• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4134 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۴ تير

روند تعامل اقتصادي ايران با دنيا مثل گذشته تداوم مي‌يابد

حسن روحاني روز شنبه و در پايان جلسه سران قوه، با اشاره به اينكه قريب به اتفاق كشورها زير بار قانون داخلي امريكا نمي‌روند، گفت: در زمينه انرژي، حمل و نقل، كالاهاي اساسي و توليد، مشكلي براي كشور پيش نخواهد آمد و هميشه زماني پيروز شديم كه دولت و مردم در كنار هم بودند. رييس‌جمهور با بيان اينكه جلسه امروز سران سه قوه عمدتا راجع به مسائل جاري كشور و از جمله مسائل اقتصادي و تحريم‌هاي غيرقانوني بود كه امريكا به دنبال اجراي آنها است، افزود: خوشبختانه در زمينه اقدامات غيرقانوني امريكا مسوولان محترم و دولت، تماس‌هاي خوبي با كشورهاي مختلف اروپايي، چين و روسيه، كشورهاي همسايه و كشورهاي مهم آسيايي داشتند و قريب به اتفاق كشورها كه حفظ استقلال و حاكميت براي آنها مهم است، پاسخ‌شان مثبت است يعني مي‌گويند كه ما زير بار قانون داخلي امريكا نمي‌رويم. بسيار اميدواريم كه روند تعامل اقتصادي ايران با دنيا مثل گذشته ادامه پيدا كند و البته ما براي مواردي كه ممكن است دچار مشكل شويم، فكر و برنامه‌ريزي كرده‌ايم و در همين جلسه نيز در خصوص راهكارهايي كه با كمترين هزينه از اين مرحله عبور كنيم، بحث و گفت‌وگو كرديم.

روحاني خطاب به ملت ايران گفت: دولت براي تامين كالاهاي اساسي و ضروري مردم ارز لازم را مد نظر قرار داده و بانك مركزي به طور منظم اين ارز را پرداخت مي‌كند در بخش دوم بين صادركنندگان، واردكنندگان و توليدكنندگان در اين سامانه بانك مركزي تعاملي آغاز شده كه با توافق، ارز را خريد و فروش مي‌كنند. در عين حال دولت به مردم قول مي‌دهد كه در زمينه انرژي، حمل و نقل، كالاهاي اساسي و توليد، مشكلي براي كشور پيش نخواهد آمد.

رييس‌جمهور با اشاره به اينكه ارز مورد نياز براي تامين مواد اوليه و قطعات توليدكنندگان را تامين خواهيم كرد، اظهارداشت: با شرايط امروز و با ممنوعيت واردات برخي كالاهاي غيرضروري و كالاهايي كه نمونه آنها در داخل توليد مي‌شود، فرصتي بسيار مناسب براي توليدكنندگان و صادركنندگان داخلي ايجاد شده است. امروز صادرات شرايط بهتري از گذشته دارد و بنابراين از اين فرصت صادرات هم شركت‌ها و كارآفرينان و توليدكنندگان ما مي‌توانند استفاده كنند. البته در مواردي با تخلف برخي افراد مواجه هستيم. اكثريت قاطع تجار و توليدكنندگان ما در چارچوب قانون حركت و به مقررات احترام مي‌گذارند و شرايط كشور را درك مي‌كنند اما افرادي نيز هستند كه به قانون و مقررات توجه نمي‌كنند. دلالي‌هايي كه نابسامان است، قيمت‌هاي نامناسبي كه به خريداران عرضه مي‌كنند كه نادرست است، در اين زمينه هم تصميمات خوبي بين دولت و قوه قضاييه اتخاذ شده كه دولت بتواند تلاش‌هاي بيشتري را از طريق مقرراتي كه در اختيار وزارت دادگستري است انجام دهد و قوه قضاييه، ‌شعبه‌هاي خاصي را در تهران و استان‌ها براي مبارزه با اينگونه مفاسدي كه اين‌روزها در جامعه ما باب شده، تشكيل دهد تا ما بتوانيم به اين پرونده‌ها خيلي سريع‌تر رسيدگي كنيم.

رييس‌جمهور تصريح كرد: امروز در شرايطي هستيم كه امريكا بيش از همه در اين ماجراي تحريم منزوي است. حاكمان امروز امريكا، ماجراجويانه و غيرقانوني نه تنها با ملت ايران بلكه نسبت به ملت‌هاي ديگر و حتي نسبت به متحدان خودشان برخورد مي‌كنند و شما مي‌بينيد كه مردم متحدترين كشور اروپايي با امريكا در اين سفر اخير ترامپ به انگلستان، چه واكنشي نشان دادند. برخورد مردم در لندن و شهرهاي ديگر به گونه‌اي بود كه ناچار شدند مراسم تشريفاتي اين سفر را تغيير دهند.

روحاني گفت: بنابراين امروز امريكا در افكار عمومي دنيا منزوي و در ميان مردم ايران نيز از هميشه منزوي‌تر است چرا كه طرح تحريم امريكا، عليه ملت ايران است. اگر اين تحريم براي بخش و صنعت خاصي بود، مي‌توانستند بهانه‌هايي بياورند و توجيهاتي انجام دهند اما اين تحريم‌ها، تحريمي عام و كور است كه بر مردم ايران فشار وارد مي‌شود و بنابراين طرح آنها فشار به ملت ايران است همان‌گونه كه به ملت‌هاي ديگر فشار مي‌آورند. حاكميت امروز واشنگتن، بيش از هميشه در ميان مسلمانان و كشورهاي در حال توسعه، منفور است و حتي در داخل امريكا هم با مشكلاتي روبه‌رو است.

روحاني با تاكيد بر اينكه «هميشه ما زماني در برابر توطئه‌هاي دشمن پيروز شديم كه دولت و مردم، مصمم در كنار هم بودند»، گفت: 40 سال پيش هم در همين روزها، شاهد توطئه بزرگ امريكا عليه ملت ايران بوديم تا انقلابش پيروز نشود. امريكايي‌ها مستشاران نظامي خود را براي كودتا عليه مردم ايران و انقلابيون به كشور فرستادند اما ناموفق بودند و امروز هم مردم ما ايستادگي خواهند كرد و امريكا در اين توطئه‌اش نيز ناموفق خواهد بود چرا كه منطق اين كشور غيرقانوني و بر خلاف مقررات بين‌المللي است و هيچ سازمان بين‌المللي از آن حمايت نخواهد كرد. سازمان ملل، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و همه كشورهاي جهان به استثناي چند كشور با سياست‌ها، طرح‌ها و حرف‌هاي امريكايي‌ها مخالفند.

رييس‌جمهوري اظهارداشت: امروز ما قوي‌تر از ديروز مي‌توانيم با توطئه‌هاي دشمنانمان مقابله كرده و مسيرمان را ادامه دهيم و مردم مطمئن باشند گرچه فشارهايي خواهد بود، اما مي‌توانيم زندگي مردم را در كشور با حمايت مردم اداره و از مشكلات به خوبي عبور كنيم.

روحاني در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع طرح‌هاي اشتغالزا در كشور اشاره كرد و با تاكيد بر تداوم اين طرح‌ها گفت: ما بحث اشتغال را به‌ويژه در زمينه صنعت ساختمان، خودروهاي فرسوده و اشتغال روستاييان، به طور جد دنبال مي‌كنيم و باوجود فشارهاي امريكا امسال شاهد يك تحول مثبت در زمينه اشتغال خواهيم بود.

رييس‌جمهور افزود: همچنين دولت در خصوص كمك به اقشار كم‌درآمد و مستضعف جامعه و كاستن از مشكلات آنان، طرح‌هايي دارد. ما برگزاري اين جلسات هماهنگي سه قوه را در كنار جلسات هماهنگي اقتصادي قوا، براي حل مشكلات كشور ادامه مي‌دهيم تا ان ‌شاء‌الله مردم ما با مشكلات و فشار كمتر بتوانند در اين مبارزه بسيار مهمي كه عليه بدخواهان دارد، به موفقيت و پيروزي دست يابند.

روحاني همچنين در اين گفت‌وگو به موضوع نقدينگي در كشور اشاره كرد و گفت: يكي از نكاتي كه در جلسه امروز بحث كرديم موضوع نقدينگي، منشا و راه‌هاي جلوگيري از اضافه شدن آن و هدايت اين نقدينگي در مسير توليد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون