• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4123 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۰ تير

آقاي روحاني همه منتظر عملند

محمد كاظمي

سخنان رييس‌جمهور در جمع مديران ارشد اجرايي كشور خصوصا پس از يك دوره سكوت نسبي وي لازم و ضروري بود. پس از چندين روز التهاب در بازار ارز و سكه و پس از ناآرامي‌ها در بازار تهران به هر حال مردم نگران و منتظر بودند كه مسوول اصلي اقتصاد كشور سخن بگويد و به تشريح اوضاع و همچنين برنامه‌هاي دولت بپردازد. اگر در جنگ اقتصادي قرارمان اين است كه در مقابل امريكا ايستادگي كنيم در جنگ رواني هم بايد تحرك ويژه داشته باشيم و لازمه اين تحرك ارتباط مداوم و هفتگي رييس‌جمهور و معاون اول با مردم است. در اين خصوص لازم نيست كه رييس دولت مصاحبه مفصل داشته باشد كه متاسفانه تاكنون بخشي از زمان مصاحبه‌هاي تلويزيوني آقاي روحاني به كلنجار با مجري و سوال‌هاي بعضا نامربوط ايشان گرفته شده است. مقضي و حرفه‌اي آن است كه به جز مصاحبه‌هاي مفصل كه بهتر است در جمع همه خبرنگاران داخلي و خارجي صورت گيرد به صورت هفتگي در حد 10 دقيقه رييس اجرايي كشور با مردم سخن بگويد و در آرامش و دفع شبهات بكوشد. اما بديهي است كه مهم‌تر از سخن گفتن اجراي وعده‌ها و وفاي به عهد در هر شرايط است. اگر دو صد گفتار به بهترين و بليغ‌ترين وجه ايراد شوند ولي مردم عملي نبينند و كوششي مشاهده نكنند رفته‌رفته همان گفته‌ها هم اثر موقت خود را از دست مي‌دهند و گاهي عدم اعتماد به گفته‌ها حرف‌ها و اقوال مسوولان در شرايط خاص و بحراني خود به بدتر شدن اوضاع كمك مي‌كند و نابساماني مضاعف پديد مي‌آورد. آري دولت در استقامت، در پر كاري، در صرفه جويي، در صداقت، در تكيه به خرد جمعي و كوشش در جهت ايجاد انسجام داخلي بايد از خود شروع كند و اين همه را به باور همگان برساند. وقتي برخي نزديكان رييس‌جمهور كانال‌هاي ارتباطي حتي با حاميان او را محدود مي‌كنند، وقتي انبوه دلسوزي‌ها و پيشنهادها حتي امكان شنيدن پيدا نمي‌كنند، وقتي (حداقل تاكنون) مديريت‌ها با هر نوع عملكرد و كارنامه غيرقابل دفاع ثابت هستند و ...

تغيير نمي‌كنند و انرژي‌ها و افكار نو به‌كار گرفته نمي‌شوند، وقتي به درخواست‌ها و توصيه‌هاي مكرر براي جلوگيري از ريخت و پاش‌هاي دولتي توجهي نمي‌شود و تيم رسانه‌اي دولت در تعامل دوسويه با جامعه ضعيف و ناتوان عمل مي‌كند چگونه از جامعه انتظار داريم اين عملكردها را به كناري نهد و به سخنان زيبا و وعده‌هاي مكرر گوش دهد و به آنها اعتماد كند؟

افزون بر تغييرات مهم وعده داده شده در سخنان رييس‌جمهور براي رويارويي با شرايط سختي كه در پيش داريم عمق تغييرات بايد افزايش پيدا كند و مردم در ساختار‌هاي حكومتي و دولتي شاهد تحولات بزرگي باشند. روابط خارجي كشور بايد با واقع‌بيني كارشناسانه كاملا هماهنگ باشند و به هيچ كشوري اجازه سوءاستفاده از وضعيت فعلي داده نشود و اولويت نخست به منافع ملي ايران داده شود. بايد از انرژي و سرمايه و تجربه همه افكار و انديشه‌ها در اداره اقتصاد كشور در زمان بحراني جنگ استفاده شود. تا همين حالا هم براي برخي از تصميمات و تغييرات دير شده است، سخنراني رييس‌جمهور بايد ماه‌ها قبل صورت مي‌گرفت، انضباط شديد مالي بايد از سال‌ها قبل آغاز مي‌شد، شفافيت مالي از ابتدا هم يك نياز جدي بود، سال‌ها قبل بايد در حصرها و حبس‌ها تجديد نظر فوري مي‌شد و... ولي حالا هم مي‌شود جلوي استمرار ضررها را گرفت و باز هم نگذاريم كه ضرورت‌ها به دقيقه 90 موكول شوند و خداي‌ناكرده چنان دير شود كه هر گونه تغييري اثر نكند و دشمنان شاد شوند. در جايي از سپهر روزگار حك نشده كه هميشه و در هر شرايطي برد با ماست. اگر تعلل كنيم و دير بجنبيم شايد فرصت‌ها را از دست بدهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون