• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3198 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱۶ اسفند

وعده استخدامي سخنگوي دولت در سال آينده

38 هزار نفر استخدام مي‌شوند

38 هزار نفر سال آينده به جمع كارمندان دولت اضافه مي‌شوند. وعده‌اي كه محمدباقر نوبخت ، سخنگوي دولت از رسانه ملي اعلام كرد و گفت: ادارات و استانداري‌ها مي‌توانند از اكنون تشريفات لازم براي استخدام را انجام دهند. اين تصميم دولت درحالي از زبان سخنگوي آن اعلام مي‌شود كه بزرگ بودن دولت يكي از انتقادات اساسي و مورد پذيرش قريب به اتفاق محافل مختلف كارشناسي است. البته نوبخت تاكيد كرد كه سياست ما گسترش تشكيلات دولتي و اداري نيست ولي اين تصميم را معلول وعده دولت مي‌داند. او در برنامه گفت‌وگوي ويژه شبكه دو سيما گفت: اين تصميم به دليل وعده‌اي است كه به فرزندان اين ملت داده بوديم، بنا را بر اين گذاشتيم تا فرزندان ملت ايران كه مراحل استخدام را طي كرده‌اند استخدام و مشغول به كار شوند. او توضيح داد: افرادي كه در گذشته براي استخدام امتحان و آزمون داده بودند اما بودجه لازم براي به‌كارگيري آنان تامين نشده بود، در بودجه سال آينده تامين اعتبار شده و ادارات و استانداري‌ها مي‌توانند از اكنون تشريفات لازم براي استخدام را انجام دهند. به گفته نوبخت اين افراد به دليل عدم تامين منابع مالي استخدام نشده بودند لذا لايحه‌اي تقديم مجلس شد و براي 38 هزارو 675 نفر رديف بودجه‌اي گذاشتيم كه بتوانند استخدام شوند. اين تصميم دولت درحالي اتخاذ مي‌شود كه به دليل كاهش قيمت نفت، دولت با محدوديت‌هاي مالي زيادي در سال آينده روبه‌رو خواهد بود و به عقيده تحليلگران، سال آينده دولت فقط مي‌تواند حقوق و دستمزد كارمندان و بازنشستگان را پرداخت كند و براي هيچ برنامه عمراني و توسعه‌اي اعتبار نخواهد داشت.

تورم ماهانه وارد ادبيات اقتصاد شد

رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي همچنين براي توجيه اعلام تورم صفر درصدي، «تورم ماهانه» را هم وارد ادبيات علم اقتصاد كرد؛ اين در حالي است كه اقتصاددانان حتي تورم نقطه‌اي را هم جعل سياسيون مي‌دانند. نوبخت در پاسخ به سوالي در مورد تورم صفر درصدي اعلام شده از سوي دولت در بهمن ماه تصريح كرد: سه شاخص براي تغيير قيمت‌ها وجود دارد؛يك شاخص، شاخص تورم 12 ماه است كه متوسط آنچه در طول 12 ماه اتفاق مي‌افتد را بيان مي‌كند، لذا از بهمن سال گذشته تا بهمن ماه امسال تغيير قيمت‌ها در حد 2/15 درصد بوده يعني قيمت‌ها از بهمن سال گذشته تا بهمن ماه امسال 2/15 درصد افزايش داشته و نسبت به 35 درصد سال گذشته بسيار كاهنده بوده است. معاون رييس‌جمهور با اشاره به اينكه كاهش تورم به معني كاهش قيمت‌ها نيست بلكه به معني كاهش شيب افزايش قيمت‌ها است، افزود: ما توانستيم رشد فزاينده قيمت‌ها را كاهش دهيم. نوبخت خاطرنشان كرد: به شاخص ديگر تورم نقطه به نقطه گفته مي‌شود لذا افزايش قيمت‌ها در سال گذشته در همين ماه نسبت به همين ماهي كه الان داريم حدود 6/14 درصد افزايش پيدا كرده است. رييس سازمان مديريت وبرنامه‌ريزي كل كشور با بيان اينكه شاخص ديگر تورم ماهانه است تصريح كرد: دليل اينكه تورم بهمن ماه صفر است به اين خاطر است كه تورم بهمن ماه نسبت به دي ماه تغييري نكرده است به طوري كه تورم ماهانه دي ماه نسبت به ماه قبل سه دهم درصد بود و اگر ما در بهمن ماه اعلام كرديم تورم بهمن صفر بوده است حرف غير منطقي نيست. نوبخت افزود: با توجه به اينكه در ماه‌هاي قبل تورم ماهانه حدود سه يا چهار دهم درصد بوده است پس تورم صفر درصدي بهمن ماه سخن نامتقارني نيست.

تورم سال بعد را تك رقمي مي‌كنيم

معاون رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي درباره آمار بانك مركزي مبني بر خارج شدن كشوراز ركود اقتصادي گفت: بله نرخ رشد مثبت بوده و در همه رشته‌ها، گروه خدمات، صنعت و كشاورزي نسبت به 9 ماه امسال رشد داشته‌ايم. وي ادامه داد: ما در سال‌هاي 92 و 93 با رشدهاي منفي مواجه بوديم و آنچه اتفاق افتاده است اين است كه ارزش توليدات ما شش‌ يا هفت درصد پايين‌تر نرفت بلكه ارزش توليدات ما سه درصد افزايش پيدا كرده است. نوبخت در ادامه با‌بيان اينكه با وجود كاهش تورم از تورم فعلي راضي نيستيم ادامه داد: تلاش مي‌كنيم تورم را تك رقمي كنيم. معاون رييس‌جمهور ادامه داد: ما با رييس‌جمهور و تيم اقتصادي هر هفته جلسه‌اي داريم و مسائل را جز به جز مورد بررسي قرار مي‌دهيم تا مبادا اين روند كه به سمت بهبود پيش رفته برگردد. رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور با اشاره به اينكه ما ادعا نمي‌كنيم همه‌چيز درست و اصلاح شده است اظهار داشت: ما راه بسيار طولاني در پيش داريم و حتي در اين شرايط كه نفت را با قيمت ارزان مي‌فروشيم وبراي آوردن پول نفت به كشور مشكل داريم و كشور را در شرايط بسيار سخت اداره مي‌كنيم اما قرار نيست مشكلات را به رخ مردم بكشيم و مردم را نگران كنيم زيرا اين وظيفه ما است. وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا براي سال 94 نقدينگي را افزايش مي‌دهيد، گفت: هيچ‌وقت افزايش نقدينگي ضدارزش نيست اتفاقا در پاره‌اي از موارد كه ما مي‌خواهيم نرخ رشد را تعيين كنيم هميشه رشد نقدينگي عامل موثر براي رشد اقتصادي است. نوبخت با بيان اينكه آنچه اهميت دارد اين است كه رشد نقدينگي به سمت تقاضا رود يا به سمت عرضه تصريح كرد: اگر نقدينگي به سمت توليد برود و نهايتا عرضه را افزايش دهد در اين صورت افزايش نقدينگي به كنترل تورم كمك مي‌كند،  ولي اگر تقاضا نسبت به عرضه افزايش داشته باشد شاهد تورم خواهيم بود لذا ما نقدينگي را متناسب با رشدي كه مي‌خواهيم در نظر خواهيم گرفت.

يك ريال از بودجه 94 به نتايج مذاكرات ايران و 1+5 گره نخورد

رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي دو روز پرخبر را گذراند. او پس از حضور در صدا و سيما، براي خطبه‌هاي نماز جمعه تهران نيز به عنوان سخنران انتخاب شده بود. او سخنراني خود را با تشريح اهداف بودجه سال آينده آغاز و تاكيد كرد: حتي يك ريال و يا يك سنت از پيش بيني‌هاي بودجه سال 94 ارتباطي به نتايج مذاكرات ايران و گروه 1+5 ندارد. نوبخت با بيان اينكه تمام منابع تعيين شده در بودجه سال بعد از محل‌هاي شناخته شده است، گفت: به گونه‌اي عمل كرديم كه هيچ يك از درآمدها و هزينه‌هاي خود را وابسته به نتيجه مذاكرات تعيين نكرده و هيچ ارتباطي با آن ندارد اما براي هر نتيجه‌اي كه به دست آيد برنامه‌اي را در نظر گرفته‌ايم.

تغييرات اقتصاد 94 براساس اجراي بودجه

وي با اشاره به اينكه بودجه 94 بر كاهش تورم، ايجاد اشتغال، درمان ارزان قيمت و تامين مسكن تاكيد دارد، يادآور شد: براين اساس با اجراي بودجه تورم به كمتر از 14درصد كاهش يافته و تورم زير 10 درصد را در برنامه ششم پيش‌بيني كرده‌ايم. نوبخت از تاثير بودجه سال بعد در ايجاد اشتغال سخن گفت و افزود: براين اساس 575 ميليارد تومان اعتبار براي استخدام بيش از 38 هزار نفر در استان‌ها به تصويب رسيد كه البته از همين اسفند ماه سال جاري اقدامات استخدامي شروع خواهد شد. به گفته رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، 4000 ميليارد تومان از محل هدفمندي يارانه‌ها به اشتغال جوانان اختصاص يافته است. وي به اعتبارات مصوب بودجه براي تامين مسكن در سال بعد اشاره كرد و گفت: براين اساس 1200 ميليارد تومان را براي كمك به تسهيلات ارزان قيمت براي زوج‌هاي جوان، زنان سرپرست خانوار و اقشار كم درآمد در نظر گرفته‌ايم كه در اين صورت با افزايش وام تا 50 ميليون تومان در شهرها و 15 ميليون تومان در روستاها گام بزرگي در راستاي خانه‌دار شدن مردم برداشته مي‌شود. نوبخت اين را هم گفت كه در سال جاري ساخت يك ميليون و 800 هزار واحد مسكوني نيز در كشور شروع شده است. به گفته رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، 4800 ميليارد تومان هم براي طرح تحول سلامت هزينه مي‌شود كه اين رقم از جيب مردم بوده و براي ارزان قيمت شدن خدمات بهداشت و درمان صرف خواهد شد.

افزايش پنج درصدي بودجه عمومي

وي همچنين اشاره‌اي به تصويب بودجه سال 94 بعد از سه ماه در هفته گذشته داشت و گفت: با اينكه در بخش درآمد و هزينه‌اي گاهي اختلافي بين دولت و مجلس وجود داشت اما نهايت در بودجه 236 هزار ميليارد توماني به توافق رسيديم. نوبخت ادامه داد: بودجه پيشنهادي دولت 224 هزار ميليارد تومان بود كه با رشد پنج درصدي حدود 12 هزار ميليارد تومان افزايش يافت اما مجلس اين اجازه را به دولت داد كه 220 هزار ميليارد تومان از منابع در شش ماهه اول ابلاغ كند و اگر درآمد لازم را به دست آورد 16 هزار ميليارد تومان باقيمانده را در شش ماهه دوم هزينه كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون