• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4152 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ مرداد

اگر شهروندان با شهر آشتي كنند

نيوشا طبيبي

شايسته‌سالاري به دور از سياست‌زدگي لازمه پيشرفت امور كشور است. عارضه‌اي كه ناشي از تحزب و دسته‌بندي‌هاي سياسي است و گاه گريبانگير دستگاه اجرايي كشور مي‌شود، همين ترجيح منافع حزبي و گروهي بر منافع ملي است. منافع حزبي تا آنجا كه منطبق با منافع ملي باشد پديده‌اي قابل قبول است. قاعدتا رقابت احزاب نه براي دستيابي به قدرت بلكه بر سر رقابت براي خدمت به ميهن است. يعني مصداق آنچه كه شهيد بهشتي رحمه‌‌الله عليه ترسيم كرد: «ما شيفتگان خدمتيم، نه تشنگان قدرت.»

از حدود 10 سال پيش به اين سو، توجه به بافت تاريخي تهران آغاز شد. مديريت پيشين شهرداري تهران بر پايه ايده چند مدير جوان و خوش‌فكر خود تصميم به برپايي پياده‌راه‌هايي در محورهاي تاريخي شهر تهران و مشخصا منطقه ۱۲ گرفت. خيابان تاريخي پانزده خرداد در ضلع شمالي بازار تهران اولين مكان براي اجراي اين طرح بود. كار با مقاومت كسبه راسته بازار آغاز شد و نهايتا پيش رفت و دست آخر همان كسبه مدافعين طرح شدند، چرا كه اجراي طرح سبب بهبود شرايط كار و كسب آنها شده بود.

پاكسازي و احياي محله بسيار قديمي عودلاجان و چندين طرح ديگر از جمله نوسازي بدنه معابر و ساختمان‌هاي محور تاريخي از جمله طرح‌هايي بود كه توسط همان جوانان تحصيلكرده، خوش‌فكر و تهران‌دوست با موفقيت فراوان اجرا شد. دكتر سعادتي قائم‌مقام وقت شهرداري منطقه ۱۲ تهران از آن دسته مديران متخصص شهرداري تهران است كه بدون هيچ وابستگي سياسي خدمات شاياني به شهر كرده. احياي بافت تاريخي شهر تهران و برپاشدن بسياري از مراكز فرهنگي- رفاهي در خانه‌هاي قديمي شهر تهران حاصل تلاش‌هاي او براي آشتي دادن مردم با تهران است. در نوسازي و ارتقاي كيفي خيابان‌هاي پامنار و سي تير ايده‌پرداز و مجري بوده و اكنون در مقام مدير بافت تاريخي شهر تهران فعاليت بسياري براي ثبت و احياي بناهاي تاريخي تهران دارد. چند روز پيش در خبرها آمده بود كه شهرداري تهران به عنوان سازمان پيشرو در جوان‌سازي مديريت‌ها، تعدادي از شهرداران مناطق را تغيير داده و دكتر سعادتي به عنوان شهردار منطقه ۱۲- منطقه تاريخي شهر تهران- برگزيده شده است. كساني كه دوستدار شهر تهران هستند و پيگير احياي بافت و بناهاي تاريخي شهر، ايشان را به خوبي مي‌شناسند. ايشان مديري جوان و بي‌حاشيه، پاكدست و متخصص شهرساز و متعهد است كه به درستي در جاي خود نشسته.

اصرار او در ثبت بناهاي قديمي و جلوگيري از ساخت و سازهاي بي‌رويه سبب شده كه بساز و بفروش‌ها و دشمنان تهران دشمن او باشند. انتصاب ايشان به سمت شهردار منطقه ۱۲ تهران، اميد دوستداران شهر را براي احياي محور لاله‌زار، ادامه پروژه شهرداري ميدان امام خميني و نجات و احياي بناهاي تاريخي افزايش داده.

اگر شهروندان با شهرها آشتي كنند، بسياري از معضلات شهري به سادگي حل خواهند شد. اگر شهروندان احساس كنند كه شهر متعلق به خودشان و عرصه آن ادامه حريم خود آنهاست، ديگر شاهد رفتارهاي ناهنجار و آسيب زننده نخواهيم بود. اگر شهروندان به شهر احساس تعلق كنند، احساس همسايگي و اشتراك در منافع و مضرات پيدا مي‌شود. وقتي احساس مشترك پيدا شد، همه براي بهبود كيفيت زندگي به سهم خود تلاش خواهند كرد. ايجاد حس تعلق در شهروندان و احياي پيشينه شهر و فراهم آوردن امكان بهره‌مند شدن همه شهروندان از شهر و تاسيسات آن، بي‌گمان سطح كيفي زندگي را در شهر افزايش خواهد داد. برگزيدن مديران كار‌آزموده متخصص پاكدست ايران دوست، موجب دلگرمي و اطمينان شهروندان خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون