• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3201 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۹ اسفند

رييس سازمان مالياتي خبر داد

رشد ۴۹ درصدي درآمد مالياتي كشور

گروه اقتصادي| رييس سازمان امور مالياتي كشور با اشاره به اينكه از ۷۸ ميليون نفر ايراني فقط 2/5 ميليون نفر مودي ماليات هستند، درآمد مالياتي كشور تا پايان بهمن ماه را ۵۲ هزار ميليارد تومان اعلام كرد. علي عسگري ادامه داد كه تاكنون 96 درصد درآمدهاي مالياتي وصول شده كه نشان مي‌دهد درآمد مالياتي نسبت به مدت مشابه سال قبل 49 درصد رشد داشته است. وي از اثربخشي تحقق درآمدهاي مالياتي بر بودجه خبر داد و گفت: تلاش زيادي بر وصول معوقات مالياتي شده و براي اين موضوع سيستم متمركز در سازمان ايجاد شده تا بتوان بدهي‌ مالياتي را در هر استاني كه باشد مشخص و متمركز ساماندهي كرد. عسگري به فرمايشات مقام معظم رهبري در باب ماليات اشاره كرد و گفت: در حال حاضر از 78 ميليون ايراني كه در كشور زندگي مي‌كنند پنج ميليون و 200 ميليون مودي مالياتي (6/6 درصد) وجود دارد.  عسگري همچنين از استرداد 360 ميليارد تومان ماليات مضاعف اخذ شده در ارزش افزوده خبر داد و گفت: 9 هزار و 200 ميليارد تومان نيز ماليات در قالب اظهارنامه‌هاي موديان وجود داشته كه با بدهي آنها تهاتر شده است. رييس سازمان امور مالياتي در خصوص فراخوان ماليات براي چلوكبابي‌ها و اغذيه‌فروشي‌ها تصريح كرد: در فراخوان قبلي مشكلي ايجاد شده بود كه رستوران‌ها و تالارها مشمول ماليات ارزش افزوده شده بودند و چون چلوكبابي‌ها در اين دوره فراخوان نشده‌اند به همين منظور رستوران‌داران و برخي تالارها با تغيير مجوز خود كه از سوي اصناف نيز به راحتي انجام شده است براي نپرداختن اين ماليات اقدام كرده‌اند اما در حال حاضر اين دو گروه نيز مشمول شده‌اند تا مشكلي در اين راستا وجود نداشته باشد.
عسگري با اشاره به اينكه اطلاعي از ماليات گرفتن شركت‌هاي خارجي روي بليت‌ها ندارم، بيان داشت: در حال حاضر با 41 كشور موافقتنامه عدم اخذ ماليات مضاعف منعقد شده است. عسكري به موضوع بدهكاران ورزشي اشاره كرد و گفت: اكثر باشگاه‌هاي ورزشي كشور بدهكار سازمان مالياتي هستند كه بزرگ‌ترين آنها نيز استقلال و پرسپوليس بوده كه پيگير ماليات بازيكنان و باشگاه‌ها هستيم. درحال‌حاضر 60 تا 70 ميليارد تومان اين دو باشگاه بدهي دارند. معاون وزير اقتصاد درباره لغو معافيت‌هاي مالياتي استان‌هاي مقدس و برخي نهادها تصريح كرد: نهادها و بنيادها از چند سال قبل مشمول ماليات هستند و ماليات خود را اظهار مي‌كنند. شركت‌هاي استان‌ها با حكم امام و رهبري از ماليات عملكرد معاف هستند و اظهارنامه نيز نمي‌دهند. در حكم جديد نهادها و بنيادها مانند ساير موديان عمل كرده و ماليات از آنها اخذ مي‌شود و استان‌ها اظهارنامه مي‌دهند و ماليات آنها به رديف خاصي رفته و مجددا ماليات‌ آنها بازمي‌گردد.

بدهي مالياتي 6/12 هزار ميليارد توماني
عسگري رقم بدهي مالياتي را 12 هزار ميليارد و 600 ميليون تومان دانست كه اين رقم مربوط به افراد بالاي صد ميليون تومان بدهي است. همچنين حدود 60 درصد اين رقم مربوط به جريمه اصل ماليات بوده است. عسگري ادامه داد: بيشترين بدهي مربوط به استان تهران است و البته 55 درصد از درآمدهاي مالياتي مربوط به اين استان بوده و 45 درصد مابقي مربوط به 30 استان ديگر است. معاون وزير اقتصاد با اشاره به اينكه برآورد مي‌شود 25 درصد توليد ناخالص داخلي ايران فرار مالياتي وجود داشته باشد، تصريح كرد: اين موضوع از آنجايي است كه يا نظام مالياتي اين موديان را نشناخته يا كتمان صورت گرفته كه حدود 25 ميليارد دلار از لحاظ درآمدي مي‌تواند براي دولت عايدي داشته باشد. وي در خصوص بدهي مالياتي ح. ‌الف كه به تازگي بازداشت و روانه زندان شده، گفت: اين فرد از كارت بازرگاني ديگران به نام خود براي واردات كاغذ استفاده مي‌كرد و البته افراد ديگري هم هستند كه با فاكتورهاي صوري اقدام به فعاليت‌هاي اقتصادي مي‌كنند و خود و حتي چه بسا همكاران ما را نيز به فساد وادار مي‌كنند. عسگري با بيان اينكه از كل بودجه عمومي كشور سهم ماليات 75 هزار ميليارد تومان است، گفت: طي يك سال نمي‌توان ماليات را جايگزين درآمد نفت كرد و هدف اين است كه در هزينه‌هاي جاري دولت از محل ماليات‌ها در آينده تامين شود. رييس سازمان امور مالياتي در خصوص اظهارات وزير صنعت مبني بر اينكه متوليان ماليات ارزش افزوده را به درستي اخذ نمي‌كنند و كار خود را بلد نيستند، عنوان كرد: اگر قرار باشد متوليان مالياتي كار خود را بلد نباشند و اشتباه قانون را اجرا كنند، احتمال اشتباه در بخش صنعت و توليد و قيمت‌گذاري نيز وجود دارد و بهتر است هر مسوولي كار خود را در چارچوب قانون انجام دهد البته نمي‌گوييم كه كارمان صددرصد درست است و به دنبال بهتر كردن آن هستيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون