• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3113 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱ آذر

تهران وارد هشتمين روز هواي ناسالم شد

دومين پاييز آلوده براي اهوازي‌ها

اعتماد| براي دومين سال متوالي، آلودگي هواي اهواز، شهروندان را به بيمارستان‌ها كشاند. در حالي كه خبرهاي تاييد نشده از آلودگي تنفسي بيش از 10 هزار شهروند اهوازي حكايت دارد، بنا بر هشدار معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي اهواز، باران‌هاي آلوده به گرد و غبار در شهر طي هفته‌هاي گذشته عامل اصلي انتقال بيماران تنفسي به بيمارستان‌هاي شهر بوده و هفته گذشته نيز وزير بهداشت تاكيد كرد كه سازمان‌هاي مسوول و از جمله محيط زيست بايد اين موضوع را به صورت كارشناسي شده بررسي كنند تا علت علمي آن مشخص شود. اما يوسف رشيدي، مديركل مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان محيط زيست توضيح داد كه اين سازمان درپي وظايفي كه براي رصد علت افزايش آلودگي در اهواز بر عهده داشته، ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي و اندازه‌گيري هيدرو كربن‌ها را تكميل كرده و نتايج مطالعات اين ايستگاه‌ها فرضيه افزايش مشكلات قلبي و تنفسي مردم اهواز بر اثر آلاينده‌هاي هيدروكربني را رد مي‌كند. او همچنين درخصوص تاثير آلاينده‌هاي ناشي از پتروشيمي‌ها در شهر اهواز تصريح كرد: آلاينده‌هاي پتروشيمي‌ها بيشتر تركيبات آروماتيك هستند كه اين تركيبات نيز تاثير يكباره روي سيستم تنفسي و قلبي و عروقي بيماران نخواهند داشت بلكه تركيبات ناشي از فراورش نفت و سوزاندن ضايعات نفتي در دراز مدت در سلامت مردم اثر مي‌گذارد، بنابراين احتمال اينكه بروز حملات تنفسي و قلبي مردم اهواز ناشي از اين تركيبات باشد نيز ضعيف است. نظر اين مقام مسوول در سازمان حفاظت محيط زيست اين بود كه «احتمال دارد اين بيماري‌هاي يكباره در مردم اهواز ناشي از آلاينده‌هايي باشد كه تاكنون هرگز در سيستم‌هاي اندازه‌گيري ما سنجش نشده‌اند و ما اصلا از وجود آنها اطلاع نداشته باشيم. به همين منظور لازم است بخش‌هاي درمان و بيمارستان‌هاي علوم پزشكي به علاوه متخصصان سم‌شناسي با سازمان محيط زيست همكاري كنند تا علت اصلي بروز اين مشكلات در شهر اهواز در سال جاري مشخص شود.»در حالي كه نخستين بارش باران در نيمه دوم امسال در شهر اهواز تعداد زيادي از ساكنان اين شهر خطه جنوبي كشور را به بيمارستان‌ها كشانده، اكنون تمام بيمارستان‌هاي اهواز براي پذيرش بيماران در حالت آماده‌باش هستند. ناصر سوداني، نماينده اهواز در مجلس شوراي اسلامي آخرين آمار مراجعه به بيمارستان‌ها به دليل مسموميت ناشي از بارش باران اسيدي در اهواز را حدود پنج هزار نفر اعلام كرده كه به گفته وي تاكنون حدود 130 نفر بستري شده‌اند و به باقي بيماران به صورت سر پايي رسيدگي شده است، ضمن اينكه بيمارستان‌ها بدون دريافت هزينه و بطور رايگان اقدام به رسيدگي به مسمومان كرده‌اند. عضو كميسيون انرژي مجلس در مورد علت بروز مسموميت‌هاي گسترده در اهواز گفته كه محروميت طولاني‌مدت اهواز از بارش باران باعث شده كه در لايه‌هاي بالايي جو، مقدار زيادي از باقي مانده ريزگردها و آلاينده‌هاي ديگر ناشي از سوخت نيشكر، ميادين گازي و نفتي و كارخانه‌ها جمع شود كه باعث اسيدي شدن باران‌هاي اخير در اهواز و بروز مسموميت در مردم شده است.


سال 92 اوج مسموميت بود

مسموميت تنفسي بيش از 10 هزار نفر از اهالي استان خوزستان در نيمه دوم سال 92 در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. بنا بر گزارشي كه ساسان موگهي؛ معاون درمان دانشگاه جندي‌شاپور استان خوزستان ارايه كرده بود، دو بارش باران ميكروبي در نيمه دوم سال، ۱۸ هزار و ۱۴۱ نفر از ساكنان استان نفت و نيشكر را راهي بيمارستان‌ها كرد. به گفته موگهي  «در نخستين بارش باران ميكروبي در شهر اهواز و پس از 11 آبان ماه 2 هزار و 996 نفر به بيمارستان‌ها مراجعه كردند؛ همچنين بعد از اين‌بارش 100 نفر از هموطنان ديگر شهرهاي استان راهي بيمارستان شدند. شهرستان‌هاي اهواز، آبادان و دشت آزادگان بيشترين مراجعه‌كننده با علايم تنگي نفس را داشتند كه بلافاصله پس از اين موضوع كميته بحران آلودگي به رياست استاندار در استان تشكيل شد. دومين بارش باران ميكروبي موجب شد كه 16 هزار و 344 نفر به بيمارستان‌هاي استان مراجعه كنند كه از اين تعداد 15 هزار و 197 نفر به صورت سرپايي درمان و يك هزار و 136 نفر بستري شدند؛ همچنين 11 نفر در بخش ICU تحت مراقبت‌هاي ويژه قرار گرفتند.»باران‌هاي ميكروبي سال 92 در اين استان جنوبي كشور علاوه بر آنكه باعث كاهش دامنه ديد شهري تا كمتر از 50 متر شده بود، بسياري از پروازهاي عازم اين استان را هم به توقف وادار كرد. رييس دانشگاه علوم پزشكي اهواز در توضيح دليل بالا بودن آلودگي هواي شهر اهواز در سال 92 اعلام كرده بود كه «براساس گزارش‌هاي بازرسان سازمان حفاظت محيط زيست اهواز، در نخستين‌بارش باران پاييزي كه به دليل وجود حجم زيادي آلاينده و ذرات معلق به شكل اسيدي بر فراز شهر ريزش كرد، ذراتي همچون اسيد سولفوريك و مفتيك مشاهده شد كه به شكل گاز در هواي شهرها پخش شد و جمع زيادي از شهروندان خوزستاني به ويژه در مركز استان را با علايم تنگي نفس راهي بيمارستان‌ها كرد. با آغاز پديده رعد و برق در ميان ابرهاي باران‌زا، آلاينده‌هاي ناشي از آتش زدن پسماندهاي شهري به تركيبات شيميايي و سمي بدل شده‌اند كه در مجاورت رطوبت به شكل باران اسيدي بر سطح شهر ريزش كرده و همچون گازي سمي مانع تنفس راحت و آسان شهروندان شده‌اند.»


تهران همچنان آلوده است

نيمه دوم هر سال، پايتخت هر روز در انتظار اعلام وضعيت ناسالم رو به هشدار هوا به سر مي‌برد. در حالي كه طي هفته گذشته كارشناسان هواشناسي كشور به طور مستمر از آلودگي رو به افزايش هواي تهران خبر داده‌اند، روز گذشته و در آستانه هشتمين روزي كه تهران، هواي ناسالم را تجربه مي‌كند بازهم كارشناس سازمان هواشناسي از ناسالم بودن هواي تهران خبر داد و اعلام كرد كه گروه‌هاي حساس؛ كودكان، سالمندان، مادران باردار و مبتلايان بيماري‌هاي تنفسي و قلبي در خانه بمانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها