• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4154 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۶ مرداد

وزير علوم در نشست خبري در پاسخ به «اعتماد» اعلام كرد

مذاكره براي رفع نگاه امنيتي به نخبگان

زهرا چوپانكاره

 

 

وزير علوم با احتياط صحبت مي‌كند، با احتياط بسيار. روز گذشته منصور غلامي پس از نزديك به هشت ماه حضورش در وزارت علوم اولين نشست خبري‌اش را برگزار كرد و در اولين سوال خبرنگاران در مورد وضعيت دانشجويان بازداشت شده در حوادث دي‌ماه، حرف‌هاي هفته‌هاي گذشته‌اش را تكرار كرد، از تلاش براي مذاكره با قواي مختلف گفت و با وجود صدور احكام سنگين براي برخي دانشجويان باز هم ابراز اميدواري كرد كه با همكاري قوا اين موضوع حل شود. منصور غلامي در پاسخ به سوالي در مورد اظهارنظرهاي ضدونقيض در خصوص بازديد يا عدم بازديد آژانس انرژي اتمي از برخي دانشگاه‌هاي كشور گفت: ‌« اين بحث مربوط به شوراي عالي امنيت ملي است و شورا تاكيد دارد كه به دليل سوءاستفاده‌هايي كه در خارج از كشور از اين موضوع مي‌شود، رسانه‌ها در اين بحث وارد نشوند. در اين خصوص بايد خود شوراي امنيت ملي پاسخ دهد.» او همچنين اشاره‌ داشت به موضوع سهميه اصلاح ايثارگران و تلاش وزارت علوم براي قانع كردن مجلس: «تلاش وزارت علوم همواره اين بود كه نظرات كارشناسي دانشگاه‌ها و تحليل سازمان سنجش آموزش كشور را به صورت يك فرآيند كارشناسي به مجلس شوراي اسلامي به منظور اصلاح اين قانون منتقل كنيم و درخواست بازنگري و تعديل مصوبه سال گذشته را نيز داشتيم. اين موضوع در كميسيون آموزش مجلس پذيرفته شد و يك مرحله در صحن، اولويت راي را كسب كرد اما در جلسه روز گذشته (يكشنبه) راي نياورد و مجدد به منظور كار كارشناسي بيشتر به مجلس ارسال شد.» غلامي ابراز اميدواري كرد كه در بررسي‌هاي كارشناسانه اين اصلاح صورت بگيرد.

وزير علوم در نشست خود با خبرنگاران به دو سوال « اعتماد» پاسخ گفت:

در صحبت‌هاي‌تان اشاره كرديد كه يكي از تلاش‌هاي وزارت علوم تقويت حضور محسوس بخش دانشگاهي براي حل مشكلات مختلف از جمله چالش‌هاي حوزه محيط زيست بوده است. از طرفي در سال‌هاي گذشته روند تشويق نخبه‌هاي ايراني براي بازگشت به كشور توسط دولت روحاني تشويق شد تا جايي كه برخي نشريات و شبكه‌هاي خارجي هم در مورد آن گزارش نوشتند. اما در يك سال گذشته اتفاقاتي رخ داد كه باعث شد به صورت خاص در حوزه محيط‌زيست شاهد خروج چهره‌اي مانند كاوه مدني از كشور و بازداشت‌هاي گسترده در ميان فعالان محيط‌زيست باشيم. آيا وزارت علوم با نهادهاي امنيتي، وزارت اطلاعات و قوه قضاييه در مورد اين موضوع مذاكره‌اي دارد؟ به نظر مي‌رسد تكرار اين اتفاقات يكي از موانع جدي بازگشت نخبه‌هاي ايراني و حتي ماندن نخبه‌ها و فعالان علمي در كشور است.

بله، اين مساله، مساله نگران‌كننده‌اي بود. با توجه به اينكه وزارت علوم در چند سال گذشته تلاشش اين بوده كه از ظرفيت نخبگان ايراني مقيم خارج از كشور استفاده كند، توفيقات خوبي به دست آمده بود. در سال 96 بيش از 2 هزار و 300 نفر از اين نخبگان به مراكز علمي و دانشگاه‌هاي كشور رفت و آمد داشتند. هم وزارت علوم در مورد دعوت‌ها و تسهيل رفت و آمد آنها به كشور فعال بود و هم خود دانشگاه‌ها ارتباطات بسيار خوبي برقرار كرده بودند و همكاري‌ها و پروژه‌هاي علمي مشترك بين دانشگاه‌هاي داخل كشور و دانشگاه‌هاي خارجي معتبر شكل گرفت. در اين زمينه دستاوردهاي بسيار خوبي داشتيم و روند رو به رشدي را تجربه مي‌كرديم. من هم اعتقاد دارم كه اين اتفاق تاثير منفي خودش را بر اين رويكرد وزارت علوم گذاشته است و با اينكه رخ دادن اين جريانات خارج از چارچوب اين وزارتخانه بوده اما اين نگراني ايجاد شد كه در استقبال نخبگان خارج از كشور براي ادامه اين رفت‌وآمدها اثر منفي ايجاد شود. براي حل اين مساله البته تلاش كرده‌ايم و در روزهاي اخير هم با مسوولان ذي‌ربط با اين حوزه‌ها نشست داشتيم كه بتوانيم شرايطي را به وجود آوريم كه با اعتماد و دقت بيشتري براي رفع اين نگراني‌ها تلاش شود. اميدواريم كه نگاه به دانشمندان، محققان و به‌خصوص كساني كه علاقه‌مند به كشورشان هستند همان‌طور كه تاكنون مثبت بوده، مثبت باقي بماند. اگر موارد استثنايي پيش مي‌آيد بايد مراقب آثار زيان‌بار آن هم باشيم. با توجه به صحبت‌هايي كه در اين خصوص داشته‌ايم اميدوارم بتوانيم در اين حوزه مديريت بهتري را اعمال كنيم.

با كدام نهاد در اين خصوص گفت‌وگو داشته‌ايد؟

صحبت‌ها با مسوولان وزارت اطلاعات بوده كه در جلسه مشترك با ما و در محل وزارت علوم برگزار شد، اجازه بدهيد توضيحاتش را خيلي باز نكنم. برخي از مكاتبات هم با اين وزارتخانه انجام شده و از آنها خواسته‌ايم و تقاضا كرده‌ايم كه با ورود كارشناسانه به اين بحث، به خصوص از زاويه ديد ما و با توجه بيشتر به آثار مثبت اين همكاري‌ها و آمدوشدها نگاه كنند. با نهادهاي امنيتي ديگري هم كه در اين موارد حضور دارند صحبت‌هاي رودررو داشتيم. من معمولا كوچك‌ترين نقطه مثبت را به عنوان نقطه‌اي براي اميدواري مي‌بينم و براي همين به نتايج اين جلسات اميدوارم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون