• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4179 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۸ شهريور

حمله موشكي به مقر حزب دموكرات كردستان

گروه ديپلماسي| دفتر مركزي حزب دموكرات كردستان در اقليم كردستان عراق صبح روز گذشته مورد حمله موشكي قرار گرفت. خبرگزاري فارس به نقل از وبسايت «كردستان 24» در توضيح اين خبر نوشت: دفتر اصلي حزب دموكرات كردستان در شهرستان كوي‌سنجق از توابع اربيل، هدف حمله موشكي قرار گرفته است. اين منبع به نقل از «ابراهيم جوكلي» نوشت كه «تعدادي موشك از جانب [خاك] ايران به دفتر مركزي حزب [گروهك دموكرات] در فاصله 65كيلومتري مرز ايران اصابت كرده است. درحالي كه تصاويري از كشته‌ها و زخمي‌هاي اين حمله در فضاي مجازي پخش شد، برخي منابع تعداد كشته‌هاي اين حادثه را 11 نفر اعلام كردند. آسو حسن‌زاده، سخنگوي حزب دموكرات كردستان در گفت‌وگو با دويچه‌وله از كشته‌شدن دست‌كم ۱۵ كادر حزب و زخمي‌شدن نزديك به ۴۰ نفر ديگر در اين حمله موشكي خبر داد. به گزارش منابع محلي، ستاد مركزي حزب دموكرات كردستان (حدك) در خلال برگزاري نشست مركزي اين حزب مورد حمله موشكي قرار گرفت. به گفته معاون دبيركل، موشك‌باران يك ساعت و نيم پس از شروع پلنوم انجام شد و پس از آن، هم مقر حدك و هم مقر حزب دموكرات كردستان با آتش توپخانه گلوله‌باران شدند.

طبق گزارش كردستان 24، «مصطفي مولودي» دبيركل ‌و «خالد عزيزي» دبيركل پيشين [گروهك] حزب دموكرات در ميان مجروحان هستند.اين منبع به نقل از شاهدان عيني نوشت كه تعدادي پهپاد در آسمان منطقه ديده شده كه احتمالا ماموريت آنان ثبت حمله و نتيجه آن بوده است. درحالي‌كه بي‌بي‌سي فارسي در گزارش خود رسما ايران را عامل اين حمله معرفي كرد و نوشت كه حملات روز گذشته بزرگ‌ترين عملياتي است كه در چند دهه گذشته عليه حزب دموكرات كردستان ايران صورت گرفته، كردستان 24 در گزارش خود تاكيد كرد كه از 22 سال پيش تاكنون به اين منطقه حمله‌اي از جانب ايران نشده است. حزب دموكرات كردستان ايران كه هدف اين حمله قرار گرفت از سه سال قبل فعاليت مسلحانه عليه كشورمان را از سر گرفته بود.

 

روايت رسانه‌هاي داخلي از حمله

تا زمان تنظيم اين گزارش، هيچ منبع رسمي در ايران به اين خبر واكنش نشان نداده يا منبع ديگري اين ادعاي منابع كردي را تاييد نكرده است. با وجود اين بي‌بي‌سي در گزارش خود به نقل از وب‌سايت خبري تابناك نوشته است كه اين حملات از سوي سپاه پاسداران و از پايگاهي در نزديكي اروميه و شليك شش فروند موشك زمين به زمين انجام شد.

وبسايت «رجا نيوز» در گزارشي درباره اين خبر نوشت كه سپاه پاسداران با پنج فروند موشك زمين به زمين مقر حزب دموكرات كردستان را هدف قرار داد. رجانيوز فيلمي نيز از صحنه موشك‌باران منتشر كرده و در اين باره نوشت: «اين شليك‌ها پدافندي نبوده و پايگاه موشكي سپاه پاسداران در شمال غرب مواضع گروهك‌هاي تروريستي را هدف قرار داده‌اند.» به گزارش رجانيوز به‌دليل نزديكي مقرهاي حزب دموكرات كردستان ايران (حدكا) وحزب دموكرات كردستان (حدك) هر دو حزب اعلام كردند مورد هدف قرار گرفته‌اند. بر اساس تازه‌ترين گزارش‌ها، اين شليك‌ها پدافندي نبوده و پايگاه موشكي سپاه پاسداران در شمال غرب مواضع گروهك‌هاي تروريستي را هدف قرار داده‌اند. دفتر سياسي گروهك تروريستي حزب دموكرات كردستان واقع در شمال عراق هدف موشك‌هاي زمين ‌به زمين ايران قرار گرفت. به‌نظر مي‌رسد كه موشك‌‌ها با دقت به اهداف خود اصابت كرده‌اند.

وب‌سايت «تابناك»، در گزارش خبري از اين حادثه نوشت: صبح شنبه تصاويري در فضاي مجازي منتشر شد كه حكايت از شليك شش موشك از پايگاهي در نزديكي اروميه داشت. در ابتدا اين تصور وجود داشت كه پدافند هوايي اروميه فعال شده اما با توجه به آنكه موشك‌ها در امتداد هم شليك نشده بودند و به موازات هم خط سيري در آسمان شكل داده بودند، برخي كارشناسان درباره اينكه موشك‌ها از نوع پدافندي باشند، دچار ترديد بود و در نهايت مشخص شد، موشك‌ها آفندي بوده و به اهداف تروريستي شليك شده بوده است.نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در واكنش به تحركات گروه‌هاي تروريستي تجزيه طلب و حملات به مرزبانان كشورمان كه به شهادت شماري از ايشان منجر شده بود، از بامداد شنبه (17 شهريور)، مواضع نظامي گروهك تروريستي حزب دموكرات كردستان ايران و گروه تروريستي حزب دموكرات را در نزديكي شهر كويه واقع در 180كيلومتري محل شليك و 66 كيلومتري مرز ايران و عراق هدف قرار داده‌اند و موشك‌هاي شليك شده به اين مواضع نيز در امتداد اين حملات بوده است.

يك روز پيش‌ از اين حمله، روابط عمومي قرارگاه حمزه سيد‌الشهدا (وابسته به نيروي زميني سپاه)، از يك عمليات «پيچيده و دقيق اطلاعاتي» در كامياران و كشته شدن شش تن از اعضاي پژاك خبر داده بود. در اين اطلاعيه تاكيد شده بود كه آتش انتقام، دامن «همه تروريست‌هاي مزدور» را خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون