• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4201 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۵ مهر

فصل فرمول يك به ايستگاه ژاپن رسيد

شروع روز با وحشي‌ترين پيست

علي كربلايي

امروز از حدود ساعت 9 صبح پيست سوزوكا در ژاپن ميزبان سريع‌ترين ماشين‌هاي مسابقه‌اي جهان است. فصل فرمول يك به ايستگاه ژاپن رسيده و مسابقات در اوج حساسيت است. مسابقه ژاپن هميشه يكي از سخت‌ترين و چالش‌برانگيزترين مسابقات فصل است. پيست سوزوكا يك پيست اصطلاحا وحشي با پيچ‌هاي سخت است و بسياري از هواداران افراطي فرمول يك ملاك‌شان براي يك راننده فوق‌العاده اين است كه در اين پيست موفق باشد. با ما همراه باشيد تا اگر مي‌خواهيد اين مسابقه مهيج را تماشا كنيد، اطلاعات لازم و كافي را داشته باشيد.

تاريخچه پيست وحشتناك و روز باراني

سوزوكا يكي از پيست‌هاي قديمي و جذاب فرمول يك است كه به صورت سنتي ميزبان يكي از جايزه‌بزرگ‌هاي آخر فصل است. مالك اين پيست كمپاني هونداست. مهندسي اين پيست بسيار پيچيده است و همواره يكي از چالش‌هاي بزرگ رانندگان است. بخصوص كه اين مسابقه هميشه اواخر فصل برگزار مي‌شود و در ژاپن در اين موقع از سال باران مي‌بارد و اين پيست وحشتناك با آسفالت باراني تبديل به غيرقابل ‌پيش‍‌‌بيني‌ترين زمين ممكن مي‌شود. سوزوكا از سال 2010 هميشه ميزبان گرند پري ژاپن بوده؛ اما پيش‌تر مسابقات بين دو پيست فوجي و سوزوكا به صورت يك فصل در ميان برگزار مي‌شد. اما سال 2011 شركت تويوتا اعلام كرد به دليل مشكلات اقتصاد جهاني و بحران اقتصادي، توانايي ميزباني از اين مسابقات را ندارد و در بيانيه‌اي اعلام كرد ادامه برگزاري مسابقات اين شركت را به مرز «نابودي» مي‌كشاند. سوزوكا اولين‌بار در سال 1963 ميزبان فرمول يك شد. اين پيست در شهر يوكوهاما، چهارمين شهر بزرگ ژاپن برگزار مي‌شود كه تا حدود يك قرن پيش از برگزاري اولين دوره مسابقات فرمول يك، يك روستاي ماهيگيري ساده بود. از دلايل شهرت اين پيست دشمني آلن پروست و آيرتون سنا، دو نفر از برترين رانندگان فرمول يك تاريخ است. در صفحه ويكي‌پدياي اين مسابقه نوشته شده: «مسابقه ۱۹۸۸ قهرمان جهان را از بين سنا و پروست مشخص مي‌كرد. سنا بخت بيشتري براي قهرماني داشت؛ زيرا در آن زمان، يازده نتيجه برتر هر راننده در رقابت قهرماني محاسبه مي‌شد و سنا كه تا آن زمان يك مسابقه كمتر از پروست به پايان رسانده‌ بود، فرصت بيشتري براي كسب امتياز داشت. در آن فصل، مك‌لارن موتور قدرتمند هوندا را داشت و در ۱۴ مسابقه پيشين، تنها يك مسابقه را واگذار كرده‌ بود. سنا آغاز خوبي نداشت و تا رتبه چهاردهم نزول كرد؛ در حالي كه پروست رهبر مسابقه بود. سپس باران آغاز شد و سنا كه متخصص شرايط مرطوب بود، تاخت‌وتاز خود را آغاز كرد. او يك‌به‌يك از خودروها سبقت گرفت و پشت سر پروست رسيد. جعبه دنده پروست خراب شد و سنا از او نيز گذشت. سنا پيروز شد و پروست در رتبه دوم ايستاد. مجموع امتياز پروست بيشتر از سنا بود؛ ولي پيروزي‌هاي سنا بيشتر بود و طبق قانون امتيازدهي آن زمان، رتبه دوم پروست هيچ امتيازي به او اضافه نمي‌كرد. در نهايت، سنا قهرمان فصل ۱۹۸۸ شد. در 1989 در آغاز مسابقه، پروست شروع بهتري داشت و در پيچ اول، از سنا جلو افتاد. اگر سنا اول و پروست دوم مي‌شد، پروست به قهرماني دست مي‌يافت؛ ولي پروست تمايلي به شكست خوردن در برابر سنا نداشت. پروست از سنا فاصله گرفت؛ ولي چون يك دور زودتر از سنا لاستيك‌هايش را عوض كرده ‌بود، محافظه‌كارانه‌تر مي‌راند. سنا سريع‌ترين دورها را ثبت مي‌كرد و در نهايت به پروست رسيد. در دور ۴۷، سنا تلاش كرد در پيچي از پروست سبقت بگيرد؛ ولي پروست راه او را بست و دو خودرو به يكديگر برخورد كردند. دو خودرو به يكديگر قفل شده بودند. مارشال‌ها دو خودرو را از هم جدا كردند و خودروي سنا را عقب‌عقب به پيست بازگرداندند. سپس خودرو را به جلو هل دادند و سنا دوباره موتور خود را روشن كرد. سرعتي كه پروست و سنا پيش از برخورد داشتند، به اندازه‌اي زياد بود كه فاصله قابل اطميناني نسبت به ساير رقبا ايجاد كرده‌ بود. سنا جلوتر از آلساندرو نانيني به پيست بازگشت و رهبري مسابقه را حفظ كرد. سنا نخستين راننده‌اي بود كه از خط پايان گذشت؛ ولي جلسه‌اي پس از مسابقه برگزار شد و مسوولان فدراسيون بين‌المللي اتومبيل‌راني او را رد صلاحيت كردند. مك‌لارن فرجام‌خواهي كرد؛ ولي اين درخواست رد شد.»

در سه روز گذشته چه اتفاقاتي افتاده؟

پيش از هر مسابقه رانندگان سه روز فرصت دارند در دوره‌هاي آزمايشي پيست را امتحان كنند. نهايتا در روز سوم بايد در مسابقه تعيين خط شركت كنند تا معلوم شود هر راننده، مسابقه را از كدام جايگاه آغاز مي‌كند. لوئيس هميلتون كه در روزهاي گذشته هم در اين پيست بهترين زمان‌ها را ثبت مي‌كرد، روز گذشته در دور تعيين خط بهترين زمان را ثبت كرد. بعد از هميلتون اين والتري بوتاس از مرسدس و مكس ورشتپن از ردبول بودند كه موفق به كسب جايگاه دوم و سوم شدند. نزديك‌ترين رقيب هميلتون براي قهرماني يعني سباستين فتل بايد مسابقه را از پوزيشن نهم شروع كند و كار خيلي سختي براي جلوگيري از قهرماني راننده انگليسي در اين مسابقه دارد.

حاشيه‌هاي اين مسابقه چيست؟

در جايزه بزرگ قبلي كه در روسيه و پيست سوچي برگزار شد، اتفاقات عجيب زيادي رخ داد. والتري بوتاس هم تيمي لوئيس هميلتون در تيم مرسدس در بسياري از دقايق اين مسابقه در رتبه اول قرار داشت و به نظر مي‌رسيد رتبه اول را از آن خود خواهد كرد. اما در نهايت و پس از رقم خوردن اتفاقاتي عجيب، لوئيس هميلتون ديگر راننده تيم مرسدس به اين عنوان دست يافت. به نظر مي‌رسد اين اتفاق با دستور مديران تيم مرسدس انجام شده است، زيرا با قهرماني راننده انگليسي، او حالا براي هشتمين بار عنوان قهرماني را جشن مي‌گيرد و فاصله بيشتري با سباستين فتل، راننده آلماني فراري پيدا مي‌كند تا از اين طريق شانس بيشتري براي كسب عنوان قهرماني در كل رقابت‌ها داشته باشد. بوتاس در روسيه عالي كار كرد و در دور تعيين خط هم جايگاه اول را كسب كرد. او در مسابقه اصلي در دوره‌هاي پاياني ليدر مسابقه بود، اما دستور مديران تيم باعث شد كه اجازه بدهد، هميلتون از او عبور كند. بوتاس خيلي از اين اتفاق ناراحت شد و در پايان مسابقه به صورت آشكارا به هم‌تيمي‌هايش اعتراض مي‌كرد. بوتاس در مصاحبه‌اي اعلام كرد كه اگر من در چنان جايگاهي بودم هرگز از تيم توقع نداشتم كه براي من كاري انجام بدهد. من ترجيح مي‌دهم كه يك قهرماني «تميز» به دست بياورم و براي كاري كه انجام مي‌دهم، پاداش بگيرم. البته احتمالا با توجه به سياست مديران مرسدس، هنگامي كه قهرماني هميلتون قطعي شد آنگاه او در ادوار تشريفاتي اجازه خواهد داد تا والتري بوتاس پيش افتد تا بدين‌ترتيب او نيز از بخت بيشتري براي بهبود رتبه خود برخوردار باشد. سال گذشته براي هميلتون و روزبرگ هم حاشيه‌هايي پيش آمد و تصميمات «تيمي» مرسدس باعث ناراحتي هميلتون شده بود و حتي در يكي از مسابقات فصل هميلتون اجازه نمي‌داد تا روزبرگ طبق دستور از او عبور كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون