• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4139 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۳۰ تير

صداي مخالف

شبيه‌سازي با مشروطه

رجانيوز در يادداشتي به قلم موسي نجفي به بررسي «اعتدال‌گرايي» پرداخته و ذيل عنوان: «از اعتداليون مشروطه تا جريان منادي اعتدال امروز»، به دنبال شبيه‌سازي وضعيت اعتدال‌گرايي امروز و دوران مشروطه مي‌رود و خطر جاني را براي «اعتدال‌گرايان» امروز مانند آن روز گوشزد مي‌كند. او دو اشتباه و خطاي بزرگ از شهيد بهبهاني را برمي‌شمرد. اول: «شكستن تحريم تنباكو» و دوم: «خط به اصطلاح «اعتدالي» كه وي در برابر علماي مشروعه‌خواه» ايجاد كرد. نويسنده سپس به سربرآوردن فرقه دموكرات به عنوان رقيب اعتداليون اشاره كرده است. گروهي كه آنها را «عاميون» مي‌گفتند و نويسنده معتقد است «طيف وسيعي از جوانان پرشور مشروطه را در خود جا‌داده ولي داراي سران افراطي و حتي نزديك به سياست‌هاي خارجي داشت و اتفاقا اين افراد با نفوذ كلي روحانيون با هر گرايش چه مشروعه و چه مشروطه را براي خود خطرناك مي‌دانست و قتل علماي بزرگ مشروطه و از صحنه خارج كردن آنان بيشتر در تاريخ حول نام آنان مي‌چرخد.»نويسنده يادداشت رجانيوز در نهايت همان تهديد ترور را از دل اين مساله تاريخي اين‌گونه بيان مي‌كند: «فكر مي‌كنم و مي‌دانم داستان بلند زندگي آن فقيد سعيد به خصوص آخر كارش مي‌تواند درس عبرت مهمي براي برخي مديران بلندپايه فعلي به خصوص در قوه مجريه باشد تا بيشتر فكر كنند و عبرت بگيرند و به دوستي‌ها و دشمني‌هاي‌شان با دقت زيادتري توجه كنند. اين شباهت‌سازي از اين رو به ذهن متبادر مي‌شود كه برخي از اين گروه‌هاي سياسي معاصر هم خودشان را مثل گروه سيد‌عبدالله بهبهاني، اعتدالي و از اعتداليون مي‌دانند و گروه رقيب را تندرو و افراطي!»

 

مسير آينده حضور نظامي ايران در منطقه

روزنامه‌هاي جوان و وطن‌امروز روز پنجشنبه به موضوع سفر سرلشكر باقري به پاكستان پرداختند. سرمقاله پاكستان با عنوان «ژنرال در پاكستان» به حضور داعش در شرق ايران و همچنين فعاليت گروه‌هاي وابسته به سعودي‌ها در پاكستان و افغانستان در قالب مدارس ديني اشاره كرده است. اما روزنامه جوان صراحتش در بيان چرايي اين سفر بيشتر است. اين روزنامه نيز شرق ايران را مقصد بعدي داعش معرفي كرده و معتقد است: «سفر رييس ستاد كل نيرو‌هاي مسلح به پاكستان مي‌تواند اولين گام در مسير تبديل ايران به فرماندهي مقابله با داعش در شرق خاورميانه و به‌خصوص در افغانستان و پاكستان باشد.»نويسنده گزارش‌هاي اصلي و مهم روزنامه جوان در ادامه با اشاره به سابقه امريكايي‌ها در فعال كردن نيروهاي مخالف ايران در شرق كشور مي‌نويسد: «واقعيت اين است كه سال‌ها مبارزه ايران با داعش در كشور‌هاي عراق و افغانستان تجربه فوق‌العاده مناسبي را در اختيار ايران قرار داده و عملا مركز فرماندهي اين عمليات در خاورميانه بوده است. حالا ايران مي‌تواند اين تجربه را در اختيار كشور‌هاي همسايه قرار دهد، حتي با يك ديپلماسي قدرتمند اين امكان فراهم شود تا ايران فرماندهي منطقه‌اي در شرق خود را براي مقابله با داعش در اختيار بگيرد. ايران هم‌اكنون نيرو‌هاي زبده‌اي به نام فاطميون متشكل از نيرو‌هاي افغان را براي مقابله با داعش دراختيار دارد. اين ظرفيت مي‌تواند دراختيار دولت و ملت افغانستان قرار بگيرد، البته اين اقدام در گام اول مي‌تواند با مخالفت كشور‌هاي غربي به خصوص امريكايي‌ها مواجه شود. با اين حال اراده كشور‌هاي منطقه به خصوص ايران مي‌تواند اين مخالفت‌ها را از بين ببرد. سفر سرلشكر باقري مي‌تواند اولين گام در اين مسير طولاني باشد.»

 

رسالت: مطهري چاپلوس و فرصت‌طلب است

روزنامه رسالت در سرمقاله روز پنجشنبه با اشاره به نقد علي‌مطهري در مورد شوراي نگهبان كه گفته بود: «شوراي نگهبان افراد آزاده و حر را ردصلاحيت مي‌كند و افراد چاپلوس را تاييد صلاحيت، از او مي‌پرسد با توجه به آنكه وي نيز تاييد صلاحيت شده اين موضوع را در مورد خودش نيز صادق مي‌داند يا نه؟» اين درحالي است كه نويسنده يا نسبت به سابقه ردصلاحيت علي مطهري و وساطت‌ها براي تاييدصلاحيتش «ناآگاه» است يا ناشيانه خود را به «ناآگاهي» مي‌زند. اين روزنامه‌نگار اصولگرا سپس به خاستگاه اصولگرايي مطهري اشاره كرده و مي‌نويسد: «اكنون او با قرار گرفتن در فهرست اصلاح‌طلبان، كمترين نقد به دولت را برنمي‌تابد و عملا به وكيل‌الدوله مجلس تبديل شده است و كمترين صدايي از او در مورد مطالبات مردم در اين اوضاع سخت معيشتي شنيده نمي‌شود. آيا اين بي‌صدايي نشانه حر بودن اوست يا نشانه چاپلوس بودن و فرصت‌طلبي؟ اين سوالي است كه بايد او پاسخ دهد. آقاي مطهري مي‌گويد: «عنصر تصميم‌گير در شوراي نگهبان، آقاي جنتي است و بقيه معمولا به احترام ايشان اظهارنظر نمي‌كنند.» اين‌گونه اظهارنظر در مورد كاركرد و نقش شوراي نگهبان هم تابعي از متغير داوري مطهري در مورد هويت واقعي اوست كه بين فرصت‌طلبي و چاپلوسي و حر و آزاده بودن در نوسان است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون