• ۱۴۰۳ جمعه ۱۱ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4215 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱ آبان

بهروز بنيادي؛ عضو شوراي مركزي فراكسيون اميد:

مجلس به دنبال نوگرايي است

عليرضا كيانپور

 

 

محمد اسلامي، محمد شريعتمداري، فرهاد دژپسند و رضا رحماني. ۴ وزيري كه اسامي‌شان به عنوان گزينه‌هاي پيشنهادي دولت جهت تصدي ۴ وزارتخانه مهم اقتصادي كشور يعني راه و شهرسازي، تعاون، كار و رفاه اجتماعي، امور اقتصادي و دارايي و همچنين صنعت، معدن و تجارت صبح روز يكشنبه از سوي حسن روحاني رييس‌جمهوري تقديم مجلس شوراي اسلامي شد و در همان دقايق اوليه نشست علني مجلس نيز از سوي يك عضو هيات رييسه به اطلاع نمايندگان و افكار عمومي رسيد. باوجود آنكه در روزهاي گذشته زمزمه‌هايي در مورد احتمال معرفي اين ۴ نفر در ۴ وزارتخانه اقتصادي مطرح بود اما در همان دقايق ابتدايي پس از رسمي شدن اين فهرست، انتقاداتي نيز از سوي مجلسي‌ها و البته برخي فعالان سياسي و كارشناسان و ناظران خارج از پارلمان عنوان شد. انتقاداتي كه دامنه آن از بحث درباره معرفي هر يك از اين گزينه‌ها آغاز و تا مباحث جدي‌تر و فني‌تر اقتصادي وسعت يافت. آن هم در حالي كه يك روز پيش از معرفي اين ۴ وزير عباس آخوندي وزير مستعفي راه و شهرسازي با انتشار متن استعفاي دهم شهريورماه خود، به بيان برخي انتقادات اساسي نسبت به نحوه عملكرد و سياستگذاري در بدنه اقتصادي دولت پرداخت‌. اينها و برخي حواشي ديگر درباره معرفي وزراي پيشنهادي جديد ما را بر آن داشت تا سراغ يكي از نمايندگان مجلس رفته و نظر او را به عنوان يك حامي اصلاح‌طلب دولت جويا شويم. بهروز بنيادي نماينده كاشمر و عضو كميسيون بهداشت و درمان است كه علاوه بر عضويت در شوراي مركزي فراكسيون اميد مجلس، در هيات رييسه فراكسيون ديپلماسي و منافع ملي نيز به عنوان سخنگو فعال است، معتقد است كه باتوجه به تشكيل نهادهاي حاكميتي اقتصادي همچون شورايعالي اقتصاد و مواردي از اين دست، اصولا قرار نيست وزراي دولت در تيم اقتصادي سياستگذار و تصميم‌گير‌ باشند، بلكه عمدتا به عنوان عضوي از تيم اقتصادي دولت موظف به اجراي مصوبات آن نهاد بالادستي هستند.

رييس‌جمهور روز يكشنبه همين هفته اسامي ۴ وزير پيشنهادي براي تصدي وزارتخانه‌هاي اقتصاد، كار، راه و صمت را تقديم مجلس كرد كه با حواشي متفاوتي روبه‌رو شد؛ به نظر شما رييس‌جمهور در معرفي اين گزينه‌ها، به لحاظ سياسي چه رويكرد‌هايي را مدنظر قرار داده است؟!

به هرحال چيدمان هيات دولت بايد طوري باشد كه يك هماهنگي ميان اعضاي كابينه وجود داشته باشد. قطعا رييس‌جمهور هم در همين راستا اين انتخاب‌ها را انجام داده است.

صحبت از نوعي دودستگي آرا و نظرات در بدنه كابينه بارها مطرح شده كه شايد صريح‌ترين يا لااقل آخرين مورد، مسائلي بود كه در متن استعفاي آخوندي مطرح شد؛ اين هماهنگي چطور به وجود خواهد آمد؟! آيا با اين تركيب ممكن خواهد بود؟!

ببينيد، قطعا افراد مختلفي در مشورت دادن به رييس‌جمهور نقش دارند؛ نوبخت، واعظي و البته آقاي دكتر جهانگيري جزو مشاوران رده اول ايشان هستند و به نظر مي‌رسد رييس‌جمهور با جمع‌بندي نظرات آنها دست به اين انتخاب‌ها زده است. در مجموع مي‌خواهم بگويم كه باتوجه به تشكيل شوراي هماهنگي اقتصادي، كميته مبارزه با تحريم‌ها، ستاد اقتصاد مقاومتي شايد امروز وزرا ديگر عملا خودشان سياستگذار نباشند؛ بلكه بيشتر مجري بعضي مصوبات آن شوراها خواهند بود كه البته اين خود يك آسيب براي ماست، چرا كه شايد افراد نتوانند خيلي از نظرات و تفكرات خودشان را به مرحله اجرا بگذارند و بايد هميشه مطيع يك‌سري سياست‌هايي باشند كه از جاي ديگري به آنها ديكته مي‌شود.

ما ابتداي هفته ۲ وزير مستعفي داشتيم كه البته استعفاي آقاي آخوندي مربوط به دهم شهريورماه بود. با توجه به نكاتي كه آخوندي در نامه‌ استعفايش مطرح كرد، به نظر شما آيا واقعا در دولت به او آن قدر بي‌توجهي مي‌شد؟!

به هرحال ما در داخل هيات دولت نيستيم اما اينكه آقاي آخوندي اين موضوع را با اين شفافيت در نامه استعفاي‌شان مطرح كردند، نشان‌دهنده اين است كه اين جور مسائل بوده است. مخصوصا پايبندي به قانوني كه ايشان به آن اشاره مي‌كند، كلام سنگيني است؛ چرا كه رييس‌جمهور بنا بر قانون اساسي بر اساس سوگندي كه ياد كرده بايد مجري قانون باشد و اگر قرار باشد ما در هيات دولت شاهد عدم پايبندي به قانون باشيم كه كجا مي‌خواهيم به قانون پايبند باشيم؟! اين مساله ديدگاه بدي را به جامعه منتقل مي‌كند. من معتقدم كه در اين شرايط خيلي از وزراي ما شايد سياستگذار حوزه خود نباشند و بايد صبر كنند و ببينند در جاهاي ديگر، تصميمات ديگري گرفته مي‌شود يا نه.

انتخاب برخي گزينه‌ها نيز فارغ از بحث انتقادات معمول، براي برخي ناظران دور از انتظار بود. از اين افراد براي وزارت خيلي دور از انتظار بوده است. نظرتان درباره اين گزينه‌ها چيست؟!

بين كساني كه مطرح شده‌اند، آقاي رحماني چون از بدنه وزارت صنعت هستند و وزارتخانه را مي‌شناسد سال‌ها در همين زمينه‌ها فعال بودند و در مجلس هم بوده‌اند، شايد شاخص‌هاي برخورداري‌شان بيشتر از بقيه باشد و مجلس رويكرد بهتر و مثبت‌تري نسبت به او داشته باشد.

گزينه‌ جايگزين آقاي آخوندي، آقاي اسلامي چطور؟!

رزومه آقاي اسلامي و البته ديگر گزينه‌ها هنوز به نماينده‌هاي مجلس داده نشده است ولي در حدي كه در رسانه‌ها آمده به عنوان يك فرد آكادميك شناخته مي‌شود و قرار است برنامه‌هاي‌شان را ارايه دهند و رزومه‌شان توسط نمايندگان مطالعه خواهد شد و مجلس تصميم‌گيري خواهد كرد. مجلس هم دنبال نوگرايي است؛ استفاده از افرادي كه جوان و فعال باشند و انرژي بگذارند. همه‌ چيز تجربه نيست، شايد وقت گذاشتن مهم‌ترين چيزي است كه ما امروز نياز داريم. از تمام اعضاي هيات دولت انتظار مي‌رود كه در اين شرايط خاص با مردم بيشتر صحبت كنند. آقاي روحاني مي‌توانستند خيلي زودتر وزرا را معرفي كنند و نخبگان كشور اين افراد را بررسي كنند. اين فاصله يك هفته‌اي به نظرم خيلي زمان كوتاهي است و بايد خيلي زودتر از اينها بعضي كارها صورت مي‌گرفت.

و در نهايت اينكه احيانا با اعضاي فراكسيون اميد صحبتي در اين زمينه داشتيد؟ البته جلسات فراكسيوني كه هنوز برگزار نشده اما اگر صحبتي با اعضا داشتيد، نظرشان در اين باره چيست؟

گروه‌ها و كميته‌هايي در فراكسيون اميد هم مشخص شده كه شرايط را ارزيابي كنند و سه‌شنبه صبح گزارشش را اعلام كنند.


انتقادات آخوندي متاسفانه نشان‌دهنده بروز برخي ناهماهنگي‌ها و اقدامات فراقانوني در دولت بود

در ايران ممكن است هر مديري را فارغ از تخصصش در هر حوزه‌اي به‌ كار بگيريم

انتخاب اين ۴ وزير در راستاي ايجاد هماهنگي با بخشي از دولت بوده است

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون