• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4139 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۳۰ تير

نويسنده به قلم نويسنده

جدا از مقالاتي كه به طور مرتب در نشريات ادبي مختلف چاپ شده است، به دنبال ترجمه «بوطيقا»، به پيشنهاد نشر مانيا هنر، «هنر شاعري» هوراس، نظريه‌پرداز و شاعر يونان باستان را ترجمه كرده و به سبب سنخيت اين اثر با عصر نئو‌كلاسيسيسم، مقاله شعر نمايشي «جان درايدن» را در قرن هجدهم، ضميمه آن كردم كه خوشبختانه به نمايشگاه كتاب رسيد و استقبال خوبي هم از آن شد. كتابي تحليلي بر هفده نمايشنامه زنده‌ياد «اكبر رادي» دارم كه توسط نشر قطره در دست چاپ است. باز تحليلي بر «كليدر» استاد محمود دولت‌آبادي نگاشته‌ام كه به نشر نگاه جهت بررسي و چاپ تحويل داده شده است. كار ديگر، تحليل بيست و شش داستان از مجموعه «نيمه تاريك ماه»، اثر روانشاد «هوشنگ گلشيري» آماده چاپ است كه هنوز در انتظار ناشر است. كار ديگري نيز هست از كليه داستان‌هاي فولكلوريك كشور‌هاي انگليسي زبان كه گردآوري شده توسط گروهي از پژوهشگران انگليسي است و در قالب 365 قصه براي هر شب تنظيم شده است.

اين مجموعه را كه براي نوه‌ام ترجمه كرده‌ام، نه به اين خاطر كه وارد حيطه ادبيات كودك شده باشم، بلكه به اين خاطر كه آن را مجموعه ارزشمندي يافتم كه مي‌تواند هم كتابي مرجع در ادبيات كودك باشد و هم اينكه منبعي باشد براي پژوهشگراني كه قصد انجام كار تطبيقي روي اين قصه‌ها و قصه‌هاي بومي دارند. در ضمن ترجمه چند داستان را يافتم كه در آثار «شكسپير» از آنها اقتباس شده است و موارد مشابهي را كه مي‌توان در ديگر نويسندگان اروپايي يافت.

قراردادي با «هرمس» جهت چاپ آن تنظيم شد ولي پس از دو سال كه كار را به تعويق انداخته و هزينه بالاي آن و طراحي سخت و پر‌هزينه را مطرح كردند، دانستم كه قصد چاپ ندارند، منصرف شده و قرارداد از طرف خودم فسخ شد. حالا در پي چاپ آن هستم چون نوه‌ام هنوز چشم به راه است تاهديه مادر بزرگش به چاپ برسد.

همچنين در راستاي ترجمه و تاليف آثاري در زمينه تئاتر اثري با عنوان «بيست سده تاريخ تئاتر» آماده چاپ دارم كه از يونان باستان تاكنون را در بر مي‌گيرد. اين مجموعه آنچه را كه دانشجويان ادبيات و هنر‌هاي نمايشي، بايد در مورد نمايش بدانند فراهم مي‌كند.

خلاصه‌اي از نهضت ادبي تاثيرگذار در تئاتر، نمايشنامه‌نويسان نماينده آن دوره و خلاصه‌اي از نمايشنامه‌هاي بزرگ و مطرح هر دوره و مقاله‌هايي پژوهشي در هر بخش. كتاب شامل فصل‌هاي نمايشنامه يونان باستان، نمايشنامه عصر اليزابت، نمايشنامه عصر نئوكلاسيسيسم، رئاليسم و ناتوراليسم، نمايشنامه اكسپرسيونيست و ابسورديست است. كتابي نيز ترجمه كرده‌ام كه در مورد اثر معروف «مارگارت اتوود» با عنوان «زن خوردني است» كه مي‌تواند راهنمايي براي درك بهتر اين اثر باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون