دخانيات، لوازمخانگي و خوراكيها در صدر تورميها
شاخصهاي كلي تورم اعلام شده توسط مركز آمار معمولا از سوي شهروندان، با مقاومتي ناخواسته روبهرو ميشود، چراكه احساس ميكنند با واقعيتهاي روزمره زندگيشان همخواني ندارند. در اين گزارش به جزييات آمارهاي اعلام شده توسط مركز آمار پرداخته شده كه احتمالا به درك و پذيرش آنها بيشتر كمك خواهد كرد. «تورم» كليدواژه مباحث اقتصادي اين روزهاست؛ شاخصي كه عموم شهروندان با عنوان گراني از آن ياد ميكنند. علاوه بر تعيين كيفيت زندگي و معاش آنها در تعيين بسياري ديگر از عوامل اقتصادي همچون توليد و صادرات و در نهايت رشد اقتصادي هم اثرگذار است. اعلام نرخ ۱۳.۴ درصدي توسط مركز آمار براي مهرماه امسال مطمئنا براي همه قابل قبول نيست، چراكه معمولا آن گراني كه ملموس است بسيار بيشتر از اينها به نظر ميرسد. نكتهاي كه درباره نرخ ۱۳.۴ درصدي لازم است گفته شود، اين است كه اساسا اين نرخ معدل و برآيندي از رشد قيمتي همه كالاها و اقلام خوراكي و غيرخوراكي آن هم در شهر و روستاست. ضمن آنكه اساسا شاخصهاي تورم ۱۲ ماهه منتهي به ماه جاري نسبت به دوره مشابه سال قبل بيشتر مربوط به عملكرد دولت است و بيشتر مورد توجه اقتصاددانان است. در عوض آن چيزي كه براي شهروندان ملموستر است نرخهاي تورم نقطه به نقطه است كه در زير به هر دوي آنها پرداخته ميشود. مسالهاي كه احتمالا براي اكثر مخاطبان اين خبر اهميت دارد بررسي نرخ تورم در شهرها و به تفكيك حوزههاي مصرفي و اقلام مختلف است. براساس اطلاعات مركز آمار، شاخص قيمت كل براي خانوارهاي شهري كشور در مهر ماه ١٣٩٧ به عدد ١٤٣,٦ رسيده كه نسبت به ماه قبل ٦.٨ درصد افزايش را نشان ميدهد. درصد تغيير شاخص كل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٣٢,٤ درصد است كه نسبت به ماه قبل (٢٥,٧ درصد) ٦.٧ واحد درصد افزايش داشته است. بر اين اساس بيشترين تورم به ترتيب در حوزههاي مصرفي مربوط به دخانيات با ۴۵.۵ درصد، تفريح و فرهنگ با ۱۸.۵ درصد، كالاها و خدمات متفرقه با ۱۷.۴ درصد و خوراكيها و آشاميدنيها با ۱۷.۱ درصد اتفاق افتاده است. از سوي ديگر كمترين تورم هم در حوزههاي مربوط به حوزههاي ارتباطات با تورم ۹.۳ درصد، هتل و رستوران ۱۰.۴ درصد، بهداشت و درمان ۱۰.۵ درصد است. قسمت ملموستر آمارها اما بخش مربوط به تورم نقطه به نقطه است، آماري كه نرخهاي قيمتي ماه جاري را با ماه گذشته به مقايسه ميگذارد. بر اين اساس شاخص كل تورم مهرماه امسال نسبت به سال گذشته ۳۲.۴ درصد است كه حوزههاي مصرفي دخانيات با ۱۵۸.۶ درصد، تفريح و فرهنگ ۵۹.۱ درصد، مبلمان و لوازم خانگي ۵۱.۵ درصد و خوراكيها و آشاميدنيها با ۴۵ درصد بيشترين تورم را داشتهاند. بيشترين اقلامي هم كه نسبت به مهرماه سال گذشته بيشترين تورم را تجربه كردهاند به ترتيب محصولات خوراكي طبقهبندي نشده ۸۹ درصد، ميوه و خشكبار ۷۵.۶ درصد، ماهيها و صدفداران ۵۱.۷ درصد و چاي، قهوه، نوشابه و آبميوهها با ۴۹.۵ درصد بودهاند. كمنوسانترين اقلام هم آب، برق و سوخت با ۷.۷ درصد تورم بودهاند. بر اين اساس و با تمركز بر جدول شاخص قيمت كالاها و خدمات مصرفي خانوارهاي شهري برحسب بخشهاي اصلي و بعضي گروهها و طبقات كالايي براي مهرماه ۱۳۹۷، احتمالا جزييات تورم اعلام شده توسط مركز آمار محسوستر خواهد بود.