• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4176 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ شهريور

هشدار اتحاديه طلا به همتي، رييس‌كل بانك مركزي

سكه باز هم ركورد مي‌زند

حميدرضا خراساني

 

 

روز گذشته، بانك مركزي ايران اعلام كرد كه بانك‌ها هم مي‌توانند ارز مسافرتي و دانشجويي عرضه كنند. با اين همه با توجه به اينكه اين عرضه با قيمت بازار خواهد بود، مسافران و دانشجويان نگران مانده‌اند. گرچه مسافرت خارجي مي‌تواند رفتاري لوكس در نظر گرفته شود كه نيازي به كمك دولتي ندارد، برنامه‌اي براي كمك به دانشجويان محصل در خارج اهميت ويژه‌اي دارد.

سه‌شنبه در حالي كه اين خبر منتشر شد، دلار در بازار آزاد ارز در كانال 12 هزار تومان نوسان مي‌كرد. ديگر ارزهاي عمده نيز نوسان‌هاي افزايشي داشتند. اما اين تنها خبر وابسته به بانك مركزي نبود. با تاثير بازار ارز بر بازار طلا، برخي خواهان دخالت بازارساز شده‌اند.

سكه امامي سه‌شنبه به قيمت 3 ميليون و 700 هزار تومان رسيد تا ابراهيم محمدولي، رييس اتحاديه فروشندگان طلا و جواهر خواستار مديريت بازار از سوي بانك مركزي شود. عبدالناصر همتي به تازگي پشت ميز رياست بانك مركزي نشسته، اما توقعات از او بسيار بالاست.

 

خبر دوم سه‌شنبه

بانك مركزي روز گذشته در ابلاغيه‌اي اعلام كرد بانك‌هاي كشور مجازند از محل ارزهاي خريداري ‌شده و با تامين اسكناس از محل منابع خود، نسبت به فروش و پرداخت ارز مسافرتي و دانشجويي به نرخ بازار در سطح شعب داخل شهر با اخذ مدارك مثبته اقدام كنند.اين بانك پيرو بند (1) بخشنامه شماره 171968‏‏‏/97 مورخ 20‏‏‏/5‏‏‏/1397 در خصوص خريد و فروش ارز به نرخ بازار، طي بخشنامه شماره 201068 مورخ 12 شهريور 1397، بانك‌ها را مجاز به فروش و پرداخت ارز مسافرتي و دانشجويي اعلام كرد.

بر اين اساس بانك‌ها مجازند از محل ارزهاي خريداري ‌شده و با تامين اسكناس از محل منابع خود، نسبت به فروش و پرداخت ارز مسافرتي به نرخ بازار در سطح شعب داخل شهر با اخذ مدارك مثبته از قبيل گذرنامه‌ معتبر، بليت‌ مسافرت هوايي، ويزاي كشور مقصد در مورد كشورهايي كه نياز به ويزا دارند اقدام كنند. همچنين لازم است مدارك مزبور به منظور نظارت بازرسان بانك در سوابق نگهداري شود.

طبق مفاد اين بخشنامه بانك‌هاي عامل مجازند از محل ارزهاي خريداري‌ شده و با تامين اسكناس از محل منابع خود، نسبت به فروش و پرداخت ارز دانشجويي اعم از شهريه و اقامت به نرخ بازار با اخذ مدارك مثبته شامل تاييديه وزارتخانه‌هاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي (حسب مورد)، صورت‌حساب دانشگاه محل تحصيل كه اصالت و اعتبار آن توسط نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در كشور محل تحصيل تاييد شده باشد، اقدام كنند. خاطرنشان مي‌سازد، لازم است به منظور دريافت تاييديه وزارتخانه‌هاي ذي‌ربط براي ايجاد دسترسي به سامانه‌هاي مربوطه، هماهنگي‌هاي لازم را با وزارتخانه‌هاي ياد شده به عمل آورند.همچنين در رابطه با فروش و پرداخت ارز مسافرتي و دانشجويي، اخذ تعهد كتبي از متقاضي مبني بر خريد ارز صرفا از يك منبع اعم از بانك يا صرافي مجاز و معتبر الزامي است. به اين ترتيب دانشجوياني كه تحصيل‌شان دست‌كم 3 برابر شده بايد به دنبال راه‌هاي تازه‌اي مانند دريافت بورسيه باشند.

 

خبر اول سه‌شنبه

با نزديك شدن سكه امامي به مرز 5 ميليون تومان و تبعيت ديگر انواع سكه، هشدارهاي تازه‌اي داده شده است. ابراهيم محمدولي روز گذشته به ايسنا گفت: قيمت سكه نسبت به روز گذشته نوسان جزيي و معمولي ۱۰ تا ۱۵ هزار توماني را تجربه مي‌كند، اين نوسانات كاهشي بوده و در ارتباط با طلا نيز اتفاق خاصي رخ نداده است. اما او اين هشدار را هم داد كه «وضعيت دادوستد مناسب نيست و تقاضا در حوزه مصنوعات طلا 5 تا ۱۰ درصد بوده و نسبت به طلاي آب شده كه مردم طي اين روزها به جاي مصنوعات ساخته شده به سمت خريد آن اقدام مي‌كنند ۲۰ تا ۲۵ درصد است.» رييس اتحاديه فروشندگان طلا و جواهر ادامه داد: در مورد سكه بايد خاطرنشان كرد كه با توجه به رشد قيمت‌ها مردم به سمت خريد روي آورده‌اند و احساس مي‌كنند با توجه به گران شدن قيمت سكه بهتر است، خريد كرده و پس از چند روز آن را بفروشند و سود كنند. اين مقام صنفي با بيان اينكه قيمت سكه دنباله‌روي قيمت ارز در بازار است، گفت: در صورتي كه مسكن لازم توسط بانك مركزي و كلان اقتصاد كشور مدنظر قرار نگيرد و بازار با مديريت روبه‌رو نشود، رشد قيمت‌ها ادامه دارد و به نظر مي‌رسد كه روند كاهشي صورت نگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون