• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4213 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۹ مهر

صداي مخالف

بازهم كيهان، باز هم FATF

روزنامه كيهان با وجود آنكه شرايط ايران در مجمع FATF ثابت باقي ماند و از حالت تعليق خارج نشد، باز هم بر همان پاشنه مخالفت مي‌چرخيد و خطاب به كساني كه از پيروزي ايران در اين موضوع حرف مي‌زدند، نوشت: «ضرب‌الاجل FATF كه جشن ندارد. شوراي نگهبان فريب نخورد.»

اما جالب‌تر از آن اين بود كه كيهان در بازتاب سخنان آيت‌الله خاتمي امام جمعه تهران، آن بخش كه اتفاقا انتقاد به خود كيهان بود را ناديده گرفته و به نقل از خطيب جمعه نوشت: «نبايد با طناب FATF خودمان را‌ دار بزنيم.» كيهان در حالي كه در تمام اين مدت دولت و نمايندگان راي‌دهنده را خائن خطاب كرده بود، تلاش كرد از اين عبارت امام جمعه تهران كه گفته بود: «اينكه برخي بگويند موافقان خائن هستند، اين درست نيست» با سكوتي عجيب عبور كند.

تحليل كيهان از مهلت داده شده به ايران اين بود: «اكنون لوايح مرتبط با FATF در بزنگاه مهمي قرار دارد. مهلت 4 ماهه FATF به ايران و جشن و جنجال بزك‌كنندگان FATF نشان داد كه اين روند صرفا اقدامي براي فريب شوراي نگهبان در مواجهه با لوايح خسارت‌بار مرتبط با FATF است.» اين همان مسيري بود كه كيهان در مورد برجام و ترامپ هم دنبال مي‌كرد. به اين معنا كه چون كيهان در زمان توافق هسته‌اي معتقد بود برجام خيانت‌آميز است و به نفع امريكا نوشته شده، در مقابل تهديدات ترامپ مدعي بود كه او طبل توخالي است و برجام آنچنان به نفع امريكاست كه هرگز از آن خارج نخواهد شد. اما واقعيت نشان‌دهنده تحليل غلط كيهان بود. نويسندگان گزارش اصلي كيهان اين‌بار نيز با چشم بستن بر فشار شديد امريكا، اسراييل، عربستان و حتي آرژانتين كه خواهان بازگشت اقدامات تقابلي (يا همان جريان افتادن ليست سياه) عليه ايران بودند، مي‌نويسد: «با وجود اجراي 90 درصدي دستورات FATF توسط ايران، كشورمان همچنان در ليست سياه است. اين يعني تكرار «اقدامات نقد و وعده‌هاي نسيه برجام» در ابعادي خطرناك‌تر. ضرب‌الاجل 4 ماهه FATF به ايران در واقع ترفندي براي سوق دادن كشور به سمت خودتحريمي بيشتر است و جشن مدعيان اصلاحات براي افزايش خودتحريمي‌ جاي تعجب دارد!»

 

وطن امروز: راه مذاكره با امريكا بسته نيست

مهدي محمدي در سرمقاله روزنامه وطن امروز به موضوع مذاكره با ترامپ پرداخته و در مهم‌ترين اظهارنظر از بسته نبودن باب مذاكره با امريكا حرف مي‌زند. او مي‌نويسد: «شايد بزرگ‌ترين ناكامي تيم ترامپ اين است كه با كودني تمام به جاي اينكه گزينه مذاكره را تقويت كنند، آن را بالكل از روي ميز برداشتند. در واقع آنچه گزينه مذاكره را از روي ميز برداشته، اثبات بي‌فايدگي آن است و بالاتر از آن، روشن شدن اين نكته كه نشستن پاي ميز مذاكره با كسي مانند ترامپ حتي به تشديد بي‌سابقه فشارها هم خواهد انجاميد، چرا كه اين ذهنيت را نزد دشمن ايجاد مي‌كند كه فشارها موثر بوده و ايران با وجود اينكه از مذاكرات و توافق پيشين هيچ به دست نياورده، باز هم پاي ميز آمده است.» او در مورد احتمال مذاكره نيز مي‌نويسد: «حتي اگر بنا باشد روزي مذاكره‌اي شود، اين مذاكره زماني انجام خواهد شد كه دشمن هيچ‌گونه توهم ضعف و نياز از سوي ايران نداشته باشد و در ازاي چيزي كه مي‌خواهد، چيزي درخور روي ميز بگذارد.» پيشتر وقتي ظريف گفته بود: «مذاكره با ترامپ غيرمحتمل نيست» مورد خشم رسانه‌هاي اصولگرا قرار گرفته بود.

 

خروجي «نجومي‌بگيران» وزارت خارجه چيست؟

وب‌سايت مشرق در گزارشي به انتقاد از وزارت خارجه و سفراي ايران پرداخته و آنها را متهم مي‌كند كه در خارج از ايران خانه مي‌خرند و همچنين خرج‌هاي نجومي براي تحصيل فرزندان‌شان در دانشگاه‌هاي خارج مي‌كنند. اين سايت مي‌نويسد: «بايد پرسيد كه آيا انصاف است كه پولي كه در شرايط تحريم، با «گوني» و «چمدان» (و با خون دل وارد مملكت مي‌شود)، دوباره به همين سادگي به خارج فرستاده شود تا صرف حقوق‌هاي چند هزار دلاري نمايندگان ديپلماتيك ما شود كه هيچ «آورده‌اي» براي منافع كشور ندارند؟ جالب اينجاست كه بر مبناي برخي گزارش‌ها، به ‌شدت از سوي محافلي در دستگاه ديپلماسي ما، روي بانك مركزي فشار وارد مي‌شود كه در شرايط سخت كنوني (با همه مضايق يك جنگ اقتصادي)، كما‌في‌السابق ارز مجموعه‌هاي ديپلماتيك ما در خارج از كشور تامين شود تا خداي ناكرده آب در دل ديپلمات‌هاي عزيز تكان نخورد. به هر حال هزينه تحصيل فرزندان در دانشگاه‌هاي «معتبر» و بزرگ خارجي، شوخي‌بردار نيست و «جنگ اقتصادي» سرش نمي‌شود! و البته خرج «اقساط» دلاري خانه و زمين‌هاي خريداري شده در خارجه هم تسمه از گرده مي‌كشد و اجازه تمركز بر نبرد در «جبهه ديپلماسي» را نمي‌دهد.‌» گفتني است اخيرا آمدنيوز و برخي رسانه‌هاي خارج همين موارد را به فرزندان سفراي ايران نسبت داده بودند. اين رسانه‌ها اتفاقا با استفاده از سبك زندگي فرزند يكي از سفراي سابق ايران در ونزوئلا كه در دوره قبل نيز نقش ويژه‌اي در سياست‌هاي منطقه‌اي داشت، معتقد بودند تمام فرزندان سفرا به سبك ساشا سبحاني زندگي و خوشگذراني مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون