• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4152 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ مرداد

گفت‌وگو با مجيد فراهاني:

رييس‌جمهور هرچه سريع‌تر تاخير خود را در گفت‌وگو با مردم جبران كند

يكي از انتظار‌هايي كه از دولت در شرايط ويژه امروز وجود دارد، صحبت رييس‌جمهور با مردم است اگر رييس‌جمهور با مردم صحبت كند، چه تاثيري بر افكار عمومي خواهد داشت؟

واقعيت آن است كه همين الان نيز براي صحبت رييس‌جمهور با مردم بسيار دير شده است. مردم انتظار دارند رييس‌جمهور به عنوان بالاترين مقام اجرايي در كشور بابت مشكلات به وجود آمده توضيح دهند. رييس‌جمهور بايد صادقانه درباره تمامي مشكلات با مردم صحبت كرده و موانع موجود در مسير اداره كشور را تشريح كند. صحبت‌هاي آقاي روحاني مي‌تواند آرامش را به جامعه و مردم بازگرداند. همچنين ايشان بايد برنامه‌هاي جديد خود با توجه به سناريو‌هايي كه قرار است رخ دهد را براي مردم توضيح دهند. متاسفانه آنچه از اين سكوت برداشت مي‌شود آن است كه دولت هيچ برنامه و راه‌حلي براي برون رفت از اين وضعيت و بازگشت آرامش به جامعه ندارد حتي نخبگان جامعه نيز نمي‌دانند كه در آينده چه اتفاقي رخ مي‌دهد. آيا قرار است كشتي جمهوري اسلامي در ميان اين تلاطم‌ها بدون هدف پايين و بالا رود يا آنكه قرار است با برنامه‌ريزي مناسب، روشي براي برون رفت از اين وضعيت انديشيده شود. آن چيزي كه اهميت دارد، وجود يك برنامه روشن، معلوم و زمان‌بندي شده براي سناريو‌هايي است كه به زودي رخ مي‌دهد. در اوضاع فعلي كشور ما بايد تمام سناريو‌هايي كه در انتظارمان است را پيش‌بيني كنيم. اعلام اين برنامه به مردم نشان مي‌دهد كه دولت در اين ايام منفعل نبوده و نسبت به وخامت اوضاع اشراف اطلاعاتي داشته و دركنار مردم است.

اگر رييس‌جمهور صحبت‌هايي كه مردم انتظار شنيدن آن را دارند مطرح نكند، ممكن است گفت‌وگو با مردم نتيجه عكس دهد؟

مهم‌ترين سرمايه، سرمايه اجتماعي است. سرمايه اجتماعي اهميت به مراتب بيشتري نسبت به سرمايه مادي براي دولت و حاكميت دارد. در شرايط كنوني اين سرمايه دولت در خطر است زيرا چشم‌اندازي براي برون‌رفت از وضعيت كنوني توسط دولت ارايه نمي‌شود. قسمت تلخ ماجرا آن است كه هر لحظه امكان وخيم‌تر شدن اوضاع به ويژه در نااميدي سرمايه اجتماعي از دولت وجود دارد بنابراين دولت بايد تا بيش از اين دير نشده، دست به كار شود. متاسفانه افكار عمومي نسبت به مسوولان بي‌اعتماد شده و وخيم‌تر شدن اوضاع اقتصادي به ويژه در بازار ارز و طلا، سمبل اين بي‌اعتمادي است. آنچه مهم است، افكار عمومي و مردم كه صاحبان اصلي كشور هستند بايد مطمئن شوند كه رييس‌جمهور مشكلات كشور را مي‌فهمد، دلايل ظهور مشكلات را مي‌داند و در نهايت براي كنترل اوضاع برنامه دارد. رييس‌جمهور بايد صراحتا از مردم درخواست كمك كرده و انتظارات دولت از مردم را به صورت شفاف بيان كند.

عدم صحبت رييس‌جمهور با مردم چه خروجي دارد؟

آنچه در سكوت اين روز‌هاي دولت بسيار بد است، موضوعي است كه در روزهاي اخير شاهد آن بوده‌ايم. در روزهايي كه دولت پاسخگو نيست، كساني از طرف مردم صحبت مي‌كنند كه هيچ‌گونه نمايندگي از طرف مردم ندارند. در اين شرايط ما شاهد يك تشتت گفتماني در ميان مسوولان كشور هستيم. چرا برخي مسوولان در حوزه‌هايي كه هيچ‌گونه سررشته‌اي از آن ندارند اظهارنظر مي‌كنند؟ برخي موضوعات مانند سياست خارجي در حيطه اختيار رييس‌جمهور و دولت قانوني كشور است چرا برخي تلاش مي‌كنند به اين حوزه ورود كرده و نظر دهند؟

به نظر شما سكوت رييس‌جمهور در اين اظهارنظرها تاثير داشته است؟

وقتي رييس‌جمهور صحبت نكند، هركسي به خود اجازه مي‌دهد تا خارج از وظايف قانوني خود از طرف مردم صحبت كند. يكي از وظايف اصلي رييس‌جمهور پاسخگويي است به همين دليل آقاي روحاني بايد در اسرع وقت اين وظيفه اصلي خود را بالفعل كند.

ارزيابي شما از سكوت رييس‌جمهور در شرايط كنوني چيست؟

درباره اين سكوت دو ارزيابي وجود دارد. ارزيابي بدبينانه آن است كه اوضاع به حدي از دست در رفته است كه حتي رييس‌جمهور نيز براي صحبت در انتظار ثبات است. يكي از مهم‌ترين نتايج غيبت رييس‌جمهور در افكار عمومي را در اعتراضات چند روز گذشته شاهد بوديم و اگر اين سكوت ادامه پيدا كند، نگراني‌ها بيشتر خواهد شد.

وقتي كه رييس‌جمهور با مردم صحبت نمي‌كند، وظيفه حاميان دولت چيست؟

حاميان دولت چشم بسته از دولت حمايت نمي‌كنند و اين مهم را رييس‌جمهور بايد بداند. جريان اصلاحات حامي، هادي و منتقد دولت است. جايي كه احساس كنيم مشكلي وجود دارد بي‌پرده مشكلات را بيان مي‌كنيم. اكنون نيز رييس‌جمهور در حوزه سخنگويي تاخير داشته و بايد هرچه سريع‌تر اين تاخير را جبران كند.

 


در روزهايي كه دولت پاسخگو نيست، كساني از طرف مردم صحبت مي‌كنند كه هيچ‌گونه نمايندگي از طرف مردم ندارند. در اين شرايط ما شاهد يك تشتت گفتماني در ميان مسوولان كشور هستيم .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون