• ۱۴۰۳ جمعه ۱۱ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4215 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱ آبان

از امروز قانون اجرا مي‌شود

خودروهاي بدون معاينه فني اين مطلب را بخوانند

گروه اجتماعي

مرحله دوم طرح كاهش آلودگي هوا با اجراي شبانه‌روزي معاينه فني خودروها در تهران به اجرا درمي‌آيد. اين در حالي است كه طرح «كاهش» (كنترل آلودگي هواي شهر) با هدف‌گيري معاينه فني خودروها، آلايندگي اتوبوس‌ها (اعم از اتوبوس‌هاي سرويس ارگاني و حمل مسافر)، ناوگان حمل بار (اعم از وانت‌ها، كاميونت‌ها و كاميون‌ها) جهت كاهش آلودگي هوا پيگيري مي‌شود. اگر پاييز يكسال قبل را به خاطر بياوريم و مرور كنيم خواهيم ديد كه به دليل استمرار شرايط پايدار جوي و سكون نسبي و افزايش غلظت آلاينده ۲.۵ PM، 11 جلسه اضطرار آلودگي هوا تشكيل شد. به دنبال آن 10 روز تعطيلي براي مدارس ابتدايي، پيش‌دبستاني و مهدكودك‌ها ثبت شد كه در يك روز آن كليه مراكز آموزش‌وپرورش دولتي و غيردولتي نيز تعطيل بودند. براساس گزارشي كه معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران منتشر كرده است، ‌سياست‌هاي كاهش آلودگي هوا با تاكيد بر كاهش ذرات معلق تنظيم شده است. زيرا ذرات معلق مهم‌ترين آلاينده شهر تهران هستند. به‌‌ويژه ذرات كوچك‌تر از ۲.۵ ميكرون (۲.۵ PM) كه عموما ناشي از وسايل نقليه موتوري، ناوگان خودروهاي ديزلي، خودروهاي سواري فرسوده دودزا و موتوسيكلت‌ها هستند.

مرحله دوم طرح كاهش در سراسر شهر تهران و در هفت روز هفته به‌ صورت 24 ساعته اجرايي خواهد شد. بر اساس اين طرح، خودروهاي فاقد معاينه فني از ابتداي آبان ماه در شهر تهران و در طول 24 ساعت شبانه‌روز، از طريق دوربين‌هاي ثبت تخلف مورد اعمال قانون قرار خواهند گرفت. بر اساس قانون جديد كليه خودروهايي كه در سطح شهر تهران تردد دارند بايد داراي گواهي معاينه فني باشند.

بر اساس بررسي‌هاي انجام‌شده، حدود 30 درصد از كل ذرات معلق موجود در هواي شهر تهران، متعلق به اتوبوس‌هاي حامل مسافر است. از اول مهرماه تردد كليه اتوبوس‌هاي دودزا و فاقد معاينه فني معتبر در تهران ممنوع شده است. كليه اتوبوس‌هاي عمومي و خصوصي وابسته به اين شركت به‌صورت ضربتي مورد بازديد و معاينه فني قرار مي‌گيرند. معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران در ابلاغيه‌اي شركت واحد اتوبوس‌راني را موظف كرده تا در صورت مشاهده هر نوع اتوبوس دودزا، شركت خصوصي مربوطه شديدا جريمه و در صورت تكرار، مجوز آن لغو شود. همچنين ابلاغ شده است كه حداقل 10 درصد از ناوگان شركت‌هاي خصوصي و 50 درصد از اتوبوس‌هاي بي‌آرتي، قبل از مهرماه به فيلتر دوده مجهز شوند. بر اساس محاسبات انجام شده، حدود 23‌درصد از كل ذرات معلق موجود در هواي شهر تهران متعلق به «ناوگان بار» است. بر اساس مواد قانوني و دستورالعمل‌هاي اجرايي، تردد كليه ناوگان باري در سطح شهر تهران صرفا با اخذ باربرگ معتبر از سامانه شهرداري تهران مجاز است و صدور بار‌برگ در سامانه شهرداري تهران، منحصرا منوط به داشتن معاينه فني معتبر است.

حدود 10 درصد از كل ذرات معلق موجود در هواي شهر تهران به موتوسيكلت‌ها اختصاص دارد. با توجه به بازه زماني چندساله براي جايگزيني موتوسيكلت‌هاي معمولي با برقي از ديگر سياست‌هاي در دست پيگيري در اين حوزه تبديل موتوسيكلت‌هاي كاربراتوري به انژكتوري است و هزينه آن كمتر از يك‌ميليون تومان برآورد شده كه شهرداري اين هزينه را بر عهده گرفته است. پيش‌بيني مي‌شود اعمال اين سياست حجم آلاينده‌هاي توليد شده توسط موتوسيكلت‌ها را به يك‌سوم كاهش دهد. طرح ديگري در زمينه موتوسيكلت‌ها تحت عنوان كليد به كليد در حال پيگيري است. انجمن موتوسيكلت‌سازان از طرف معاونت حمل‌ونقل متولي اجراي اين طرح است. در اين طرح، مالكين موتور پس از تحويل موتور خود به انجمن مذكور با دريافت وام بلندمدت، موتوسيكلت جديد و با آلايندگي كم تحويل مي‌گيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون