• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3201 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۹ اسفند

گره تازه در معماي پيچيده قتل بوريس نمتسف

گاردين: رمضان قديروف ارتباط با متهم رديف اول را تاييد كرد

 

خبري كه تا اندازه‌اي غافلگير‌كننده است اما هنوز محافل روسي به آن واكنش نشان نداده‌اند اين است كه رمضان قديروف، رييس‌جمهور چچن با مظنون اول قتل بوريس نمتسف منتقد سرشناس ولاديمير پوتين رييس‌جمهوري روسيه، ارتباط داشته است. هنوز مشخص نيست كه آيا قديروف اين قتل را سفارش داده يا نه، و ظاهرا اين موضوع تحت بررسي است. گاردين گزارش داده كه اين خبر را از يكي از افراد نزديك به كرملين دريافت كرده است.
با اين حال اين فرضيه كاملا قوت گرفته كه قتل نمتسف توسط افراد ملي‌گراي افراطي روس انجام شده است. بر اساس اين گزارش زائر داديف در دادگاه با وجود ابراز علاقه شديد به اسلام خود را يك روسگراي واقعي معرفي كرده است. از سوي ديگر اين فرضيه مطرح است كه قتل نمتسف ممكن است به حمايت او از شارلي ابدو ارتباط داشته باشد.
رمضان قديروف،  رييس‌جمهور چچن در اينستاگرام خود در اين باره نوشته: من مي‌دانستم كه زائر مانند بسياري از مسلمان‌ها از چاپ كاريكاتور موهن در شارلي ابدو ناراحت بود. رييس‌جمهوري چچن همچنين در خصوص دستگيري دادايف در رابطه با قتل نمتسف نوشت كه اين نظامي چچني را از نزديك مي‌شناخته و او را يك «ميهن پرست واقعي» مي‌داند كه مبارزات زيادي را عليه باندهاي بزرگ تبهكار و تروريستي انجام داده است. اين موضوع بررسي پرونده قتل نمتسف را بسيار پيچيده كرده است. به گزارش خبرگزاري‌هاي روسيه يك مرد 30 ساله كه مظنون به مشاركت در قتل نمتسف بود نيز هنگامي كه پليس تلاش داشت او را دستگير كند، با انفجار يك نارنجك همراه، دست به عمليات انتحاري زده است. اما نكته جالب توجه اين است كه قديروف درباره اين فرد كه بسلان شاوانف نام داشته نيز گفته است او جنگجوي شجاعي بود.  بر اساس اظهارات مقامات امنيتي روسيه اكنون انزور گوباشف، زائر دادايف، شاگيد گوباشف، تامرلان اسكندرف، قمزات باقي‌اف در رابطه با قتل نمتسف تحت بازجويي قرار دارند. اين افراد براي نگهداري به زندان «لفورتوو» در مسكو منتقل شده‌اند و از روز يكشنبه هشتم مارس تفهيم اتهام به آنها آغاز شده است. گاردين مدعي است در قتل آنا پوليتكوفسكايا در سال 2006، نيز گروهي از چچني‌ها متهم شدند اما هيچگاه روشن نشد آيا محاكمه شدند يا نه.
لازم به ذكر است بوريس نمتسف كه 28 فوريه در مقابل كاخ كرملين به قتل رسيد از مخالفان سرسخت و سرشناس رييس‌جمهوري روسيه بود. وي كه هنگام مرگ 55 سال داشت، مدتي فرماندار نيژني نوگورود بود و در اواخر سال ١٩٩٠ در سال آخر رياست‌جمهوري يلتسين، به معاونت نخست وزيري ارتقا يافت. نمتسف پس از انتخاب پوتين به مقام رياست‌جمهوري، به تدريج به يكي از مخالفان سرسخت وي تبديل شد و به عنوان رهبر حزب همبستگي به مخالفت با سياست‌هاي كرملين در عرصه‌هاي گوناگون پرداخت.

 

روياي پوتين درباره كريمه

اظهارات جديد ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه درباره الحاق شبه‌جزیره کریمه به فدراسیون روسیه نشان مي‌دهد، اين اقدام تنها از پيامدهاي سقوط ویکتور یانوکوویچ، ريیس‌جمهوری سابق اوکراین نبود، بلكه پوتين روياي بازپس گرفتن كريمه را از قبل در سر مي‌پروراند. بر اساس گزارش رسانه‌ها، ولادیمیر پوتین، ريیس‌جمهوری روسیه در یک برنامه مستندی که قرار است در اولين سالگرد الحاق كريمه به روسيه از تلویزیون دولتی این کشور پخش شود از عملیاتی سخن می‌گوید که الحاق کریمه به روسیه را به‌محض سقوط ريیس‌جمهوری اوکراین در ۲۲فوریه سال گذشته هدف قرار داده بود. در تبلیغ این مستند که یکشنبه‌شب پخش شده، پوتین گفت: «ما ساعت هفت صبح بود که کارمان را تمام کردیم و به همکارانم گفتم که باید روی بازگرداندن کریمه به روسیه کار کنیم.» چنين اظهاري نشان مي‌دهد كه پوتين از قبل درصدد يك فرصت براي اجراي اين روياي خود بود.
لازم به ذكر است مي‌توان تاريخ را اين‌گونه بازنوشت كه در پی دستور پوتين، نیروهای مسلح ناشناس كه روس‌ها از آنها ماموران «بانزاكت» ياد مي‌كردند بلافاصله با در اختیار گرفتن کنترل پارلمان محلی، دولتی موقت تشکیل دادند. چهار روز بعد، یگان‌های نظامی با حضور در کریمه، بیشتر ساختمان‌های استراتژیک از جمله فرودگاه را به کنترل خود درآوردند. کمتر از دو هفته پس از آن، در شانزدهم مارس رای‌دهندگان در همه‌پرسی به پیوستن کریمه به فدراسیون روسیه رای دادند. در بیست و یکم مارس ولادیمیر پوتین سند الحاق کریمه به روسیه را به امضا رساند؛ رویدادی که انتقاد آمریکا و اروپا را برانگیخت و تیرگی در روابط میان مسکو با غرب را به همراه داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون