• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4154 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۶ مرداد

روايت مديركل مطبوعات داخلي از بحران كاغذ

جوان 25 ساله دلار گرفت و كاغذ وارد نكرد

محمدرضا دربندي

 

 

گروه اجتماعي| مديركل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي وزارت ارشاد اطمينان داد با شكل‌گيري كميته كاغذ در اين وزارتخانه، ظرف ماه‌هاي آينده كاغذ مورد نياز رسانه‌هاي مكتوب كشور تامين شود. محمدرضا دربندي در نخستين نشست خبري‌اش با خبرنگاران، با اشاره به تخصيص 260 ميليون دلار ارز ۴هزار و ۲۰۰ توماني براي واردات كاغذ طي ماه‌هاي گذشته، گفت: «ما بارها فهرست واردكنندگان را از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته‌ايم اما هنوز اين فهرست در اختيارمان قرار نگرفته است. البته بخشي از ثبت سفارش‌ها مربوط به كاغذ مورد نياز ناشران بوده است اما به هر حال هنوز فهرستي از اين بابت به دست ما نرسيده است.» به گفته مديركل مطبوعات داخلي وزارت ارشاد حراست اين وزارتخانه تاكنون به تخلف دو وارد‌كننده كاغذ پي برده‌ است. دربندي افزود: «فعلا در بررسي‌هاي‌مان به دو مورد تخلف رسيده‌ايم. مثلا در همين موارد جوان 25 ساله‌اي كه دو ماه قبل شركتش را ثبت كرده بود براي واردات كاغذ، ارز گرفته است. در اين تخلف‌ها معمولا كساني دلار گرفته‌اند و اصلا كاغذ وارد نكرده‌اند و افراد ديگري دلار گرفته‌اند كاغذ وارد كرده‌اند اما به قيمت ارز آزاد فروخته‌اند.» رويكرد زيست‌محيطي در كشورهاي دنيا كه موجب شده به‌طور طبيعي توليد كاغذ كاهش يابد و همين‌طور ممنوعيت قطع درختان در داخل كشور از طرف وزارت جهاد كشاورزي به دو توليد‌كننده كاغذ ابلاغ شده و موجب شده تا وضعيت تامين كاغذ در كشور با كاستي‌هاي بيشتري روبه‌رو شود. با اين حال مديركل مطبوعات داخلي وزارت ارشاد از تشكيل كميته كاغذ در اين وزارتخانه خبر داد و گفت اين كميته زمينه واردات 60 هزار تن كاغذ را فراهم كرده است. دربندي افزود: «با پنج وارد‌كننده شناخته‌شده مذاكره كرده‌ايم و مقرر شده كه با قيمت مشخص كاغذ وارداتي‌شان را وارد بازار كنند.»

مديركل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي وزارت ارشاد همچنين از اصلاح شيوه‌نامه پرداخت يارانه به مطبوعات و خبرگزاري‌ها خبر داد. بنا به گفته دربندي شيوه‌نامه مربوط به پرداخت يارانه پس از دو ماه كار فشرده اصلاح شده است. او افزود: «از ارديبهشت امسال تاكنون ما دو نوبت يارانه به رسانه‌ها پرداخت كرديم. اين در حالي است كه مطابق قاعده، بايد يك بار پرداخت مي‌شد اما با توجه به مشكلات رسانه‌ها و به خصوص بحران كاغذ، تصميم گرفتيم دو نوبت يارانه پرداخت كنيم.» بر همين اساس به حدود ۳ هزار رسانه هشت ميليارد تومان يارانه پرداخت شده است، خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي خبري ۴ ميليارد تومان يارانه مي‌گيرند و ۸ ميليارد تومان ديگر هم يارانه براي ساير نشريات پرداخت مي‌شود. دربندي افزود: «يارانه معوقات سال ۹۶ هم كه حدود يك ميليارد تومان بوده تامين شده است و در مجموع ۲۱ ميليارد تومان يارانه به حدود ۱۸۰۰ رسانه پرداخت شده يا به زودي مي‌شود.»

 

تسهيل صدور كارت خبرنگاري

مديركل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي وزارت ارشاد حمايت از فعاليت حرفه‌اي و ارايه خدمات رفاهي به خبرنگاران را از ديگر سياست‌هاي اين اداره كل اعلام كرد و گفت: صدور كارت خبرنگاري وزارت ارشاد براي خبرنگاران در گذشته فرآيند پيچيده و زمان‌بري داشت كه در اين باره تجديد نظر كرديم. پيش از اين يك كميسيون براي تاييد صلاحيت خبرنگاران و بررسي مدارك آنها شكل گرفته بود كه در شكل جديد اين كميسيون حذف شده و كارشناسان اداره كل مطبوعات پس از بررسي مدارك كارت خبرنگاري را صادر مي‌كنند.

محمدرضا دربندي همچنين اعلام كرد كه براي بيمه پايه و بيمه تكميل درمان خبرنگاران همكاري مثبتي با صندوق هنر شكل گرفته است: «با همكاري صندوق اعتباري هنر، بيمه پايه براي ۳ هزار نفر از اهالي رسانه كه شامل خبرنگاران هستند و به دلايلي در رسانه‌هاي‌شان بيمه نبودند، در نظر گرفته شده است. همچنين ۳ هزار سهميه هم براي استفاده از خدمات بيمه تكميلي خبرنگاران در نظر گرفته شده است. سهم مربوط به بيمه تكميلي ۸۵۰ هزار تومان است كه ۵۰۰ هزار تومان آن را معاونت مطبوعاتي تقبل مي‌كند و خبرنگاران تنها ۳۵۰ هزار تومان از اين سهم را پرداخت مي‌كنند.» تفاهم با بانك قرض‌الحسنه مهر ايران براي اعطاي وام‌هاي ۲۰ و ۳۰ ميليون توماني يكي ديگر از اقدامات حوزه رفاهي خبرنگاران بود كه دربندي وعده داد، وزارت ارشاد جزييات آن را پس از نهايي شدن همكاري با بانك قرض‌الحسنه مهر ايران، اعلام كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون