• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4179 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۸ شهريور

سازمان گردشگري خريداران عراقي را گردشگر تلقي مي‌كند

مصطفي فتح‌الله‌زاده (صاحب دفاتر مسافرتي در عراق، لبنان، مشهد و تهران) درباره آمار ورود گردشگران عراقي كه به ايران مي‌آيند، گفت: آماري كه از سوي سازمان گردشگري اعلام مي‌شود براي سال جاري خيلي زياد بوده ولي بايد بگويم همه آماري كه از ميزان ورود عراقيان داده مي‌شود، گردشگر نيستند. در حال حاضر روزي ۱۵۰ هزار نفر از عراقيان تنها براي خريد مايحتاج روزانه به منطقه آزاد اروند وارد مي‌شوند؛ بازارها را خالي مي‌كنند و شب مجددا از مرز به كشور خود بازمي‌گردند، اما سازمان گردشگري همه اين افراد را به عنوان گردشگران ورودي كشور حساب مي‌كند و مي‌گويد كه ورود گردشگران ۳۸درصد رشد كرده است.

وي افزود: آمار گردشگر چيزي است كه ساليانه در رفت‌وآمد بوده و حدود آن ۲.۵ تا ۳ ميليون بوده است اما در حال حاضر عدد بالايي ارايه مي‌شود كه اولا به‌خاطر مسائل ارزي و ارزان شدن سفر بوده كه موجب شده عده‌اي براي آمدن به ايران ترغيب شوند. ثانيا بخشي از آنكه از پارسال تا به حال رشد كرده و بنده خودم به آن معترض هستم، آمار كاذبي است كه در منطقه آزاد اروند شكل گرفته كه اتفاقا براي ما مضر است و هيچ ربطي به گردشگري ندارد.

فتح‌الله‌زاده ادامه داد: به عنوان كسي كه ۱۵ سال است در عراق فعال هستم، بايد بگويم اولويت مردم اين كشور براي سفر، كشورهاي تركيه، آذربايجان و مشهد بوده كه بخشي از جامعه مذهبي آن را انتخاب مي‌كنند ولي در حال حاضر افراد ديگري هم هستند كه تنها با انگيزه خريد ارزان مايحتاج روزانه وارد ايران مي‌شوند. اين عده از بصره و جنوب عراق بدون ويزا حق دارند وارد منطقه آزاد اروند، خرمشهر، آبادان و... شوند و به‌اين‌صورت به بازارهاي اين شهرها رفته و در آنجا گوشت، ‌مرغ و حتي نان و نمك روزانه خود را تهيه كنند. به‌اين‌ترتيب گردشگري ما بدون اينكه فايده‌اي را تجربه كند، آمار خود را افزايش داده است. بنده آمار امسال را ندارم و نمي‌دانم كه به چه صورت است چراكه ميزان ورود گردشگران از منبع آژانس‌ها، رزرو هتل و بليت هواپيما نبوده و به صورت ديگري محاسبه مي‌شود. زماني مي‌توان آمار دقيق گردشگري را داشت كه بليت و هتل گردشگر مشخص باشد و همين طور ويزا گرفته باشد. وقتي كنسولگري نجف عراق ويزا صادر نكرده؛ بليت هواپيمايي رزرو نشده و فرد تنها با ماشين شخصي خود وارد آبادان و خرمشهر مي‌شود و بعد از ظهر هم با خريد كالاهاي خود از آن خارج مي‌شود، نمي‌توان آمار دقيقي براي گردشگران درنظر گرفت.

فتح‌الله‌زاده در ادامه بيان كرد: به‌دليل بي‌ارزش شدن پول ايران، خريد عراقي‌ها به دينار مفت درمي‌آيد. به عنوان مثال يك مرغ در عراق ۶ دينار است كه به پول ما ۶۰ هزار تومان مي‌شود. در صورتي كه آنها در آبادان مي‌توانند اين مرغ را كيلويي ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان خريداري كنند. به همين دليل هر عشيره‌ عراقي كه مي‌تواند، جوان‌هاي خود را به اين مناطق فرستاده تا خريد سنگيني را كه مورد نياز يك هفته عراقي‌هاست تهيه كند و با خود به عراق ببرد. درست است كه ورود اين افراد براي ما سود فراوان داشته و اگر هركدام صد دلار هم همراه خود داشته باشند، ارزآوري فوق‌العاده‌اي ايجاد مي‌شود ولي در حال حاضر اين افراد در حال خارج كردن كالاي اساسي كشور ما هستند. بايد ببينيم اگر ممنوعيت خروج گوشت، مرغ و اقلام اساسي از كشور اعلام شود، بازهم اين ميزان از افراد به آمدن به ايران راغب هستند يا خير؟ البته اين موضوع حوزه تخصصي بنده نبوده و نمي‌توانم بگويم كه اين مساله براي اقتصاد ما مفيد يا مضر است ولي مي‌دانم كه براي گردشگري هيچ نفعي ندارد و به عنوان يك شهروند فكر مي‌كنم كه اين موضوع به اقتصاد كشور ما هم لطمه مي‌زند و شايد خطري بزرگ محسوب شود.

صنعت گردشگري از ورود اين افراد هيچ بهره‌اي نمي‌برد؛ چراكه نه هتلي رزرو مي‌شود و نه بليت هواپيمايي خريده مي‌شود و نه به مناطق گردشگري مانند رستوران‌ها، مهمانسراها و... پولي را تزريق مي‌كند. مساله منطقه اروند خيلي واضح و روشن بوده و با فرستادن يك دوربين مي‌توان همه زواياي آن را مشخص كرد و پرداختن به اين موضوع در مقايسه با بقيه مسائل موجود از اولويت به مراتب بيشتري برخوردار است. اما سوال اين است كه چرا به آن پرداخته نمي‌شود؟ چرا كسي نمي‌گويد كه در حال حاضر اقلام اساسي كشور در حال بيرون رفتن از ايران است؟ چرا خروج اقلام اساسي كشور ممنوع نمي‌شود؟ آيا مشكلي در حوزه مرغ و گوشت وجود ندارد؟

فتح‌الله‌زاده با بيان اينكه اين موضوع از هر مساله‌اي واجب‌تر است، ادامه داد: در حال حاضر مردم خرمشهر باوجود اينكه با استنباط بسياري از دوستان بايد از ميزان ورود ارز به شهر خود خوشحال باشند، از اين موضوع ناراحت هستند. چراكه مي‌بينند وقتي براي خريد به فروشگاه مي‌روند، مرغ تمام شده و چون عرضه و تقاضا در منطقه زياد است؛ باوجود اينكه شهرستاني هستند و بايد قيمت‌ها در آنجا پايين‌تر باشد، مجبورند نسبت به تهران براي خريد بهاي بيشتري بپردازند. ما در بحث گردشگري ضعيف عمل كرده‌ايم و نيامديم بگوييم كه اگر گردشگر هستيد، قدم‌تان روي چشم و مي‌توانيد از توليدات، لباس و مايحتاج ايراني استفاده كنيد ولي نياييد روغن، قند و شكر و اجناس اساسي بازار را كه در كشور ما هم كم است ، ببريد. مصطفي فتح‌الله‌زاده با بيان اينكه هيچ‌كس نيامده مصائب ديگر ورود عراقي‌ها به مشهد را مورد ارزيابي قرار دهد، در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفت: در حال حاضر به‌دليل پايين آمدن ارزش پول ايران مشكلات گراني تنها به مردم خودمان وارد مي‌شود چراكه هزينه‌ها براي عراقي‌ها كه به دلار پرداخت مي‌كنند؛ كمترهم شده ولي از طرف ديگر حضور و تقاضاي آنها سبب شده تا مسوولان امر به‌دليل فروش اجناس‌شان، هيچ احساس خطري نداشته باشند و قيمت‌هاي خود را پايين نياورند. مردم خودمان نمي‌توانند براي زيارت بليت ۴۰۰ هزار توماني را خريد كنند ولي براي يك عراقي حتي ۵۰۰ و ۶۰۰ هزار تومان هم ۵۰ دلار تمام مي‌شود و تفاوتي با گذشته برايش ايجاد نشده است. همچنين اين موضوع در بحث قيمت هتل هم كه از ۱۵۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان رسيده، مشهود است چراكه اين نرخ براي عراقي‌ها به دلار محاسبه مي‌شود كه به‌نوعي نسبت به گذشته ارزان‌تر هم هست ولي براي مردم خودمان بحث گراني كاملا مشهود بوده و به‌نوعي مشكل و معضل درست شده است. ايلنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون