• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4201 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۵ مهر

چهار چهره فرمول يك

برني الكستون مهم‌ترين شخصيت فرمول 1 دنيا به حساب مي‌آيد. او در واقع كسي است كه مسابقات فرمول 1 دنيا را سامان داده و به پيشرفت رسانده است. پيرمرد 88 ساله در مصاحبه‌اي كه چند سال پيش با روزنامه ماركا داشته در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه بهترين راننده تاريخ فرمول 1 كيست به 4 راننده اشاره مي‌كند؛ الكستون مي‌گويد انتخاب بين «فانجيو»، «سنا» و «شوماخر» واقعا سخت است. اما من بين اينها آلن پروست را انتخاب مي‌كنم، چرا كه او تنها بود. او حتي بين هم‌تيمي‌هايش هم رقيب داشت. اما شوماخر و سنا هميشه از جانب هم‌تيمي‌هاي‌شان حمايت مي‌شدند. ما هم بر اساس نظر الكستون مي‌خواهيم نگاهي كوتاه داشته باشيم به چهار راننده‌اي كه در تاريخ نام‌شان بيشتر از بقيه درخشيده.

خوان مانوئل فانجيو

برنده 5 عنوان قهرماني در دهه 50 ميلادي. كسي كه تا سال‌ها ركورد‌دار قهرماني در فرمول1 جهان بود و تنها شوماخر افسانه‌اي توانست ركورد او را جابه‌جا كند. راننده آرژانتيني اولين سوپراستار دنياي فرمول1 به حساب مي‌آيد. فانجيو ركورددار بسياري از مواد فرمول1 به حساب مي‌آيد. منجمله بيشترين درصد پيروزي و بيشترين درصد شروع از جايگاه نخست. يكي از جالب‌ترين اتفاقات زندگي فانجيو مربوط به زماني مي‌شود كه او در سال 57 براي شركت در گرندپري كوبا راهي اين كشور شد اما فيدل كاسترو و ساير انقلابيون كوبا او را مي‌ربايند تا بتوانند جنبش انقلابي‌شان را جهاني كنند . كوبا آن زمان تحت ديكتاتوري باتيستا قرار داشت. فانجيو بعد از مسابقات آزاد شد. او انقلابيون را دوست ناميد و از جنبش آنان حمايت كرد .

 

آيرتون سنا

راننده‌اي كه مردم برزيل او را عميقا مي‌ستودند. سنا توانست در مجموع 10 سال فعاليت خود در فرمول 1، 3 عنوان قهرماني را به دست آورد. در سال‌هاي 1989، 90 و 91. او تمام قهرماني‌هايش را در رقابت با پروست به دست آورد؛ پروستي كه ابتدا هم تيمي او در مك‌لارن بود و عده‌اي مي‌گويند به خاطر سنا مجبور به ترك تيم شد. در سال 2009، 217 نفر از رانندگان فرمول1 جهان در يك نظرسنجي سنا را بهترين راننده تاريخ دانستند. سنا در سن 34 سالگي در اثر تصادف در پيست شهر ايمولا ايتاليا درگذشت. مردم برزيل يكي از باشكوه‌ترين تشييع جنازه‌هاي تاريخ را براي او برگزار كردند. تمام مردم شهر سائوپائولو در خيابان حاضر بودند و عبور ماشين سياهي كه تابوت سنا را حمل مي‌كرد را با چشمان گريان نگاه مي‌كردند.

آلن پروست

قهرمان 4 دوره فرمول 1 قهرماني جهان. راننده فرانسوي كه در سن 24 سالگي و در سال 1980 به عضويت تيم مك‌لارن در آمد، يك سال بعد به تيم رنو پيوست و دو سال در اين تيم رانندگي كرد. سپس به تيم مك‌لارن برگشت و در دومين سال حضور مجددش در اين تيم اولين قهرماني خود را كسب كرد. پروست اين عنوان را سال بعد نيز تكرار كرد. قهرماني ديگر او در سال 1989 به دست آمد. سپس راهي تيم فراري شد و در نهايت در سال 1992 راهي تيم ويليامز شد و توانست در سال 1993 چهارمين عنوان قهرماني خود را جشن بگيرد. پروست در مجموع با 2 تيم موفق شد جام قهرماني را بالاي سر ببرد. او يكي از جذاب‌ترين رقابت‌هاي تاريخ را با آيلتون سنا، راننده برزيلي داشت؛ رقابتي كه در نهايت با يك تراژدي به اتمام رسيد.

مايكل شوماخر

موفق‌ترين راننده فرمول1 از لحاظ آماري است. راننده آلماني 91 بار به عنوان نفر اول از خط پاياني مسابقات فرمول 1 عبور كرد. شوماخر همچنين موفق شد 7 بار مقام قهرماني را جشن بگيرد و ركورد فانجيو را بشكند. آن هم طي تنها 10 سال. تيم فراري قطعا بهترين سال‌هاي ورزشي‌اش را با شوماخر گذرانده و بعد از خداحافظي شوماخر هيچگاه نتوانسته موفقيت‌هاي سابق را تكرار كند. شوماخر يك سال پس از بازنشستگي‌اش در سال 2013 بر اثر سقوط هنگام اسكي بر فراز كوه‌هاي آلپ به كما رفت و پس از 4 سال به طور معجزه‌آسايي حيات دوباره يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون