• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4127 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۴ تير

خداحافظ آرژانتینی‌

علي كربلايي

 

 

جام جهانی 2018 روسیه یک رکورد خاص برای سرمربی‌های آرژانتینی به همراه داشت. پنج تیم از سی‌‌ودو تیم حاضر در مسابقات از سرمربی‌های آرژانتینی استفاده می‌کردند. حتی برخی کارشناسان از این می‌گفتند که چرا آرژانتین با وجود این همه سرمربی خوب برای تعيين سرمربي تیم خودش همواره با چالش جدی روبه‌روست. البته این حرف درست است. آرژانتین مربی‌های خیلی خوبی دارد، اما آنها در رده ملی فعالیت نمی‌کنند. دیه‌گو سیمئونه و مائوریسیو پوچتینو از بهترین مربی‌های دنیا هستند. اما هرگز در رده ملی کار نکرده‌اند و با توجه به دستمزدی که می‌گیرند، تا مدت‌ها هم به تیم ملی فکر نخواهند کرد. سایر مربی‌های آرژانتینی هم که در تیم‌های ملی فعالیت می‌کنند اوضاع خوبی نداشتند. در ادامه به عملکرد آنها در جام جهانی نگاهی می‌اندازیم.

خورخه سمپائولی قرار بود آرژانتین را بعد از حدود سه دهه ناکامی به اولین قهرمانی در جام جهانی برساند؛ ماموریتی که سابه‌یا در جام جهانی قبلی تا آخرین قدم پیش رفت، اما موفق به انجامش نشد. امیدهای زیادی به سمپائولي بود. مربی‌ای که وعده داده بود برای جام جهانی پیش رو پروژه‌ای انقلابی در سر دارد. اما زمانی که آلبی‌سلسته با بدبختی خودش را به جمع مسافران روسیه رساند، خیلی‌ها از این تیم ناامید شدند. بازی اول دور گروهی با تساوی مقابل ایسلند شروع شد و در بازی دوم مقابل کرواسی تحقیر شدند. بازی سوم در آخرین لحظات با گل روخو نیجریه را شکست دادند، اما مثل روز روشن بود که این تیم در آینده دچار مشکل می‌شود. خیلی طول نکشید تا این فرض تایید شود و تیم سمپائولی با یک ترکیب عجیب به مصاف فرانسه رفت. بازیکنانی مثل دیبالا، ایگواین و آگوئرو بازی را از روی نیمکت شروع کردند و در نهایت فرانسه به مرحله بعد صعود کرد.

هکتور کوپر، با رساندن مصر به جام جهانی کار بزرگی انجام داد. کوپر مصر را دوباره تبدیل به یک قدرت آفریقایی کرد و در جام ملت‌ها هم نتایج خوبی گرفت. لحظه صعود تیم ملی مصر به جام جهانی را همه دیده‌اند. پنالتی صلاح و اشک‌های گزارشگر. اما آن اشک‌های شوق در اين جام‌جهاني تبدیل به اشک‌های ناشی از غصه به‌خاطر حذف از جام شد. تیم بدون محمد صلاح مقابل اروگوئه حرفی برای گفتن نداشت. در دیدار برابر روسیه هم با وجود صلاح تاکتیک‌های روس‌ها برای مهار او کاملا کارآمد بود. دیدار مقابل عربستان قرار بود حسن ختام آبرومندانه مصر در جام باشد، اما باز هم این اتفاق رخ نداد و مصر مقابل این تیم هم شکست خورد.

تیم ملی عربستان، حریف مصر در گروه اول هم چندان تیم موفقی نبود. آنها تبدیل به اولین تیم آسیایی شدند که در هر سه بازی مالکیت توپ بیشتری نسبت به حریف داشتند. اما شکست پنج بر صفر مقابل روسیه در بازی افتتاحیه، لکه ننگی است که به دامان عربستان اضافه شد. آنها در دو بازی باقی مانده واقعا خوب کار کردند. اما موفق نشدند از پس اروگوئه آماده بربیایند. خوسه آنتونیو پیتسی با وجود اینکه تیم خوبی روانه مسابقات کرده بود، با قبول شکست‌ سنگین در بازی افتتاحيه کارنامه‌ای قابل قبول ندارد. هرچند خبرها حاكي از آن است كه او در جام ملت‌هاي آسيا هم روي نيمكت سعودي‌ها خواهد نشست.

ریکاردو گارکا، به سختی موفق شد پرو را به جام جهانی برساند. کار او برای رساندن پرو به جام جهانی واقعا بزرگ بود. اما در نهایت او هم در جام نتیجه خوبی نگرفت. آنها در گروه سختی قرار داشتند. فرانسه از مدعیان اصلی قهرمانی سرگروه آنها بود و دانمارک و استرالیا به خودی خود حریفان سرسختی به شمار می‌رفتند. آنها مقابل دانمارک امتیاز نگرفتند و استرالیا را در بازی پایانی با دو گل شکست دادند. پرو در این دوره از مسابقات برای به ثمر رساندن اولین گل، 27بار شوتزنی کرد که در تاریخ جام‌های جهانی یک رکورد محسوب می‌شود.

پکرمن هم دوره گذشته با کلمبیا خوب کار کرده بود و امید زیادی به تیمش داشتند. اما در بازی اول مقهور فوتبال ژاپنی‌ها شدند. در ادامه اما تبدیل به تنها تیم این دوره شدند كه بعد از باخت در بازی اول به دور حذفی راه پیدا کردند. تیم پکرمن شباهتی به تیم شاداب چهار سال پیش نداشت. مصدومیت خامس پیش از دیدار اول تمام برنامه‌های پکرمن را خراب کرد. او در بازی مقابل لهستان به میدان رفت و با سه پاس گل نشان داد چه اهمیتی برای تیمش دارد. اما در بازی مقابل سنگال در همان دقایق ابتدایی مصدوم شد و بازی مرحله بعد را هم از دست داد. مصدومیت خامس، از دلایل اصلی حذف کلمبیا مقابل انگلیس بود. پکرمن از قد و بالای مینا به بهترین شکل استفاده کرد، اما این کافی نبود و او هم به عنوان آخرین آرژانتینی در نهایت از مسابقات کنار رفت. عملکرد آرژانتینی‌ها در مجموع به این شکل بود که سه سرمربی در دور گروهی حذف شدند و دو سرمربی در یک هشتم نهایی. کارگا و پکرمن، با توجه به داشته‌هایشان عملکرد قابل قبولی ارائه دادند . پیتزی می‌تواند در جام ملت‌ها کمک شایانی به تیم عربستان بکند. هکتور کوپر و سمپائولی اما احتمالا باید به دنبال یک تیم جدید بگردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون