رييس هياتمديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي:
مسير جديدي براي مبادلات تجاري بين دو كشور ايران و چين راهاندازي شده است
رييس هياتمديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي در گفتوگوي اختصاصي با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ويژگيها و فرصتهاي كريدور بينالمللي جديد تجاري در مسير اروم چي چين، اكتائو قزاقستان و منطقه آزاد انزلي كه با پيگيريهاي سازمان متبوع وي براي صادرات و واردات مابين ايران و چين گشوده شده است را تشريح كرد.
وي با اشاره به سياستهاي راهبردي دولت چين در ارتباط با اجراي طرح بينالمللي يك كمربند- يك جاده كه با هدف كاهش اتكاء اين كشور به مسير موجود از كانال سوئز، مسيرهاي جديد ترانزيتي ميان اين كشور و اروپا را جستوجو ميكند، تصريح كرد: اين مسير ترانزيتي تركيبي كه مردادماه امسال با حضور دكتر جهانگيري معاون اول رييسجمهور، مقامات كشورمان و مسوولان بازرگاني چين با پهلوگيري اولين محموله تجاري از اين مسير در مجتمع بندري كاسپين رسما شروع به كار كرده با هدف ايجاد مسيرهاي جديد و تركيبي و به منظور افزايش ظرفيت بار در درياي خزر پيشنهاد و راهاندازي شد كه از مركز و ارومچي در غرب چين شروع و با عبور از خط ريلي چين- قزاقستان و منطقه ويژه اقتصادي خورگوس در مرز دو كشور به بندر اكتائو كشور قزاقستان رسيده و با طي مسير در درياي خزر به بنادر منطقه آزاد انزلي متصل ميشود.
رييس هياتمديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي در خصوص اقدامات سازمان متبوع خود در جهت راهاندازي و تثبيت جايگاه كريدور جديد تجاري توضيح داد: رايزني با سفيران ايران در كشورهاي چين، قزاقستان و سفراي كشورهاي مزبور در ايران و حضور در كشورهاي مسير كريدور و انعقاد تفاهمنامه همكاري با منطقه ويژه اقتصادي اكتائو و اتاق بازرگاني بخش خصوصي چين و مذاكره با سرمايهگذاران و مسوولان دولتي مربوط كشورهاي چين و قزاقستان با هدف معرفي مزاياي كريدور مزبور براي طرفين و همچنين تشكيل كنسرسيوم سهجانبه با حضور شركت چيني، كشتيراني جمهوري اسلامي و منطقه آزاد انزلي براي حمل كالا در اين مسير تجاري بخشي از اقدامات اين سازمان است كه در كنار حضور و حمايت مسوولان عاليرتبه كشور از نقشي كه كريدور اروم چي، اكتائو، انزلي ميتواند در تقويت جايگاه ترانزيتي كشور ايفا كند، ديگر برنامههاي اين سازمان در جهت بسترسازي به منظور تسهيل و تسريع در مسير مزبور براي فعاليت تجاري بازرگانان است. دكتر مسرور با بيان اينكه كريدور جديد ميان دو كشور ايران و چين پشتوانه مطالعات كارشناسي و پيگيريهاي چند ساله اخير اين سازمان در حوزه بينالمللي و ملي را به همراه دارد كه امروزه عملياتي شده اظهار داشت: با توجه به قدمت ديرينه مسير ترانزيتي انزلي به اروپا و با شروع فعاليت اين كريدور امكان ترانزيت ۱۰ميليون تن كالا از مسير منطقه آزاد انزلي فراهم شده و مزيت اصلي اين كريدور، كاهش مسافت نسبت به مسير فعلي كالايي درياي زرد، اقيانوس هند و بنادر جنوبي ايران و در نتيجه كاهش زمان از ۳۰ روز در مسير فعلي به ۱۲ روز در كريدور جديد و همچنين هزينه تمام شده ترانزيت كالا ميان چين و ايران را كاهش دهد كه اين مزيتها در كسب و كار بينالمللي رقم قابل ملاحظهاي است.
وي با اشاره به ظرفيتهاي اين مسير جديد براي ترانزيت كالاي كشور چين به كشورهاي منطقه همانند تركيه، عراق، سوريه و اروپا اضافه كرد: با توجه به رويكرد دولت چين در جهت كاهش اتكاء ۸۵ درصدي اين كشور به مسير ترانزيتي از كانال سوئز، براي مبادله كالا با اروپا ميتوان كريدور جديد را تا مرزهاي ايران و تركيه جهت ترانزيت كالا به اروپا ادامه داد تا به عنوان مسير جديد تجاري چين و اروپا به ايفاي نقش بپردازد.
دكتر مسرور با اشاره به طرح توسعهاي اتصال بنادركاسپين و انزلي به خط ريلي سراسري كشور تصريح كرد: در نتيجه علاوه بر تبديل شدن منطقه آزاد انزلي و كشور به مركز مبادله كالاي كشورهاي منطقه با چين و افزايش درآمدهاي ارزي كشور، ايجاد فضاي كسب و كار مناسب در سطح منطقه را ديگر خروجي كريدور اروم چي، اكتائو، انزلي ميتوان اعلام كرد كه با استفاده از پتانسيلهاي اين بندر كاسپين در درياي خزر، ظرفيت صادراتي و به ويژه ترانزيتي كشور را افزايش خواهد داد.