار اول صفحات خبرگزاري‌ها ديده مي‌شد. در حالي كه سايت‌ها گفته‌هاي رييس كميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري مجلس شوراي اسلامي را مبني بر در دستور كار قرار گرفتن وضعيت حكم محمود نيلي احمدآبادي، سرپرست فعلي اين دانشگاه دست به دست مي‌چرخاندند با به پايان رسيدن جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي مشخص شد كه وضعيت دانشگاه تهران اين هفته نيز جايي در تصميم‌گيري‌هاي اين شورا نداشته است. روز گذشته خبرنگاران پس از جلسه هيات دولت، وزير علوم را دوره كردند تا در اين خصوص از او بپرسند: «حدود 32 دانشگاه سرپرست دارند و به غير از چند موردي كه من آنها رامنصوب كرده‌ام بقيه را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي بررسي معرفي كرده‌ايم اما با توجه به اينكه دستورات كار شورا زياد است و مباني و موضوعات وقت‌گير هستند در جلسه ديشب و دو هفته قبل مسائل اجتماعي مطرح شد و هنوز هم ادامه دارد. تعيين رييس‌ دانشگاه‌ها و به ويژه دانشگاه تهران در دستور كار بود اما فرصت نشد.» به اين ترتيب فرهادي كه از اواخر دي ماه نيلي را به عنوان رييس پيشنهادي‌اش معرفي كرده بود توپ را در زمين شورا انداخت و در خصوص دلايل تاخير تعيين تكليف دانشگاه تهران بيش از اين صحبتي نكرد.

موضوع بورسيه‌ها رها نشده

اما موضوع دانشگاه تهران تنها موضوع مطرح شده از سوي خبرنگاران نبود. محمد فرهادي كه پس از مدت‌ها سرانجام در جمع خبرنگاران لب به سخن گشوده بود در خصوص هريك از سوالات مطرح شده از سوي آنان پاسخ‌ها و وعده‌هايي كوتاه مطرح كرد. بحث بورسيه‌هاي غيرقانوني يكي از مسائلي است كه پس از بركناري فرجي دانا از وزارت علوم همچنان نامشخص مانده است. فرهادي در اين مورد با بيان اينكه موضوع بورسيه‌ها نه رها شده است نه اينكه درباره آن اغماضي صورت گرفته، گفت كه حق و ناحقي انجام نشده و حق كسي هم ضايع نشده است.
او گفت: «اميدوار هستيم تا پايان سال وضعيت همه بورسيه‌ها تعيين تكليف شود، ما سه شرط سن، عدم اشتغال و كارمند دولت بودن و معدل را براي بورسيه در نظر گرفته‌ايم و كميته‌اي آنها را بررسي مي‌كند و با جمع‌بندي‌هايي كه انجام مي‌دهد كار ادامه دارد و اميدواريم تا پايان سال تعيين تكليف شوند.» موضوع ديگري كه فرهادي را به پاسخگويي واداشت مساله دانشجويان ستاره‌دار بود. او درباره تشكيل كميته‌اي مربوط به دانشجويان ستاره‌دار كه پيش از او در حال پيگيري بود، گفت: «كميته‌اي به شكل رسمي مربوط به دانشجويان ستاره‌دار در زمان توفيقي و فرجي‌دانا وجود نداشته و پيگيري‌ها از طريق وزارتخانه با مراجع ذي‌ربط انجام مي‌شده و اگر دانشجويان مشكلي نداشتند به دانشگاه معرفي مي‌شدند و اين ارتباط و همكاري همچنان وجود دارد.» وزير علوم گفت كه تعداد دانشجويان ستاره‌دار بسيار كم شده و براي پذيرش در سال جاري نيز اين موضوع در دست بررسي است تا نسبت به آنها نظر داده شود. فرهادي كه چندي پيش از وضعيت «توسعه بي‌رويه دانشگاه آزاد» انتقاد كرده بود در پاسخ به سوالي در خصوص رشته‌هاي ايجاد شده در اين دانشگاه گفت كه در دانشگاه آزاد همچون بقيه موسسات آموزش عالي تاييد رشته‌ها و مقاطع تحصيلي و تعداد پذيرش و دانشجويان توسط شوراي گسترش و وزارتخانه انجام مي‌شود. در اين راستا كميته ويژه‌اي براي تعيين تكليف تشكيل شده تا اينكه تا ارديبهشت ماه سال آينده به نتيجه برسند. او در مورد وضعيت شهريه دانشگاه آزاد گفت: «در مورد شهريه دانشگاه آزاد شوراي هيات امناي اين دانشگاه تصميم مي‌گيرد و فكر مي‌كنم در حد تورم اين شهريه اضافه شده است. البته تا آنجايي كه من مي‌دانم شهريه ثابت زياد نشده و تنها به شهريه واحدهاي درسي اضافه شده است.»يك ماه پيش پس از انتشار سخنان وزير علوم در خصوص دانشگاه آزاد، ميرزاده، رييس اين دانشگاه گفت كه از دولت تدبير و اميد انتظار همكاري بيشتري داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون