• ۱۴۰۳ يکشنبه ۷ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4218 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۵ آبان

مسير سبز بهارستان براي وزرا

رييس‌جمهوري يكشنبه ۲۹ مهر ۹۷ در نامه‌اي به مجلس شوراي اسلامي، محمد اسلامي، فرهاد دژپسند، رضا رحماني و محمد شريعتمداري را به ترتيب براي تصدي پست وزارت راه و شهرسازي، وزارت اقتصاد و دارايي، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي معرفي كرد. قرار است، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روز شنبه، پنجم آبان ماه به اين وزرا راي اعتماد بدهند. با وجود اينكه برخي گزينه‌هاي مطرح شده براي وزارتخانه‌ها، كساني هستند كه حتي نمايندگان هم شناخت چنداني از آنها ندارند اما مي‌توان با شنيدن اظهارنظرهاي نمايندگان مجلس، مسوولان و فعالان سياسي به خوبي فهميد كه اين چهار وزير پيشنهادي روحاني با راي مثبت مجلس را ترك خواهند كرد و بر صندلي وزارتخانه‌هايشان تكيه مي‌زنند. اين‌بار انگار قرار است بر اساس يك توافق نانوشته و ناگفته يا شايد هم يك هماهنگي از پيش انجام شده، نمايندگان حضوري نمادين در مجلس داشته باشند و نتيجه از پيش مشخص است. در اين گزارش نظرات برخي نمايندگان و فعالان سياسي درباره وزراي پيشنهادي و احتمال راي‌آوري آنها جمع‌آوري شده است.

 

حسينعلي اميري، معاون پارلماني رييس‌جمهوري درباره رويكرد مجلس نسبت به وزراي پيشنهادي رييس‌جمهوري براي وزارتخانه‌هاي راه و شهرسازي، اقتصاد و دارايي، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، كار و رفاه اجتماعي به ايسنا گفت: «نسبت به رويكرد مجلس شوراي اسلامي درباره راي اعتماد به وزراي پيشنهادي بسيارخوش‌بين هستم و با توجه به گفت‌وگوهايي كه در حال انجام است و همچنين حضوري كه افراد معرفي شده در كميسيون‌ها، فراكسيون‌ها و مجامع استاني مجلس داشته‌اند، بسيار اميدوارم كه وزراي پيشنهادي راي بالايي از نمايندگان اخذ كنند.»

رحيم زارع، نماينده مردم آباده در مجلس شوراي اسلامي به ايسنا گفت‌: « بر اساس جو مجلس احتمالا هر چهار وزير پيشنهادي امكان كسب راي اعتماد از مجلس را خواهند داشت.»

 

احمد مازني، رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه هر چه جلوتر مي‌رويم، نگاه نمايندگان براي راي مثبت به گزينه‌هاي پيشنهادي دولت نزديك‌تر مي‌شود، به ايرنا گفت: «طي دو روز گذشته جلسات متعددي در فراكسيون‌هاي اميد، ولايي و مستقلين و كميسيون‌هاي مختلف و تخصصي مجلس برگزار شد كه در مجموع ارزيابي خوبي مي‌توان از مجموع جلسات متعدد داشته باشيم و البته نظر من اين است كه مجلس به هر 4 گزينه پيشنهادي راي خواهد داد.»

 

طيبه سياوشي، عضو فراكسيون اميد درباره نظر اين فراكسيون درباره وزراي پيشنهادي از سوي دولت به ايلنا گفت: «فراكسيون اميد معيارهاي خود را براي انتخاب وزرا دارد كه بسيار خوب است و بر اساس آنها نتيجه‌گيري مي‌كند.»

سياوشي همچنين با اشاره به نگاه حمايتي فراكسيون اميد از دولت افزود:«ما به عنوان فراكسيوني كه حامي دولت است، قصد نداريم چوب لاي چرخ دولت بگذاريم و قرار است در راستاي تقويت دولت گام‌ برداريم، معتقدم آن «دو، دو» و آن «چهار، چهار» كه در مجلس گفته شد كاملا احساسي بود و به هيچ عنوان راي‌گيري معقول مجلس را نشان نمي‌داد.»

سيد محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد دولت دهم درباره وزراي پيشنهادي دولت براي وزارتخانه‌هاي كار، صنعت، راه و اقتصاد به ايلنا گفت: «در شرايط جنگ اقتصادي مي‌طلبد، وزرايي معرفي شوند كه توانمندي و كارآمدي لازم را براي انجام امور داشته باشند و با مديريت جهادي و انقلابي كارها را سامان بدهند و با هم انسجام و هماهنگي داشته باشند. اگر ما تصور كنيم اين ۴ نفري كه معرفي شده‌اند، ايده‌آل هستند خيلي قضاوت درستي نيست و حتما ضعف‌هايي دارند اما از يك منظر در مقايسه با كساني كه مطرح بودند يا در مقايسه با مابقي وزرايي كه الان هستند، مي‌توان گفت اين گزينه‌ها خيرالموجودين افرادي هستند كه در كنار آقاي روحاني حضور دارند.»

 

حسن رسولي، فعال سياسي اصلاح‌طلب به ايلنا گفت: «در مورد اين چهار نفر؛ آقاي شريعتمداري از وزراي شناخته شده است و طي سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب در مناصب بالا فعاليت داشته، ايشان در دولت آقاي خاتمي وزير بود و جابه‌جايي ايشان از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي جابه‌جايي بخشي است. آقاي دژپسند هم در مجموعه سازمان مديريت و برنامه‌ريزي از رده‌هاي مختلف كارشناسي كار را شروع كرده و به عنوان وزير اقتصاد معرفي شده است، هرچند فاقد پيشينه در اين سطح است اما به نظر مي‌رسد كه بيشتر هماهنگي با نوبخت در اين تصميم تعيين‌كننده بود. با اين حال بنده ايشان را يك فرد نزديك به اصلاح‌طلبان مي‌دانم. در مورد آقاي اسلامي، با توجه به اينكه شخصا طي دو دوره در زمان وزارت تركان و رحمتي در وزارت راه در حوزه ريلي و جاده‌اي مسووليت عضويت در هيات‌مديره را داشتم؛ در جست‌وجو از طريق همكاران سابقم هيچ‌گونه سابقه‌اي از حضور اسلامي در هيچ بخش چهارگانه حمل و نقلي پيدا نكردم. آقاي رحماني را شخصا نمي‌شناسم و نمي‌دانم چه نسبتي با حوزه كاري وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد و آيا سابقه كاري در اين حوزه دارند يا خير. به لحاظ سياسي هم شناخت كمتري وجود دارد.»

 

ناهيد تاج‌الدين، عضو فراكسيون اميد درباره بررسي سوابق وزراي پيشنهادي از سوي دولت براي وزارتخانه‌هاي كار، اقتصاد، صنعت و راه از سوي دولت در فراكسيون اميد به ايلنا گفت: «براي هر وزير پيشنهادي از سوي دولت در فراكسيون اميد يك كميته
در نظر گرفته شد و سوابق هر وزير هم در آن مورد بررسي قرار گرفت. همچنين قرار شد صبح روز شنبه با وزراي پيشنهادي در فراكسيون اميد جلساتي را قبل از شروع صحن براي راي اعتماد داشته باشيم، بعد از اين جلسه روساي كميته‌ها نتايج را در فراكسيون ارايه مي‌دهند و ما بر اساس اين نتايج راي‌گيري خواهيم كرد. نظر درصدي از نمايندگان اين است كه دولت بايد گزينه‌هاي بهتر و توانمندتري را باتوجه به شرايطي كه كشور دارد معرفي كند؛ به هرحال امروز ايران در موقعيت ايده‌آلي نيست فردي كه در اين روزها بر مسند امور قرار مي‌گيرد بايد توانايي مديريت شرايط سخت را داشته باشد. بر اساس همين موقعيت و شرايط موجود كشور، برخي نمايندگان معتقدند وزراي پيشنهادي اين آيتم‌ها را آن‌طور كه بايد ندارند و گزينه‌هاي مناسب‌تري هم در اين ميان وجود داشته است. در فراكسيون اميد همه پايبند به راي فراكسيوني هستند و بر اساس تصميمي كه گرفته مي‌شود، راي مي‌دهند.»

 

شكور اكبرنژاد، نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي به ايلنا گفت: «انتظار اين بود كه آقاي روحاني در گزينه‌هاي جديد از افراد جوان‌تر و متفاوت‌تري استفاده كند. اميدوارم چهره‌هايي كه براي اين چهار وزارتخانه مطرح شدند، چهره‌هاي ملي باشند و به منطقه خاص فكر نكنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون