• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4154 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۶ مرداد

بورس تاريخ‌ساز شد

صف سنگين خريد سهام شركت‌هاي پتروشيمي و معدني

گروه اقتصادي| بازار سرمايه تاريخ‌ساز شد. شاخص بورس روز گذشته با رشد پنج هزارو 198 پله‌اي نسبت به روز يكشنبه، در جايگاه 133 هزار و 646 واحدي قرار گرفت. اين جهش بزرگ پس از اعلام بسته جديد ارزي و آزاد شدن ارز حاصل از فروش محصولات صادراتي واحدهاي پتروشيمي و معدني كشور محقق شد. فعالان بازار سرمايه روز گذشته براي خريد سهام شركت‌هاي پتروشيمي و معدني صف بستند. انتظار مي‌رود با افزايش صادرات اين كالاها و ارزآوري آنان، ارزش سهام واحدهاي بزرگ صنايع پايين‌دستي نفت و معدن بالا رود. افزايش شاخص بازار سرمايه اين نويد را به بخش توليد مي‌دهد كه مي‌توانند منابع مالي مورد نياز خود براي توسعه فعاليت‌هاي‌شان را از طريق خريد و فروش سهام تامين كنند. همانطور كه انتظار مي‌رفت در بسته ارزي جديد، پتروشيمي‌ها، فولادي‌ها و فلزي‌ها امكان فروش ارز در بازار ثانويه را يافتند كه سودآوري اين شركت‌ها را افزايش مي‌دهد. با توجه به اينكه بخش عمده فروش اين شركت‌ها صادرات بوده يا فروش داخلي آنها نيز بر مبناي دلار انجام مي‌شود، آزادسازي آنها در فروش ارز دريافتي به نرخ بازار ثانويه، با استقبال زيادي مواجه شد. بر اين اساس، شاهد ايجاد صف‌هاي خريد سنگين در نمادهاي مربوط به گروه‌هاي پتروشيمي، فولادي و فلزي بوديم كه به تبع آن، شاخص نيز رشد بي‌سابقه‌اي را تجربه كرد. آنگونه كه ايرنا گزارش داده، در معاملات ديروز نمادهاي صادراتي و ارزمحور مانند فارس (هلدينگ خليج فارس)، فخاس (فولاد خراسان)، فولاد (فولاد مباركه)، وبصادر (بانك صادرات)، فملي (ملي صنايع مس)، پارس (پتروشيمي پارس) و كگل (صنعتي و معدني گل‌گهر) با رشد خود بيشترين تاثير مثبت را بر رشد شاخص داشتند. همچنين در معاملات ديروز سه ميليارد و 668 ميليون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 14 هزار و 268 ميليارد ريال در 184 هزار و 715 نوبت داد و ستد شد. بررسي شاخص‌هاي اصلي بازار سرمايه نشان مي‌دهد شاخص قيمت (وزني- ارزشي) كه در آن ارزش سهام شركت‌هاي بزرگ اثر بيشتري بر شاخص مي‌گذارد، يك هزار و 524 واحد رشد كرد و شاخص كل (هم وزن) كه در آن ارزش و وزن همه شركت‌هاي بزرگ و كوچك در محاسبه شاخص كل، يكسان در نظر گرفته مي‌شود، 73 واحد رشد كرد. شاخص قيمت (هم وزن) نيز 52 واحد بالا رفت؛ اين شاخص بيانگر سطح عمومي قيمت سهام شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور نيز چهار هزار و 902 واحد افزايش يافت؛ اين شاخص بخشي از سهام قابل معامله شركت‌ها در بورس را نشان مي‌دهد. شاخص بازار اول (مربوط به شركت‌هاي بهتر از نظر سرمايه، سودآوري و درصد سهام آزاد شناور) چهار هزار و 107 واحد كاهش و شاخص بازار دوم بورس نيز 9 هزار و 29 واحد افزايش يافت.

صدرنشيني پتروشيمي

گروه شيميايي در معاملات ديروز بورس صدرنشين شد؛ در اين گروه 633 ميليون سهم به ارزش چهار هزار و 569 ميليارد ريال داد و ستد شد. گروه فلزات اساسي به ارزش سه هزار و 745 ميليارد ريال و فرآورده‌هاي نفتي به ارزش يك هزار و 182 ميليارد ريال جايگاه‌هاي بعدي را به خود اختصاص دادند. همچنين در رده چهارم معاملات روز گذشته گروه تامين آب، برق و گاز با دادوستدي به ارزش يك هزار و 31 ميليارد ريال قرار گرفت و گروه كاني‌هاي فلزي نيز با معاملاتي به ارزش يك هزار و چهار ميليارد ريال، رده پنجم را از آن خود كرد.

ركورد شكني فرابورس

شاخص فرابورس (آيفكس) در معاملات ديروز 53 پله رشد كرد و در جايگاه يك هزار و 527 واحدي قرار گرفت. همچنين در بازار فرابورس، بيش از 794 ميليون سهم و اوراق بهادار به ارزش بيش از پنج هزار و 127 ميليارد ريال داد و ستد شد. در معاملات ديروز نمادهاي مارون (پتروشيمي مارون)، زاگرس (پتروشيمي زاگرس)، ذوب (ذوب‌آهن) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص داشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون