• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4122 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۹ تير

انتشار روزنامه كپيتال يك روز پس از كشته شدن 5 نفر از اعضاي تحريريه

روزنامه زنده ماند

گروه جهان| روزنامه‌نگاران و خبرنگاران قشري هستند كه همواره در ميان دعواها، اختلافات و حتي كينه‌توزي‌ها به‌راحتي به آنها توهين مي‌شود و گاهي نيز قرباني اين موضوع مي‌شوند. حالا در امريكا نيز اين اتفاق رخ داده است. در مريلند امريكا روز پنجشنبه يك نفر با تفنگ ساچمه‌اي خود وارد دفتر نشريه كپيتال شد و پنج نفر را در اين نشريه به قتل رساند و يكي از مرگبارترين حملات به روزنامه‌نگاران در تاريخ ايالات متحده را رقم زد. به گزارش رويترز، مظنون اصلي اين واقعه جاروود راموس 38 ساله نام دارد كه پليس وي را در 40 كيلومتري غرب آناپوليس شناسايي و دستگير كرد. او بناست در دادگاه به جرم پنج مرتبه قتل محاكمه شود.

شاهدان عيني و خبرنگاران گزارش دادند، اين فرد 38 ساله پنجشنبه بعد از ظهر به وقت امريكا از در شيشه‌اي روزنامه وارد شده است و شروع به تيراندازي كرد. خبرنگاران بلافاصله زير ميزهاي خود مخفي شدند و در رسانه‌هاي اجتماعي درخواست كمك كردند. راب هايسان 59 ساله، وندي وينترز65ساله، ريكا اسميت 34ساله، جرالد فيشمن 61ساله و جان مك‌نامارا كشته شدند. به گفته پليس همه اين افراد خبرنگار بودند به جز اسميت كه دستيار فروش روزنامه محسوب مي‌شد.

با وجود اين اتفاق اما روزنامه كپيتال و همكاران جان‌باختگان اين حادثه كار خود را متوقف نكردند و روز جمعه با انتشار عكس همه قربانيان تيتر زد: 5 نفر با گلوله در كپيتال كشته شدند. سردبيران روزنامه نيز ستون‌هاي يادداشت خود را به جاي نوشتن يادداشت سفيد گذاشتند. عكس‌هايي كه به طور گسترده در رسانه‌هاي اجتماعي به اشتراك گذاشته شد، كاركنان روزنامه با لپ‌تاپ‌ها در گاراژهاي اطراف روزنامه در حال توليد محتواي روز جمعه روزنامه بودند و اين در حالي بود كه منتظر شنيدن سرنوشت همكاراني بودند كه بر اثر اين حمله تير خورده بودند.

گاوين باكلي، شهردار آناپوليس گفت كه اين روزنامه‌نگاران سربلند هستند. اين بچه‌ها پول زيادي از بابت كاري كه انجام مي‌دهند، دريافت نمي‌كنند بلكه آنها كاري را كه انجام مي‌دهند، دوست دارند و روز جمعه نيز شاهد انتشار روزنامه بوديم.

بسياري انگيزه اصلي راموس براي حمله به اين نشريه را مربوط به سال 2012 مي‌دانند. يكي از نويسندگان سابق اين نشريه در آن سال مدعي شد كه او يك زن را مورد آزار و اذيت قرار داده است. دادگاه اسناد و مدارك در اين مقاله را پذيرفت و راموس را محكوم كرد. اما در سال 2015 دادگاه تجديد نظر اين حكم را رد كرد و راموس آزاد شد.

و حالا او قاتل 5 روزنامه‌نگار روزنامه كپيتال است. افرادي كه هيچ نقش جدي در اين اتفاق نداشتند و تنها اطلاع‌رساني بر مبناي مداركي كه به دست آوردند، انجام دادند و حتي روزنامه‌نگاري كه اين اتفاق را براي راموس رقم زد ديگر در اين روزنامه نيست.

اما نكته قابل توجه تلاش روزنامه‌نگاران و اعضاي تيم تحريريه اين روزنامه براي سرپا نگه داشتن رسالت آنها براي انتشار نشريه است. روزنامه‌نگاري كه جانش را به خطر مي‌اندازد اما باز هم از آن چيزي كه دارد، كوتاه نمي‌آيد. دونالد ترامپ در طول دوره رياست‌جمهوري خود نفرت‌پراكني شديدي عليه رسانه‌ها انجام داد ولي باز آنها به راه خود ادامه دادند و اكنون روزنامه كپيتال تاوان افشاگري و احقاق حقوق يك نفر را داد ولي باز هم روزنامه با انتشار خود زنده ماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون