مطهري: قانون منع بهكارگيري بازنشستگان شامل شهرداران نميشود
علي مطهري نايبرييس مجلس شوراي اسلامي گفت كه با توجه به انتخابي بودن شهرداران، قانون منع بهكارگيري بازنشستگان شامل آنها نميشود. اين در حالي است كه اخبار ديگري مبني بر آنكه قانون ياد شده شامل شهرداران ميشود و از جمله شهردار تهران نيز بايد بر همين اساس تغيير كند بار ديگر فضاي رسانهاي را پر كرده است. علي مطهري در اين باره اظهار كرد: به نظر من قانون منع به كارگيري بازنشستگان شامل شهرداران نميشود چون شهرداران توسط شوراهاي اسلامي شهرها انتخاب ميشوند و با توجه به اينكه شوراها منتخب مردم هستند در واقع شهرداران با يك واسطه منتخب مردم هستند و مقامات انتصابي نيستند. وي همچنين افزود: ممكن است، بگويند اين قانون شامل نهادهاي عمومي غيردولتي ميشود و شهرداريها هم نهاد عمومي غيردولتي محسوب ميشوند. پاسخ اين است كه اين قانون شامل شهرداريها ميشود اما شامل افراد انتصابي آنها مانند معاونان و مديران كل ميشود ولي شامل خود شهرداران كه در واقع منتخب مردم هستند و انتصابي نيستند، نميشود. مطهري همچنين ادامه داد: علاوه بر اين، طبق تبصره ۴ ماده ۷۱ قانون مديريت خدمات كشوري دولت مجاز است با پيشنهاد سازمان امور اداري و استخدامي برخي از امتيازات قانوني مقامات موضوع اين قانون را به مشاغل خاص ويژه مديريت حرفهاي مانند شهرداري تهران يا بهطور كلي كلانشهرها تسري بدهد و در اين صورت قانون منع به كارگيري بازنشستگان شامل شهردار تهران يا شهرداران كلانشهرها نميشود. اما طبق استدلال اول اين قانون اساسا شامل شهرداران نميشود.
مهريه نامقدور باطل است
عبدالرسول دياني؛ عضو هيات علمي دانشگاه پيام نور مهريههايي را كه از ابتدا مشخص است، زوج قادر به پرداخت آن نخواهد بود باطل دانست و گفت: «در چنين شرايطي زوجه فقط استحقاق دريافت مهرالمثل را دارد. مهر حق زن است، اما اگر از ابتدا به مقداري تعيين شود كه مرد در هيچ زماني قادر به پرداخت آن نباشد، اين مهر باطل است. مهريههاي غير قابل پرداخت از قبيل مهريههايي كه به تعداد سال تولد خانمها تعيين ميشود شرط نامقدور محسوب ميشود و شرط نامقدور باطل است و از اساس اشكال دارد. عقد نكاح نميتواند بدون مهر باشد، اما در صورتي كه ميزان مهريه شرط نامقدور باشد، مهرالمثل جايگزين مهرالمسمي ميشود. در چنين شرايطي تا 110 سكه در ذمه مرد مستقر و قابل مطالبه است و بيش از آن هم كه گفته ميشود دين مرد است به عقيده من دين محسوب نميشود.» تسنيم