• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4154 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۶ مرداد

پيشنهاد‌هاي‌بنيانگذار مايكروسافت براي رشد

چارچوب بيل گيتس

شمار مديراني كه نام‌شان را تقريبا همه بدانند، زياد نيست. بيل گيتس بي‌ترديد يكي از نامدارترين آنهاست.

بنيانگذار غول جهاني مايكروسافت كه يكي از ثروتمندترين انسان‌هاي جهان است در طول سال‌هاي فعاليتش، گفت‌وگوهاي متعددي درباره كسب و كار و مديريت انجام داده كه در ميان آنها پندهاي فراواني موجود است. آنچه مي‌خوانيد، 6 پند مهمي است كه اويسين كالينز، نويسنده اقتصادي گردآوري كرده است.

يك تصميم را دوبار نگيريد

گيتس به مردم توصيه مي‌كند كه هنگام تصميم گرفتن درباره كسب و كار خود، زمان بيشتري در نظر بگيرند. موضوع را از تمام زوايا ببينيد و مطمئن شويد كه هر تصميمي گرفته‌ايد، بهترين تصميم براي كسب و كار شماست. ما نبايد با بازگشت به گذشته براي تغيير تصميم اوليه، وقت تلف كنيم.او مي‌گويد: «اگر براي پرداختن دوباره به يك موضوع بيش از حد مشتاق هستيد، اين نشان مي‌دهد كه يا كار اجرايي شما دچار مشكل خواهد شد يا براي تغيير تصميم اقدام خواهيد كرد. پس چرا اگر شك و ترديدي هست، اصلا تصميمي بگيريد؟»

گيتس عميقا معتقد است كه رقابت آن چيزي است كه كسب و كار را قدرتمندتر و به رشد آن كمك مي‌كند. اگر رقابتي در كار نباشد و به حال خود رها شويد، چه چيزي خواهد توانست كسب و كار شما را بهتر و بهتر كند؟ او مي‌گويد از رقابت با رقبا نترسيد، رقابت را با آغوش باز بپذيريد و بر اساس ‌آن، كسب و كارتان را جلو ببريد: «چه گوگل باشد، چه اپل و چه هر رقيب ديگري، ما رقباي فوق‌العاده‌اي داريم كه ما را سرپا نگه مي‌دارند.»

 

انتقاد مشتري عالي است

بنيانگذار مايكروسافت ارزش مشتريان منتقد را مورد تاكيد قرار مي‌دهد. او باور دارد كه انتقاد از سوي مشتريان و ارباب‌ رجوعان براي حركت كسب و كار به سوي جلو حياتي است. پس اگر انتقاد يا بازخورد منفي دريافت كرديد، به دليل آنكه غرور شما را جريحه‌دار مي‌كند، آن را ناديده نگيريد.

انتقاد را بپذيريد و آن را تبديل به نقطه قوت كسب و كار خود كنيد: «ناراضي‌ترين مشتريان شما، بهترين منبع آموزش هستند.» در حالي كه گيتس يكي از موفق‌ترين كارآفرينان دنياست، اشتباهات خود را داشته كه فكر مي‌كند بدون آن اشتباهات در موقعيت امروزش نبود. او مي‌گويد اگر اشتباه كرديد، كلافه و نااميد نشويد، آن را شكستي كامل نبينيد، ‌همه اشتباه مي‌كنند.

آنچه اهميت دارد، اين است كه شما چه واكنشي به اشتباه خود نشان مي‌دهيد: «جشن گرفتن دستاوردها خوب است، اما درس گرفتن از شكست‌ها مهم‌تر است.»

 

روي زمين بمانيد

در حالي كه به رسميت شناختن و خوشحالي از موفقيت تا حدي خاص مهم است، بيل گيتس به مردم هشدار مي‌دهد كه به خود اجازه ندهند كه درباره موفقيت‌شان توهم بردارند. او تاكيد مي‌كند كه نبايد فكر كنيد چون اوضاع خوب است، مي‌توانيد راحت بنشينيد و در اوج بمانيد.

وقتي شروع به دستيابي به موفقيت مي‌كنيد، مهم است كه به سختي قبل براي كسب و كارتان تلاش كنيد. گيتس مي‌گويد: «موفقيت، آموزگاري تنبل است، چراكه افراد باهوش را به اين فكر مي‌اندازد كه ممكن نيست، ببازند.»

 

براي تغيير آماده باشيد

دنياي كسب و كار به طور پيوسته در حال تغيير است و دليلي كه بيل گيتس در اوج حوزه كاري خود مانده، اشتياق او به پذيرفتن تغيير است. تغيير عموما از سوي مردم با مقاومت روبه‌رو مي‌شود، زيرا افراد مي‌ترسند با ناشناخته‌ها روبه‌رو شوند.

با اين حال بسيار مهم است كه هر كسب و كاري از تغييرات در رشد كسب و كار بهره ببرد و هميشه از همه جلو باشد.گيتس مي‌گويد: «ما هميشه تغييري را كه در دو سال آينده رخ خواهد داد، بيش از حد بزرگ مي‌كنيم و تغييري را كه ظرف 10 سال آينده اتفاق خواهد افتاد، دست‌كم مي‌گيريم. به خودتان اجازه بي‌تحركي ندهيد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون