• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4169 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۵ شهريور

كوشيدن به قدر وسع

سامان سعادت

 

 

چهره برافروخته و از فشار مچاله‌شده‌اش زير وزنه پولادي آدم را ميخكوب مي‌كرد روي تصوير. نفس‌نفس زدن‌هايش با رگ‌هايي متورم شده. چشماني كه فرياد مي‌زدند: من بايد همه تلاشم را بكنم. من به اين راحتي تسليم نمي‌شوم. وقتي وزنه را بالا مي‌كشيد روي سينه با دهانش حرف‌هاي نامفهومي مي‌زد. انگار وردي باشد كه فقط خودش متوجه مي‌شود. اما همه‌چيز حكايت از يك نكته مي‌كرد: تا جايي كه بتوانم مي‌جنگم.

دو بار در مقابل وزنه 224 كيلويي مغلوب شد و هربار بعد از اينكه وزنه را رها كرد، خودش هم روي زمين افتاد، از شدت ضعف. وقتي دوربين تلويزيوني تماشاگران حاضر در محل برگزاري مسابقه را نشان داد، اكثريت داشتند او را تشويق مي‌كردند؛ حتي غيرايراني‌ها. در حالي كه او در بالا بردن وزنه‌ها موفق نبود. تشويق حاضرين در سالن اما يك دليل واضح داشت، «علي هاشمي» نشان داد كه با همه وجودش، همه تلاشش را كرده و هر آنچه در توان داشته براي برنده شدن
انجام داده.وزنه‌بردار دسته 105 كيلوگرم كشورمان در هجدهمين دوره بازي‌هاي آسيايي در حالي كه چهار نفر از هم‌تيمي‌هايش با از دست دادن سه فرصت پياپي از دور مسابقات اوت شده بودند، پا به روي سكو گذاشت و توانست مدال برنز مسابقات را براي كشورمان به ارمغان بياورد. روسلان از ازبكستان كه همگان از قطعي بودن مدال طلاي او مي‌گفتند، اول شد و وزنه‌بردار عراقي در جايگاه دوم قرار گرفت. مدال برنز هاشمي وقتي در كنار تلاش او و در مقابل بي‌خيالي بعضي‌ها قرار مي‌گيرد، ارزشش چند برابر مي‌شود. هاشمي مي‌توانست وقتي احساس كرد وزنه را نمي‌تواند بالاي سرش ببرد، به هر دليلي، آن را رها كند. نيازي نبود او وزنه را به هر زحمتي كه مي‌شد تا روي سينه بالا بكشد و بعد حركت قيچي را انجام دهد. اگر او وزنه را بين راه رها مي‌كرد در نتيجه تغييري حاصل نمي‌شد. اما در تلاشش چرا. او مي‌خواست نشان بدهد تا آخرين جايي كه توانسته مقاومت و تلاش خودش را كرده.

در چند ماه اخير و مخصوصا بعد از بازي‌هاي جانانه تيم ملي در جام جهاني، بحث تلاش حداكثري همچنان سر زبان‌هاست. اينكه مردم دوست دارند ببينند كه هر كس در هر جايي هست با همه وجودش تلاش مي‌كند. هنوز خيلي‌ها از مسوولان كشور مي‌خواهند تلاش كردن را از ورزشكاران ياد بگيرند. مردم مي‌گويند حدكثر تلاشت را بكن، اگر به موفقيت نرسيدي هم نرسيدي. و اين دقيقا كاري است كه هاشمي در مسابقات آسيايي انجام داد. خودش بعد از مسابقات در مصاحبه‌اي اعلام كرد كه اصلا از مدالي كه كسب كرده راضي نيست و انتظار داشته مدال بهتري كسب كند. او در پايان مصاحبه‌اش جمله‌اي گفت كه يكي از راست‌ترين حرف‌هايي بود كه در چند وقت اخير شنيديم. هاشمي گفت: از اين مدال راضي نبودم و دوست داشتم خوشرنگ‌تر باشد؛ اما روسلان را ديديد كه چقدر خوب وزنه زد. او قهرمان المپيك است. البته من هم تلاش خودم را كردم.در اين دوره و تا اين جاي كار، وزنه‌برداري نتوانسته انتظارات را برآورده كند. چهار نماينده كشورمان بدون ثبت هيچ ركوردي از گردونه مسابقات خارج شدند و تا اينجاي كار، تيم وزنه‌برداري تنها دو مدال به دست آورده. يك طلاي سهراب مرادي و يك برنز علي هاشمي.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون