• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3201 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۹ اسفند

راهكارهاي نوين دنيا براي ترويج مطالعه در بين دانش‌آموزان

موفق‌ترين نمونه‌هاي آموزش در عصر جهاني

 مصطفي كريمي/  بر اساس مطالعات دانشگاه اموري (Emory) در امريكا، عملكرد مغز پس از خواندن يك رمان افزايش خواهد يافت. بر اين اساس در اين گزارش ويژه تلاش شده است موفق‌ترين نمونه‌هاي دنيا در افزايش كتابخواني و دلايل علمي اين افزايش ترويج بيان شود.

آفريقاي جنوبي: استفاده از تلفن‌هاي همراه براي توسعه كتابخواني

بيشتر مردم آفريقاي جنوبي در شهرهايي محروم يا مناطق روستايي زندگي مي‌كنند. نرخ بالاي بيكاري و نابرابري‌هاي اجتماعي باعث شده كه بسياري از جوانان قادر به تحصيل در مدارس نباشند و بسياري از دانش‌آموزان نيز در خواندن و نوشتن ضعف‌هاي زيادي داشته باشند. بنا بر گزارش بنياد سواد آموزي «فوندزا» تنها هشت درصد از مدارس آفريقاي جنوبي كتابخانه دارند و حدود ۱۸ درصد از افراد بالاي ۱۵ سال بيسوادند. براي تغيير اين وضعيت، سازمان غيردولتي «فوندزا» در سال ۲۰۱۱ ميلادي در اين كشور آغاز به كار كرد و براي ترويج كتابخواني دست به ابتكارات جديدي زد.
مدير بنياد فوندزا مي‌گويد: «يكي از دلايل مهم نبود فرهنگ مطالعه در آفريقاي جنوبي، گران بودن كتاب‌هاست و قيمت خريد كتاب‌ها خارج از توان مالي بسياري از مردم است. ما تلاش مي‌كنيم امكان دسترسي مردم به كتاب‌ها را افزايش دهيم اما نه هر كتابي را. ما بايد شمار كتاب‌هاي داراي محتواي محلي را افزايش دهيم تا جوانان بين محتواي كتاب‌ها و زندگي واقعي شان ارتباطي پيدا كنند و داستان‌ها را مرتبط با خود بدانند و بتوانند نسبت به كتاب‌ها و داستان‌هايي كه مي‌خوانند واكنش نشان دهند».

بلژيك: تركيبي از آموزش ديجيتالي و آموزش‌هاي سنتي

آن بلين از اولين معلماني است كه استفاده از كتاب‌هاي درسي الكترونيكي را براي تدريس انتخاب كرده است. از نظر او، اين سيستم اجازه مي‌دهد تا درس‌ها را مطابق با نياز دانش‌آموزانش ارايه دهد.
به عنوان مثال، او مي‌تواند با اين سيستم، هم به شكل گروهي و هم به صورت فردي درس دهد.
او مي‌گويد: با اين روش، همكاري دانش‌آموزان در روند آموزش بيشتر مي‌شود زيرا در اين حالت، هميشه بايد يك نفر دستورالعمل‌ها را بخواند و فرد ديگري كه بايد به دسته‌بندي اطلاعات بپردازد و فرد سومي كه بتواند فرهنگ لغت را بخواند و چهارمين نفري كه يادداشت برمي‌دارد. سپس آنها مي‌توانند نتايج را از طريق‌ اي‌پد يا ايميل براي من بفرستند. بنابراين اين شيوه دانش‌آموزان را مجبور مي‌كند كه با يكديگر كار كنند.
در اين روش علاوه بر متون درسي ديجيتال، به هر دانش‌آموز يك لوح رايانه داده مي‌شود تا به مواد درسي دسترسي داشته باشد. هركس مي‌تواند براي مثال، به صداي برنامه گوش داده و سپس به سوالات و تمرين‌ها پاسخ دهد. براي جوانان اين ابزار امتيازات زيادي دارد. متون آموزشي روي صفحه نمايش ديجيتال ارايه مي‌شوند و براي اصلاح تمرين‌ها نيز مي‌توان به صورت گروهي عمل كرد. با اين كار، خواندن متون و هجي كردن كلمات نيز آسان‌تر مي‌شود و به اين ترتيب ديگر بهانه‌اي نيز براي غيبت از كلاس وجود نخواهد داشت.

پرتغال: تقويت ارتباط نسل‌ها براي توسعه كتابخواني

تحقيقات نشان مي‌دهد كه با خواندن به طور منظم، افراد مسن مي‌توانند احتمال ابتلا به آلزايمر را كاهش دهند. در كشور پرتغال پروژه‌اي در حال اجراست كه سعي دارد عشق به خواندن را از طريق ايجاد ارتباط ميان نسل‌ها تقويت كند. در شهر كالداس داراينيا در كشور پرتغال، پروژه‌اي به نام «خواندن براي شنيدن صداي انسان»
در حال اجراست. در اين پروژه دانش‌آموزان، زير نظر معلمان، بخشي از وقت آزادشان را به خواندن كتاب اختصاص مي‌دهند و سپس آنها را با افراد مسني كه در خانه سالمندان نزديك مدرسه‌شان به سر مي‌برند
به اشتراك مي‌گذارند. اين پروژه كه به طرحي ملي براي خواندن تبديل شده، بر اهميت با هم بودن و به اشتراك گذاري تجارب و داستان‌ها تاكيد دارد و با استقبال فراوان دانش‌آموزان و افراد خانه سالمندان مواجه شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون