• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4178 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۷ شهريور

عدد و رقم

كاهش فروش نفت

محمد باقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينكه تحريم‌ها در سطح كلان و فرابخش نيز روي بودجه تاثيرگذار است، افزود: در بخش صادرات نفت نيز به دليل تحريم بانكي دچار مشكل مي‌شويم كه براي اين مهم نيز برنامه واقع بينانه در نظر گرفته شد. در پنج ماه ابتداي سال جاري روزانه ۲ ميليون و ۴۵۷ هزار بشكه نفت صادر شد كه پيش‌بيني ما صدور ۲ ميليون و ۴۱۰ هزار بشكه بود. همچنين در بودجه امسال پيش‌بيني شده بود هر بشكه به مبلغ ۵۵ دلار صادر شود كه اين رقم به ۷۰ دلار و ۵۰ سنت افزايش يافت. اما در ماه سپتامبر ميزان صدور نفت به يك ميليون و ۱۱۸ هزار بشكه در روز كاهش يافت. در مجموع با كاهش صادرات و درآمدهاي نفتي پيش‌بيني‌ها براي شرايط مختلف انجام و سه برنامه فروش براساس يك ميليون و ۷۰۰هزار بشكه در روز، يك ميليون و۵۰۰ هزار بشكه در روز و يك ميليون بشكه در روز تهيه شد.

 

افزايش قيمت لوازم خانگي

رييس هيات‌مديره توليدكنندگان صوت و تصوير گفت: مواد اوليه كارخانه‌هاي توليد‌كننده لوازم خانگي موجود است و هيچ كمبودي در اين حوزه نداريم و با توجه به واقعي شدن قيمت‌ها توليدكنندگان توليد خود را افزايش داده‌اند. بر همين اساس در هفته جاري شاهد كاهش قيمت‌ها و واقعي شدن آن بوديم و پيش‌بيني ما اين است اين روند در هفته‌هاي آتي نيز ادامه داشته باشد. سيد عليرضا موسوي‌مجد در خصوص وضعيت بازار و تاثير افزايش قيمت‌ها بر روند كاري توليد‌كنندگان لوازم خانگي گفت: با افزايش 20درصدي قيمت‌ها توليدكنندگان براي افزايش توليد بيشتر تشويق شده‌اند و پيش‌بيني ما اين است كه به زودي بازار روند عادي خود را پيدا خواهد كرد. معمولا در ماه‌هاي ابتدايي سال فروش به حداقل مي‌رسد و در واقع اصل بازار لوازم خانگي در ماه‌هاي منتهي به پايان سال است اما با توجه به تحولات ارزي و شيطنت برخي از عرضه‌كنندگان در احتكار كالا بازار اين صنف دچار تلاطم شد.

 

جهش تجارت ايران و امريكا

تجارت ايران و امريكا پيش از بازگشت تحريم‌هاي غيرنفتي ۶ برابر شد و امريكا در جولاي ۲۰۱۸ بالغ بر ۲۵ ميليون دلار كالا از ايران وارد كرد كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷.۵ برابر شده است. دولت امريكا در پي خروج يك‌جانبه از برجام اعلام كرد از 6 آگوست تحريم‌هاي غيرنفتي مثل تحريم خودرو، طلا و فرش و پسته ايران را از سر مي‌گيرد. بر اين اساس در ماه جولاي يعني پيش از بازگشت اين تحريم‌ها صادرات امريكا به ايران و واردات اين كشور از ايران رشد قابل توجهي داشته است.صادرات امريكا به ايران در جولاي 2018 نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 برابر شده و به 35.7 ميليون دلار رسيده است. امريكا در جولاي سال قبل تنها 6.9 ميليون دلار كالا به ايران صادر كرده بود.واردات امريكا از ايران در جولاي 2018 نيز نسبت به مدت مشابه سال قبل 7.5 برابر شده و به 25 ميليون دلار رسيده است. امريكا در جولاي سال 2017 بالغ بر 3.3 ميليون دلار كالا از ايران وارد كرده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون